הפרשנית לענייני ערבים, שמרית מאיר, שוחחה הבוקר (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM אודות הדרשה שנשא אימאם המסגד הגדול במכה בסוף השבוע האחרון, ובה דיבר בחיוב על היהודים, והאם הדבר מרמז על נורמליזציה קרבה עם סעודיה.

נדבר על מה שאמר הדרשן, האימאם במסגד במכה.
"רצית שנדבר על סעודיה, יום שישי יש דרשה אחרי התפילה במסגד הגדול במכה, מקום חשוב, הכי חשוב בעולם האסלאם. עומד האימאם של המסגד, איש שוודאי חשוב מאוד מבחינה דתית ממלכה נושא את דרשת יום השישי ומפתיע, הוא לא נשא את זה בפני הרבה אנשים אבל אומר ומפתיע את כולם במסרים ברורים בעד יחס טוב ושכנות טובה עם היהודים. נותן דוגמאות מחיי הנביא לשיתוף פעולה עם יהודים ואומר שזה גרם לאחד מחבריו להתאסלם.

"הוא כמובן תוקף את אלה שמטיפים בקיצוניות בשם האסלאם, משהו נוטף הרמוניה באזכור ברור של היהודים. זה משתהה כמה שעות ואז עף ברשת, כשכמובן מפרשים את זה כמין הכנה או איתות לנורמליזציה קרובה עם ישראל. אבל ההדהוד שזה זכה לו מהגולשים המתנגדים לסעודים, הפלסטינים, הקטארים וכו' שקבלו גם על התוכן וגם על הפוליטיזציה הבוטה שבית המלוכה הסעודי, ובעיקר יורש העצר, עושים למקומות הקדושים במכה ולדרשה של יום שישי; כדי לקדם את האג'נדה הפוליטית שלהם שבמקרה הזה היא נורמליזציה עם ישראל. אחד הדברים המעניינים, זה עד כמה זה ג'וב פוליטי האימאם? הלכתי לבדוק את הדרשות הקודמות שלו. כשבית המלוכה אמר לו איקס, יכולת למצוא דרשות בהן הוא בוכה, ממש עם דמעות ובקול חנוק".

טיסת אל על ההיסטורית. צילום: רויטרס

מדובר בשופר של השלטון, זה צופה פני עתיד או פני עבר?
"כן. נשאלת השאלה, אני חושבת שהדבר הזה הוא מן הדגמה דתית לדילמה שהסעודים מצויים בה בימים אלה, האם הם קופצים על עגלת הנורמליזציה או לא".