המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) במרכז הבינתחומי הרצליה בראשות אלוף במיל' עמוס גלעד, קיים היום (חמישי), כנס ביטחוני-מדיני בינלאומי אונליין בנושא: "ישראל בעידן של משברים - האם לקראת שינוי?", בו השתתף ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן. 

בשיחה עם ראש הפורום ללימודים פלסטיניים באוניבסיטת תל אביב, מיכאל מילשטיין, אמר כהן כי "הפתרון הריאלי הוא להכריז שהולכים לפתרון שהוא ריאלי לעשור או שניים הקרובים - אוטונומיה פלוס או מדינה מינוס, אם זה נשמע טוב יותר באוזן, כי ברור שמדינה ריבונית זה לא יהיה", והוסיף: "חלק יגידו – זו המציאות היום. זה לא בדיוק. אנחנו יכולים לייצר עבור הפלסטינים הרבה דברים שלא פוגעים לנו בבטחון, במתנחלים או בהסדר עתידי".

כהן הסביר כי הוא "בעד הסדרה עם הפלסטינים ולא להכריע אותם", ופירט כי בשל גודל האוכלוסיה הוא היה מגדיר את זה כיעד בעדיפות ראשונה. "אני חושב שלא ריאלי כרגע ואף מסוכן לשאוף לפתרון של שתי מדינות לשני עמים, כי זה מסוכן ביטחונית. ואם זה אסון מסוג א', אז האסון מסוג ב' הוא הידרדרות למדינה אחת, שהיא סוף החזון הציוני. 3 מיליון פלסטינים, רק באיו"ש וירושלים, בלי עזה, מול אוכלוסיה של 6-7 מיליון בישראל, זה פתרון לא טוב בכל פרמטר - ביטחוני, בינלאומי, שוויון ואורחות חיים. ולכן צריך להכריז שאנחנו לא הולכים לשתי מדינות ולא למדינה אחת, אלא ליעד ריאלי, שהוא אוטונומיה פלוס, או מדינה מינוס, אם זה נשמע יותר טוב באוזן". 

כהן פירט את עיקרי הצעתו: רצף טריטוריאלי בין שטחי A; מהלכים שישפרו את הכלכלה הפלסטינית המעברים היבשתיים – לטפל בתחבורה ותנועה, לחבר אותם בפסי רכבת עם נמלי הים, שיפור עבודה בישראל, התנועה בגשרי ישראל, בנייה ועוד. בצד הישראלי הוא הציע להגדיל את קלקיליה וטול כרם לכיוון מזרח, ואמר כי אין הכוונה להוריד יישובים. "זה לא מסיים את התביעות, אבל אם אנחנו יכולים לייצר שכנים יותר רגועים, שבעים, עם פוטנציאל לצאת לעולם ולעבוד, אני בעד, לצד הפעילות הבטחונית הקיימת".

עוד הבהיר שאין הכוונה להעביר את הפעילות הבטחונית הסיכולית לאף גורם אחר עד שהסיטואציה תשתנה ושאין טעם להשאיר את הקלפים הללו להסדר הקבע, כי בינתיים הוא לא מגיע. בנוסף, ציין כי התנגד להצעת הסיפוח כי הייתה מונעת הגעה לפתרון בהמשך: "פתרון גושים וסיפוח שלהם ומתן שטח חלופי, לא ייתן פתרון אבל יהיה בהבנה", והדגיש שיש לעשות צעדים משותפים שישפרו את חיינו כשכנים".

"אני מקווה שלא יקום יום שהפלסטינים יבואו ויאמרו שהם מונחים להניח את הנשק ולהיות אזרחים שווי זכויות. זה גם מפחיד אותי. צריך להשיג סוג של היפרדות פונקציונלית במשטר, שלטון, מוסדות, כלכלה, בכל מה שאפשר וכל השאר-להסדיר. אבל דבר ראשון – לא לפגוע בבטחון שלנו. העברת סמכויות בתחום זה תפגע בביטחון אזרחי ישראל, לא רק המתיישבים", אמר וסיכם את דבריו.