בן כספית שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM והגיב לתוצאות סקר 103FM על הפריימריז ב"יש עתיד", התייחס לפרסום ה"ניו יורק טיימס" לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו שיקר כשהכחיש את עסקת הנשק המתקדם עם האמירויות ותקף את התנהלות ראש הממשלה: "לא ברור עד כמה הוא מבדיל בין דמיון למציאות בימים אלו".

הסקר שעכשיו פרסמנו, אומר שאם הפריימריז היו היום, לפיד מוחץ את עפר שלח - 61% מול 11% בקרב מצביעי יש עתיד. יכול להיות ששלח לא קרא נכון את המפה?
"קודם כל, את זה נדע בעתיד. שלח מבוסס על נתונים, הוא לא פירט איזה, אבל אני רוצה להגיד לך שנעשו כל מיני סקרי טוויטר וסקרים במדיומים אחרים, גם אצלי, גם אצל עמית סגל, ועוד כל מיני אופציות ווריאציות כאלה, בכל הסקרים האלה, שלח ניצח. הסוקר שלך הוא הסוקר המקצועי, אבל תשמע, הסוקר שלך למשל, גם אני וגם אתה, לא יודע מי בכלל הקהל. הוא בודק את זה בקרב מצביעי יש עתיד, אבל אם יהיו פריימריז ביש עתיד, מי יצביע? הרי אין ליש עתיד ועידה ואין לה מתפקדים, אז יצטרכו לעשות מפקד גדול. עכשיו, השאלה היא מי יפקוד יותר, אתה מכיר פוליטיקה, אפילו לפניי. אופציה נוספת, מה ששלח רוצה שיקרה, זה פריימריז פתוחים, ואז מי יבוא?"

'הניו יורק טיימס' מפרסם הבוקר שנתניהו אישר את מכירת מטוסי ה-F35 לאמירויות. העיתון מצטט גורמים רשמיים שאומרים כך, 'הצהרותיו של ראש הממשלה בנושא שקריות', הופתעת?  
"לא, כי אנחנו חוטפים את זה מהרגע הראשון. והקרדיט הראשון שייך לנחום ברנע, חברינו מ'ידיעות אחרונות', וגם אני ידעתי והייתי על זה, אבל קצת איחרתי. ותשמע, לשקר אין רגליים. בסוף האמת - חבוטה ומפוחדת ככל שתהיה - מזדחלת החוצה. עכשיו תשמע, זו לא פרשת הצוללות, שיש כאלה שקוראים לה ממש סיכון לביטחון הלאומי הישראלי. פה, מה בסך הכול נדרש מראש הממשלה נתניהו לעשות? 1. לא לשקר, 2. לנהל תהליך מסודר - לכנס את מערכת הביטחון, את כל הגורמים שאמורים לאשר עסקאות כאלה, את כל הגורמים שמופקדים על היתרון האיכותי של ישראל, ולקיים את הדיון, לאשר את העסקה, לא לאשר את העסקה, לקבוע מדיניות, וזה יצריך אותך, כן, לשתף את שר הביטחון ואת מערכת הביטחון, אולי גם את שר החוץ, וזה האסון - רק כדי לא לחלוק קרדיט חלילה עם אף אחד, הוא נכנס ללופ של שקרים. אגב לפי 'הניו יורק טיימס', ההצהרות של נתניהו, הרי הוא הצהיר, 'לא אישרנו' ו'אנחנו נגד', הן שגרמו למייק פומפאו להגיע לפה לפני כמה ימים ו'ליישר' אותו. ואתה רואה שבאמת אחרי ה'יישור' הזה, לפחות רטורית הוא קצת השתנה. אבל ריבונו של עולם".

הוא חשב שלא יגלו את זה? כלומר, הוא חשב שהוא ישקר ואז הכול ייגמר בזה?
"תשמע, יש בהיסטוריה שלו מקרים בוטים הרבה יותר שאין ספק בכלל שבעודך משקר, כולם יידעו שאתה משקר, ועדיין הוא שיקר. אבל תראה, הסיפור הזה הוא מורכב, הרי ראש הממשלה יכול להמשיך להגיד שישראל מתנגדת, השאלה היא, לא אם ישראל תתנגד אלא אם ישראל תפעיל את 'אייפאק' ואת כל חבריה בקונגרס כדי לבלום את העסקה על בסיס החוק שיש בארצות הברית שהעביר הקונגרס שנקרא 'היתרון היחסי האיכותי של ישראל במזרח התיכון', ואת זה נתניהו לא יעשה. לכן, מה שלדעתי הוא סיכם עם האמירויות והאמריקנים זה שישראל אולי תבלע בשקט את הסיפור, אבל לא תלך ותתאבד עליו בקונגרס. זה הסיפור בעצם".

אתמול היועץ המשפטי לממשלה הכריז שנתניהו לא צריך לצאת לנבצרות בגלל המשפט. משפחת נתניהו לדעתך תירגע עכשיו? כי זה היה הפחד הגדול שלהם.
"משפחת נתניהו תירגע כשאנחנו כבר לא נהיה פה. תמיד יהיה להם ממה לפחד ותמיד תהיה פרנויה. הרי הבן יאיר צייץ נדמה לי הבוקר או אתמול שיש קנוניה בין שר הבריאות אדלשטיין לשב"כ להסתיר את נתוני התחלואה של ההפגנות בבלפור. אז אם גם נדב ארגמן בקנוניות ויולי אדלשטיין, שהוא מבכירי הליכוד, אל תפתח ציפיות שהם יירגעו. אבל כן, הסיפור הזה של נבצרות, זה אחד הדברים שהטריפו את בלפור בוודאות, ויכול להיות שבזה ניסה מנדלבליט באמת קצת לשפוך איזו שהיא כוס של מים קרים על אש התמיד שבוערת שם במעון הזה. הם ימצאו ממה להיטרף ביום ראשון על הבוקר. יש להם סוף שבוע שלם לארגן לעצמם פרנויה חדשה".

אבל עכשיו העניין של ההכרזה הזאת אומרת שלנתניהו אין עילה להקדים את הבחירות.
"אני מהמעטים מאוד שחושבים, לא בטוחים, אבל חושבים  שהסיכוי שתהיה רוטציה, גבוה. כי אם נתניהו בשלב הזה פחד ברגע האחרון לרוץ לבחירות מכל מיני סיבות, כי המצב שלו, והוא יודע, פחות טוב מאשר מה שמשתקף בסקרים, הרי שבדצמבר לרוץ לבחירות במרץ, אני ממש לא משוכנע שהמצב שלו יהיה יותר טוב מהיום. כפי שאתה רואה הקורונה די התאהבה בישראל כמו תייר ממוצע, והיא מתכוונת להישאר. המצב הכלכלי לא ישתפר. שום דבר טוב לא מאיים עליו, חוץ מפתיחת המשפט בינואר. לכן, אם בדצמבר הוא לא יפרוץ לבחירות, זה בעצם סוף הסיפור, תהיה רוטציה בנובמבר. עכשיו, מה שצריך לשים אליו לב, וכתבתי על זה בהרחבה היום בטורי, היא העובדה שישראל כ"ץ מודה בפה מלא שבאוצר עוד לא התחילו להכין תקציב. אמר את זה שאול מרידור בריאיון ב'ערוץ 12' השבוע, וזו עובדה בלתי נתפסת. מדינה שאין לה תקציב מ-2018, בסיטואציה נוכחית שבה להמשיך להתנהל בלי תקציב, זה בעצם להתחנן בפני חברות דירוג האשראי להוריד את האשראי שלנו בשווקי העולם, מה שמייקר את ההלוואות שאנחנו לוקחים, יעלה לנו עשרות מיליארדים עוד לפני נזקי הקורונה. אנחנו פשוט בני ערובה של גחמה פוליטית אישית פלילית להמשיך להתנהל בלי תקציב, ואין פוצה פה ומצפצף בכל הליכוד".

כן, כולם פחדנים, זה מוביל גם לסקר של השאלה לגבי תפקודו של נתניהו בקורונה, 71% מהציבור נתן לו ציון גרוע עד גרוע מאוד. מה קרה לדעתך למנהל הגדול שניהל בעבר משברים כלכליים בהצלחה ופה הוא נפל נפילה גדולה?
"תראה, את המשבר הכלכלי שהוא ניהל בהצלחה, והציל את כלכלת ישראל, חייבים להגיד את זה, הוא ניהל כשר אוצר, לא כראש ממשלה. ומעליו היה ראש ממשלה אריאל שרון שידע לנהל תהליכים וידע לתת לבן אדם חבל ומושכות שנתן לו, פשוט נתן לו, וגם ביבי דרש וקיבל משרון מכתב, לפני שהסכים לקבל את האוצר, שתהיה לו סמכות מלאה, מה שהפרויקטור גם דרש, אבל לא קיבל. עכשיו, מה שקרה פה זה דבר שקורה תמיד, נתניהו לא יודע לנהל תהליכים. הוא יודע לנאום, הוא יודע לצאת ממשברים, הוא יודע לנהל מלחמת התשה, יש לו דברים שהוא יודע לעשות אולי הכי טוב בעולם, תהליך מסודר זה לא אחד מהם. וברגע שיש לך כאן משבר שמצריך תהליך, לא נאומים ולא שטיקים ולא טריקים. תסתכל במי הוא מוקף, יהודי בשם רונן פרץ חתם על ההסכם מול נגיד הבנק של האמירויות, זה אדם שהוא עסקן ליכוד בלי שום הכשרה, בלי שום רקע כלכלי, לא ניהל שום דבר בחייו. הדבר היחיד שהוא עשה שם זה סגן שני למזכיר הממשלה, אבל אז התברר שאחרי שכל המנכ"לים של משרד ראש הממשלה פרשו כי הם לא היו יכולים לעמוד בפני הלחצים של אותה גברת, רונן פרץ מוכן לחתום לה על הכול. ולכן, זה הוא שבסוף חתם על ההסכם מול האמירויות".

אבל נתניהו כשהוא עם עצמו, הוא מבין שהוא נכשל כישלון חרוץ בניהול המשבר הזה?
"נתניהו זה אדם שיודע לשכנע את עצמו במה שצריך ונדרש, אגב הוא גם יודע לשכנע אנשים רבים, לא יודע אם זה רוב הציבור, אבל רבים מאוד בציבור. אני חושב שהוא לא אומר את האמת לעצמו. על המצב בדיוק, עד כמה הוא מבדיל בין דמיון למציאות בעצם הימים האלה? אני לא יודע להגיד לך, אני גם לא איש מקצוע בתחום הזה, אבל תשמע, הוא יודע לאחז עיניים, והבעיה היא שכשזה מגיע לנושא כלכלי, כשזה מגיע למה שיש לנו בבנק, לאובר דראפט, לקריסה של העסקים ולאבטלה, יהיה לו מאוד קשה לשכנע".