שר החוץ גבי אשכנזי, שוחח היום (שבת) עם מקבילו, שר החוץ של בחריין, ד"ר עבד אל-עטיף בן ראשיד א-זייני. השניים שוחחו על רקע הסכם השלום המשולש שצפוי להיחתם ביום שלישי הקרוב בוושינגטון, בין ישראל, איחוד האמירויות הערביות ובחריין. 

נתניהו הכריז על הסכם שלום עם בחריין

בשיחה בין השניים אמר שר החוץ אשכנזי: "אני מחכה בקוצר רוח להמשיך ולעבוד יחדיו. ליחסים בין שתי המדינות  משמעות אסטרטגית וכלכלית ואני בטוח שנוכל להמשיך ולשלב את מאמצינו, כדי לשמר את היציבות באזור ולהביא להישגים עבור 2 המדינות לרווחתם של אזרחינו. הם אלה שצריכים לעמוד במרכז העשייה שלנו אני מודה לנשיא טראמפ וממשלו על המאמצים הבלתי פוסקים אשר הביאו להישג זה.

"מעורבות הממשל האמריקאי מצליחה להביא לשינויים דרמטיים ואסטרטגיים באזור, ועל כך העם בישראל אומר תודה. זאת גם ההזדמנות לומר תודה לעובדי משרד החוץ שלאורך שנים רבות עמלו בשקט , בחכמה ובמקצועיות רבה, כדי לקדם את הקשרים מול מדינות המפרץ".

מוקדם יותר היום, התייחס גורם בכיר במשרד החוץ להסכם עם בחריין, ואמר כי "ישראל תפעל להקמת שגרירות בבחריין עם החתימה על ההסכם". לדבריו, בממשל בישראל מתכוונים תקדם זאת בהקדם האפשרי. ההצרה של הבכיר מתפרסמת ימים ספורים לפני החתימה בפועל ההסכם, לצד החתימה על ההסכם עם איחוד האמירויות.

חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ראד קושנר, אמר הלילה בשיחה עם עיתונאים: "הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות כדי למנוע אירוע נוסף כמו אירועי 11 בספטמבר- הוא להילחם בקיצוניות ובטרור. ההסכם יקרב בין שתי המדינות". הוא הוסיף כי "המנהיגים באזור מבינים שהם רוצים לנוע קדימה. הדבר המשמעותי בהסכם הזה ושל האמירויות הוא שהמנהיגים היו מוכנים לעשות צעד גדול כדי לשנות את העתיד שלהם, של מדינותיהם ושל האזור כולו". 

דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, מייק פנס (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, מייק פנס (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

השגריר הישראלי באו"ם גלעד ארדן שוחח עם מקבילו הבחרייני - ג'מאל פארס אלרואי. הוא כינה את השיחה "חמה", וציין כי הם בירכו אחת את השני. כמו כן, דווח כי השניים הסכימו להיפגש כדי לדון בשיתוף פעולה באו"ם, בנושאי חדשנו ופיתוח כלכלי, לטובת שתי המדינות.

ארדן אמר לאחר השיחה: "הרחבת מעגל השלום במזרח התיכון יכולה להוביל לשינוי גם באו"ם. אנחנו נכנסים לעידן בו אנחנו יכולים לפעול ביחד בנושאי ביטחון, ועל סוגיות כלכליות שונות שיובילו לשגשוג שתי המדינות". הוא הוסיף כי "יחד נתמודד עם האתגרים המאיימים על היציבות במזרח התיכון". 

בחריין - גורמים פלסטיניים מתנגדים להסכם

כזכור, הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, הודיע אתמול, בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, על ההסכם הצפוי. הוא בישר בציוץ כי ישראל ובחריין סיכמו על כינון יחסי נורמליציה מלאים. ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר: "אזרחי ישראל, אני נרגש לבשר לכם שהערב נגיע להסכם שלום נוסף עם מדינה ערבית נוספת, עם בחריין. זה מצטרף להסכם השלום ההיסטורי עם איחוד האמירויות. זה לקח לנו 26 שנים להגיע מהסכם השלום השני עם מדינה ערבית להסכם השלום השלישי, וזה לקח לנו לא 26 שנים אלא 29 יום להגיע להסכם השלום בין המדינה הערבית השלישית למדינה הערבית הרביעית ויהיו עוד.

"זה עידן חדש של שלום. שלום תמורת שלום. כלכלה תמורת כלכלה. אנחנו השקענו בשלום במשך שנים ארוכות ועכשיו השלום ישקיע בנו, יביא להשקעות גדולות מאוד לכלכלת ישראל וזה חשוב מאוד. כל ההסכמים הללו נעשים ע"י עבודה מאומצת מאחורי הקלעים במשך שנים אבל הם הגיעו לכלל מימוש ע"י העזרה החשובה של ידידנו נשיא ארה"ב, הנשיא טראמפ, ואני מבקש להודות לו ולצוותו על העזרה החשובה הזאת. עידן חדש - שלום תמורת שלום".מלך בחריין, חמד בן עיסא אל חליפה, אמר על ההסכם כי שלום אמיתי והוגן הוא הדרך הטובה ביותר להבטיח את קיום זכויותיהם של הפלסטינים. גם משרד החוץ של איחוד האמירויות בירך על ההסכם.