רמזור מהבהב: לאחר שממשלת ישראל חזרה בה אמש מהבטחתה לפרסם את רשימת הערים האדומות עליהן תוטלנה ההגבלות, התראיין היום (שלישי) שר החוץ, גבי אשכנזי, בתוכנית "הבוקר הזה עם אריה גולן" בכאן רשת ב' והגיב בין היתר על האפשרות לסגר בישובים החרדיים, לדיווח בחדשות 12 על הקשר שלא נחקר, לכאורה, בין ג'ודי ניר מוזס שלום לחורא בתיק 2000 וליחסי משרד החוץ ואיחוד האמירויות לאחר חתימת הסכם השלום.

פגישת שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו. צילום: זיו סוקולוב / שגרירות ארה״ב

"הישיבות בין כה וכה חיות בבידוד בישיבות - האדמו"רים והתלמידים נשארים יחד עד אחרי יום הכיפורים, כך שלמעשה הם בקפסולה" אמר אשכנזי כשנשאל על סכנת ההתפרצות בישובים החרדיים, והוסיף: "ראשי הרשויות הם אנשים אחראיים - בין אם בבני ברק ובין אם בכפר קאסם ואום אל פאחם. בסוף הם לא רוצים תחלואה, אבל רוצים לעשות את זה נכון עבור תושביהם".

בהמשך דבריו גיבה אשכנזי את הממשלה המשנה את החלטותיה השכם וערב, והסביר: "זה צעד מדוד, ובסוף מדובר בניהול סיכונים. הכי קל לעשות סגר ולסיים בכך, אבל זה צעד דרקוני והצעד האחרון שברצוננו לנקוט". כשנשאל על הקשה שהגישה עיריית ירושלים לבית המשפט, לפזר את מאהל המחאה בבלפור, הדגיש: "אני חושב שמה שצריך לעשות כלל אחיד - אני בעד הפגנות, אבל צריך שהדברים ייעשו על פי ההנחיות".

שר החוץ גבי אשכנזי (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
שר החוץ גבי אשכנזי (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

אשכנזי הוסיף כי "צריך להפסיק לחיות בצל הנגיף. בהתבוננות במדינות אירופה, ניתן לראות כי כולם מיישמים את "תוכנית הרמזור" רק קוראים לה בשם אחר", והדגיש: "פרופ' גמזו חישב מסלול מחדש ואנחנו מאחריו".

כשנשאל על החשיפה ששודרה אמש בחדשות 12, בה עלה חשד לקשר אישי שהוסתר ולא נחקר בין ג׳ודי שלום ניר מוזס, אחותו של מו״ל ידיעות אחרונות, לחוקר בתיק 2000, אמר: "מהמעט שלמדתי ברור מאוד שהחוקר לא קשור לתיקי נתניהו", והדגיש: "אני מאמין בפרקליטות. העובדות כפי שאני מבין אותן הן שחוקר פרש עוד לפני החקירה". בדבריו האשים אשכנזי בתקיפות: "זה חלק ממערכת הדה לגיטימציה שעושים למערכת המשפט".

בנימין נתניהו, ארנון נוני מוזס (צילום: פלאש 90,ראובן קסטרו)
בנימין נתניהו, ארנון נוני מוזס (צילום: פלאש 90,ראובן קסטרו)

"משרד החוץ מעורב עמוק בתהליך". הדגיש שר החוץ כשנשאל מי יוביל את ביקור נציגי איחוד האמירויות, הוא או ראש המל"ל, מאיר בן שבת, והוסיף: "יש לנו נציגות של משרד החוץ שנים לא מבוטלות באמירויות, אבל מה שחדש הוא שאנחנו מוציאים לאור את היחסים ומבססים הסכמים שלא היו כמוהם".

כנשאל על הסכנה האפשרית לעליונותו של צה"ל, הכרוכה בעסקת ה-F35, הזכיר: "שמענו את הממשל ובכיריו אומרים שארצות הברית תשאר מחויבת לשמירת היתרון האיכותי שח מדינת ישראל". בהתייחסותו לאופי קבלת ההחלטות בממשלה, הדגיש: "אני מקווה שדפוס קבלת ההחלטות יחזור להיות כמו במשטר דמוקרטי", והפנה אצבע מאשימה: "יש לנו אחריות משותפת. כעת היא מזכירה דפוס קבלת החלטות שהסתיים לא טוב - כמו למשל עסקת צוללות".