שר החוץ גבי אשכנזי (כחול לבן) התייחס היום (חמישי) לעלייה המדאיגה בתחלואה בקורונה, והודה בשיחה עם גיא פלג וניסים משעל ברדיו 103FM כי הממשלה מתמהמהת בטיפול במאבק. לדבריו, תוכנית הרמזור למלחמה בקורונה היא תוכנית נכונה, אבל עדיין לא מימשנו אותה. "אני יוצא נגד ההתקפות המכוערות על גמזו, הוא הרופא של המחלה הזו", אמר, "זה לא הגיוני לעשות סגר כללי. זה הפתרון הקל, והאחרון. זה הגיוני לטפל במוקדי התפרצות המחלה בערים האדומות".

רוני גמזו מתייחס לתוכנית הרמזור. צילום: לע"מ

הוא הדגיש כי "לוקח הרבה זמן עד שאנחנו מאמצים תוכניות ומוציאים אותן אל הפועל. התוכנית שגמזו הביא היא תכנית מצוינת. רוב מדינות אירופה עושות את שיטת הרמזור, נוהגות על פי דיפרנציאציה. אני מקווה שהיום בקבינט הקורונה אנחנו אכן נממש את זה, זה הפתרון". לדבריו, גמזו באופן הכי פשוט - מה שביקשתם זה להוריד את התחלואה במינימום פגיעה בכלכלה, לי היה הכי קל לעשות סגר. "אני רוצה להימנע מסגר, התוכנית נכונה, כחול לבן אימצה אותה, וצריך לממש אותה עוד לא מימשנו אותה", הסביר אשכנזי.

יו"ר הקואליציה מייחס עליה באנטישמיות לפעולתו של הפרויקטור גמזו, זה דבר שאפשר לחיות איתו?
"אסור לקבל את זה, אני מצטער על האמירה הזאת, אני חושב שזו אמירה מכוערת, אסור היה לומר אותה. אנחנו יוצאים כנגדה, אנחנו נותנים לפרופ' גמזו את כל הגיבוי. פרופ' גמזו הוא איש מצוין, איש מקצוע מוערך ואני חושב שהוא הביא המלצות ראויות לקבינט, וזה תפקידו של הקבינט לקבל החלטות. הוא לא יכול להכריח את הקבינט אם הוא לא מחליט כך. כחול לבן תומכת בתוכנית שלו, קראנו מזמן להכניס את הצבא והעורף לשרשרת ההדבקה, על מנת להשתלט על המחלה. זה מתבצע לצערי באיחור של כמה חודשים. אני מאמין שאם כל הצעדים האלה ייצאו אל הפועל אנחנו נראה ירידה במחלה - צריך לזכור שכל תכלית הפעולה זה לא להגיע למצב שמערכת הבריאות ובתי החולים קורסים, אנחנו רחוקים משם עדיין. נכון, המספרים גבוהים אבל עדיין מערכת הבריאות יכולה ללתת טיפול, ולשמחתי הטיפול הרפואי במדינת ישראל הוא מהטובים בעולם".



בהמשך, הביע את דעתו על תיפקודה של הממשלה, והסביר כי הם נאבקים על כך שתהיה פה ממשלה מתפקדת, "העדפנו שאת המחיר אנחנו נשלם, ולא המדינה. מדינת ישראל צריכה ממשלה ולא בחירות".  

שלא מתפקדת?

"מי שקורא לישיבות הממשלה ומכנס אותן זה רה"מ. נכון, לכחול לבן לפי ההסכם יש פריטטיות בנושאים שעולים. אנחנו לא מונעים את הדבר הזה ואני מקווה שהממשלה תתכנס. בעיני זה מגוחך וחסר אחריות לא להיכנס לממשלה כי מישהו כועס על מישהו. אני מסכים איתך, אני עומד נבוך מול הציבור שמסתכל ולא מאמין. אנחנו כמו שבני אמר 'ידינו מושטת לשותפות' אי אפשר להאשים אותנו בכך שאנחנו לא רוצים שותפות. אנחנו נכנסו לממשלה כדי למנוע בחירות,  כדי שתהיה אחדות. מכיוון שהדבר תלוי לא רק בנו, אנחנו מקווים שכולם יתעשתו וישימו בצד את כל השיקולים הלא רלוונטיים נוכח משבר מהחמורים שהיו כאן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: טל שחר)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: טל שחר)
נתניהו בסיור בשערי צדק (צילום: אמיל סלמן)
נתניהו בסיור בשערי צדק (צילום: אמיל סלמן)

בסוף הראיון נשאל - איך זה להיות שר חוץ בימי קורונה. "קודם כל, מצאתי במשרד החוץ אנשים מצוינים, חדורי שליחות, איכותיים, שעברו תקופה מאוד קשה בשלוש שנים האחרונות. אני שמח שאנחנו עולים על המסלול מחדש. מיניתי מנכ"ל מקצועי, למעלה מ-20 שגרירים, אנחנו נפגשים עם שרי חוץ, למעלה מעשרה היו כאן", סיפר, "רק אתמול ביקר אותי שר החוץ הרומני, בשבוע הבא יגיע השר הקרואטי, ובעוד שבועיים השרה מספרד. הם באים לכאן, הם רוצים לבוא לכאן, הם רוצים לקיים דיאלוג במדינת ישראל. שבוע שעבר הייתי באירופה, נפגשתי עם כל 27 השרים של האיחוד האירופי לשיחה של שלוש שעות, יש דיאלוג. אני משוחח עם שרי החוץ של המדינות השכנות. אני מרגיש טוב במשרד, ומקווה שנוכל להרגיש טוב גם בפוליטיקה".

גבי אשכנזי בביקור בגרמניה

אתה תדע בזמן על הסכם שלום שאמור להיות עם מדינה נוספת או שגם הפעם יסתירו ממך?
"חברים אנחנו בתמונה, חזרנו רק לפני יומיים מהאמירויות יחד עם הצוות האמריקאי. אנחנו יודעים מה על הפרק, איזה התפתחויות יכולות להיות עם איזה מדינות, הפעם נהיה בתמונה. מה שחשוב זה שנממש את הפוטנציאל של ההזדמנות, לא רק עם אמירויות. הדבר הזה טוב למדינת ישראל, זה מעבר לפוליטיקה, זה דברים ממשיים. אם היו אומרים לכם לפני חודש שיש אפשרות כזאת, אני יודע מה הייתה התגובה. אני מרגיש זכות שאפשר לממש את הפוטנציאל הזה".