השבוע ה-12 ברציפות: מחאת "הדגלים השחורים" התקיימה הלילה (בין שבת לראשון) ברחבי הארץ, כאשר רבים יצאו להפגין נגד התנהלותה של הממשלה. כמדי שבוע, הפגינו אלפים עם דגלים ושלטים ביותר מ-300 גשרים וצמתים ברחבי הארץ. כ-20,500 איש הפגינו מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. סמוך לבית נתניהו בקיסריה מחו כ-500 מפגינים. מסעדנים, בעלי אולמות כושר ואולמות אירועים הצטרפו גם הם להפגנה בבלפור, זאת בדרישה לבטל את הסגר ומזהירים מההשלכות הקשות. במהלך המחאה המשטרה עיכבה ועצרה תשעה מפגינים בגין הפרת הסדר הציבורי ותקיפת שוטרים.

במהלך המחאה הבחינה המשטרה באדם שקשר את עצמו בצווארו באמצעות מנעול לאחד מעמודי צומת הכניסה לירושלים, ככל הנראה במשך זמן רב, ובשל הסכנה שנשקפה לחייו, זומן למקום על ידי המשטרה צוות כבאות והצלה שחילץ אותו, והוא פונה על ידי גורמי הרפואה.

סמוך לחצות המשטרה כרזה למפגינים שנותרו בצומת שהיא פותחת לתנועה את הצומת והכבישים על מנת להחזיר את השגרה במקום, ועליהם לפנות הכביש. על אף בקשות המשטרה, חלק מהמפגינים סירבו לפנות את הצומת, והשוטרים נאלצו לפנותם.

ההפגנות הערב בירושלים, הדגלים השחורים

"השטח אומר את דברו. המסעדנים ובעלי הברים מכל רחבי הארץ נוקטים עמדה איתנה נגד הסגר שיחנוק את הכלכלה ויחריב אלפי בתי עסק בתעשיית המסעדנות", הזהיר מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", תומר מור.

עוד הוסיף מור כי "אנו עדים לסחף אדיר של סקטורים עסקיים שונים,, כולל נשיאות המגזר עסקי, שתומכים במהלך של המסעדנים ומצטרפים לקריאה לביטול הסגר. לא נסכים לסגר בשום אופן, אם לא יידעו בממשלה להעביר לנו את כספי הפיצויים. אין סגר לפני קבלת הפיצוי". במהלך סוף השבוע נעשו נסיונות מאחורי הקלעים לדבר עם שרים בממשלה, בניסיון לשכנע אותם להתנגד להצעה על הטלת סגר.

"אנחנו בעיצומו של מאבק לקראת ישיבת הממשלה, בניסיון למנוע את ההחלטה על הסגר או החמרה בתפוסה במסעדות, שגם אז מבחינתו המשמעות היא סגר", אומר מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, שי ברמן. "אנחנו צופים שאם חלילה הממשלה תחליט על סגר, זו תהיה החלטה קשה שתביא לסגירתם של כ-2,000 עסקים נוספים בענף המסעדנות ולהוצאתם של כ-25 אלף עובדים ממעגל העבודה". 

לדבריו, בעקבות הסגר האשון נסגרו כ-2,000 עסקים בענף וכ-80 אלף מהעובדים טרם שבו למעגל העבודה. "אני מעריך שהפעם תהיה מחאה הרבה יותר משמעותית לעומת הסגר הראשון. אנחנו מדממים הרבה זמן וסגר נוסף תהיה מכה קשה מאוד", הזהיר ברמן – "אחרי הסגר הראשון הפיצוי שהובטח לא הגיע בזמן וגם מה שהגיע היה מעט לעומת מה שציפינו".

בתשובה לשאלה האם יהיו מסעדנים שייפתחו את העסקים גם אם יוחלט על סגר, אמר ברמן: "תלוי מה תהיה החלטת הממשלה וצריך לבחון אותה. הרבה מאוד יהיה תלוי בשיתוף הפעולה של הציבור עם הסגר. אני מניח שיהיו בעלי עסקים שירצו לפתוח, אבל אם הציבור לא ייצא מהבית – עדיין קשה לדעת מה יקרה".

המסעדנים התארגנו ביחד עם תעשיינים ובעלי עסקים מענפים אחרים ושיגור מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הם מזהירים מההשלכות החמורות של הסגר. "העסקים בישראל לא יוכלו לשאת על גבם 'סגר כללי' נוסף וצעדי הממשלה יהוו מכה אנושה שלא לצורך. ניתן לבצע צעדים אגרסיביים לקטיעת שרשראות ההדבקה, ללא פגיעה בכלכלה, במשק, העסקים והמועסקים", צויין במכתבם המשותף לראש הממשלה בנימין נתניהו.

בנוסף לברמן, על המכתב חתומים גם נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר, נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין, יו"ר איגוד חקלאי ישראל אבשלום וילן, נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק, מנכ"ל מליסרון אופיר שריד, יו"ר התאגדות רשתות המסחר והאופנה דדי ריזל, מנכ"ל פורום ענף הכושר חיים פרנל וחבר ועד הפעולה לכנסים אירועים ותרבות אייל הלוי.

בתוך כך, בעלי חדרי כושר ומסעדנים הודיעו שאין בכוונתם לפעול על פי ההנחיות החדשות הכוללות סגר. זאת, לנוכח הפגיעה הבלתי הפיכה שצפוייה לטענתם במקרה של סגר נוסף. עם זאת, ההערכות הן שאם אכן יוחלט על סגר, תהיה אכיפה שתכלול הטלת קנסות כספיים כבדים על בעלי עסקים שייפתחו בניגוד להנחיות ודרישה מיידית לסגירת עסקיהם.