בשבוע שעבר טען היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יכול להמשיך ולכהן בתפקידו. הוא אף קיים אתמול דיונים על האפשרות שהוא יכריז על נבצרותו של נתניהו, בטענה כי הוא מנסה לפגוע לכאורה בהליך המשפטי המתנהל כנגדו. חבר הכנסת עוזי דיין (הליכוד) שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM על הנושא, ואמר כי "מנדלבליט צריך לחשוב על נבצרות בעצמו".

נתניהו תוקף את המשטרה והפרקליטות. צילום: ערוץ כנסת

ניסים: אני רוצה לעדכן אותך, הנתונים של הבוקר מתפרסמים. 3,904 נדבקים חדשים אבל אתם בליכוד עוסקים בוועדת חקירה של השופטים והשוטרים וכל מי שלא יהיה. מנותקים?
"לא, אנחנו לא עוסקים רק בזה. למשל אתמול בכנסת רוב הדברים שעלו היו דברים שקשורים למלחמה בקורונה. אני חשוב באמת שהמאבק הזה הוא בקדימות מספר אחת, אבל בסוף אנחנו צריכים לחיות במדינת חוק בריאה ודמוקרטית".

גיא: אתה אדם רב זכויות, האם בעיניך מתקבל על הדעת שנאשם או מקורביו של נאשם יפטרו או יביאו לפיטוריו של התובע בתיק? אם היה מדובר בסיטואציה אחרת, האם מתקבל על הדעת תרחיש כזה?
"התשובה היא לא, זה לא דבר שצריך לקרות או יכול לקרות וזה לא קורה. צריך לזכור, במשוואה שאנחנו מדברים, מה אנחנו רוצים? אנחנו רוצים שתהיה חקירה בדברים מסוימים, דברים שנוגעים לסמכויות שעוסקות באכיפת החוק. אף אחד לא מדבר על לפטר מישהו".

גיא: 'עד כאן היועמ"ש, מעתה אתה בנבצרות', רוצה לומר? לך הביתה.
"שים לב לניסוח, מי מחליט על נבצרות בישראל?"

גיא: היועמ"ש.
"לא נכון".

גיא: אני שמח ללמוד ממך.
"אל תדבר אליי בהתנשאות".

גיא: למה התנשאות? באמת שמח ללמוד ממך. רה"מ המנוח אריאל שרון, כשהוא לקה באירוע מוחי מי שהחליט על נבצרות היה היועמ"ש; כשקצב נחקר, מי שהכריז על הנבצרות היה היועמ"ש מני מזוז.
"אני אשמח גם ללמוד ממך באמת, היו שלושה מקרים. המקרה של אריק שרון הוא פשוט המצב הבריאותי, אכן נכון שהנבצרות היא על מצב בריאותי. אם לא, האדם מחליט. בגין לא החליט על נבצרות, למרות שהיה במצב מאוד בעייתי, ומי היה אז היועמ"ש? צבי זמיר, והוא לא אמר שהוא בנבצרות".

ניסים: בוא נעצור את שיעור ההיסטוריה.
"לגבי קצב, קצב החליט על נבצרות, מי היה היועמ"ש? מני מזוז".

ניסים: אנחנו מדברים על משהו אחר.
"לכן, הנבצרות היא דבר אישי. גם כשאני אומר על מנדלבליט, אני חושב שהוא צריך לחשוב שהוא בנבצרות".

עוזי דיין (צילום: יוסי אלוני)
עוזי דיין (צילום: יוסי אלוני)

ניסים: אתה היום בגלל מתקפות חסרות הרסן של רה"מ על היועמ"ש קורא לו לצאת לנבצרות, למה? כי הגיש כתבי אישום נגד רה"מ שעבר עבירות קשות לכאורה?
"לא בגלל זה בכלל, מזכיר שרה"מ הוא גם זה שמינה אותו, בגלל שרה"מ במשוואה הזאת עומד למשפט ואף אחד לא ערער על מנדלבליט".

ניסים: אתם רוצים פסקת ההתגברות.
"לא נכון. אף אחד לא יעשה בליכוד את פסקת ההתגברות בדיעבד ועוד פרסונלית, אבל מנדלבליט שמונה ליועמ"ש, תפקיד מאוד חשוב, נהיה גם הפרקליט. כשעולה סוגיה כמו הקלטות וכו' אי אפשר לחקור את זה".

גיא: על מה אתה מדבר מר דיין במלוא הכבוד? הייתה חקירת משטרה, היועץ מנדלבליט נחקר באזהרה כאחרון האזרחים, להפך. החוקר הבכיר עלב בו כשהיה הפצ"ר. פרקליטות המדינה על דעת כל הפרקליטים והחוקרים החליטה לסגור את התיק נגד מנדלבליט. איזה חקירה אתה רוצה, כשהייתה נסגרה, וקיבלה חותמת כשר מבג"ץ?
"הסוגיות שעלו בזמן האחרון ולא ברורות – מח"ש, הפרקליטות והיועמ"ש - אני שואל מי יחקור אותן? הפוליטיקאים לא יחקרו את זה, לכן השאלה הכבדה היא מי יחקור את הרשויות האלה. זה שיש פה סימני שאלה - אתה תצטרך להסכים איתי. יכול להיות שיש לך דעה אחרת וזה בסדר אבל עלו סימני שאלה ואנחנו כפוליטיקאים צריכים לתת תשובה לשאלה מי יחקור את זה".

גיא: אני רוצה להרגיע אותך. יש נציב ביקורת על הפרקליטות, הוא שופט כריזמטי ואמיץ. הוא לא פחד גם בפסקי הדין שלו ובהחלטות שלו כנציב לקבוע קביעות קשות ומביכות וחדות. ככל שיש טענות לגבי הפרקליטות, מעבירים תלונה לפתחו והוא דן בדברים האלה וככל שיש טענה לגבי התנהלות הפרקליטים והחוקרים בתיקי רה"מ, יש הרכב של שלושה שופטים מקצועיים והם יבררו. אם חלילה יקבעו שמישהו עבר עבירה פלילית או תפר תיק, הם וודאי יתנו לזה ביטוי. למה אתה מודאג?
"אני מודאג כי אני רוצה שהם יחקרו את הדברים האחרונים. זה לא משפט שדה, אני לא אומר מראש שהם אשמים. אבל הציבור מאבד אמון במערכת אכיפת החוק".

ניסים: כי רה"מ תוקף את המערכת אז למה שלא יאבדו? אני קצת מתפלא עליך, אני מכיר אותך שנים.
"אני מודאג לגבי שלטון החוק במדינה דמוקרטית".

גיא: גם אנחנו.
"לגיטימי, אבל במקרה הזה זה מיד מגיע לשאלת רה"מ. אני מזכיר שהוא עומד למשפט, אף אחד לא מערער על זה".

ניסים: רק בדרך הוא שורף קצת את המועדון; גיא: למה קצת?
"הוא לא שורף, הוא תוקף בדברים. אפשר לאהוב את זה יותר או פחות. השאלה שלי בבוקר זה – מה קורה עם האמון שמתערער לגבי מח"ש? הפרקליטות? המשטרה? ובעיקר – כשמתגלים דברים, שהדבר הזה לא סתם שיש בעיות, אלא יש בעיות וחוסמים את החקירה שלהם".