חבר הכנסת יאיר גולן התייחס היום (ראשון) בשיחה עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר למתקפה שלו על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר ב103FM: "בחריין שולחת את שר החוץ, איחוד האמירויות שולחת את שר החוץ, גבי אשכנזי היה צריך לטוס לשם ולחתום על ההסכם בזמן שמר נתניהו יתעסק פה עם הבעיות האמיתיות של ישראל, ולא עם יחסי החוץ; שאני מברך עליהם עם האמירויות או בחריין".

יאיר גולן

אני לא מצליח להבין, זה לא ברמה של רה"מ?
"מה יש להבין? בדיפלומטיה יש כללים, שומרים על אותו דרג. אני אומר שבעניין הזה שבחריין והאמירויות שולחות את שר החוץ, ראוי שמי שייצג את ישראל הוא שר החוץ שלה ולא לעשות מזה חגיגה מעבר למה שזה. הם לוקחים את זה בפרופורציות, בואו גם אנחנו ניקח את זה בפרופורציות".

נשיא ארה"ב.
"דונלד טראמפ נמצא במערכת בחירות ומה שהוא עושה זה קמפיין בחירות, אני מציע שהוא יתעסק בעיקר".

אם דונלד טראמפ מזמין אותו, זה היה נכון שנתניהו יסרב לו לדעתך?
"לא ככה זה עובד בדיפלומטיה, אומרים יש לנו קצוות, אין לנו ממשלה מתפקדת, היא לא התכנסה יותר מחודש, אין לנו קבינט מתפקד שלא התכנס יותר מחודש, אני הולך לעשות אצלי סדר בבית".

אתה דיפלומט למוד ניסיון אבל זה קצת סותר, אתה אמרת בעבר ואני לא מחזיק את זה כמשהו נגדך אבל במרץ 2020 אמרת שמשבר הקורונה לא נורא ומערכת הבריאות לא צריכה את רה"מ כדי לבצע החלטות מקצועיות.
"הלוואי, הלוואי, הלוואי שישראל הייתה מקבלת החלטות בנושא קורונה רק על בסיס שיקול דעת מקצועי כפי שהמלצתי. הלוואי ומדינת ישראל הייתה מפעילה את פיקוד העורף כמו שהצעתי".



אבל אתה זלזלת בגודל המשבר, בוא נצמד לעובדות.
"אני מבין מצוין בחירום אזרחי אחרי שלוש שנים בפיקוד העורף. היה צריך לנהל את המשבר הזה בגישה מקצועית טהורה ולא בגישה פוליטית טהורה. הפוליטיקה הורגת אותנו וכל ניהול המשבר זה כדי לשרת את הצרכים הפוליטיים של רה"מ. זה אחד האסונות הגדולים של מדינת ישראל, אנחנו פשוט לא מתנהלים נכון. היה אפשר לנהל את זה הרבה יותר נכון".

מה היית עושה?
"את שיטת הרמזור שמחלקת את הארץ לפי רשויות ולפי שכונות אפילו היה אפשר לאמץ לפני חצי שנה, לבדוק את הפוסטים שלי לפני חצי שנה שאני מדבר על גישה אזורית. אני מדבר על גישה מבוזרת, תנו סמכויות לראשי הערים, אני לא ממציא כלום. ישבתי עם ראשי הערים, הלכתי לערים הכי קשות, לא דיברו איתם, לא שאלו אותם איך עושים את זה הכי טוב אצלכם. אף אחד לא התייעץ איתם, כפו עליהם הנחיות שהם בכלל לא מבינים. המשבר הזה נוהל בצורה שערורייתית, צריכה לקום פה ועדת חקירה".

ואתה אמרת שזה לא משבר כזה נורא וזה לא מלחמה על מדינת ישראל. לא הערכת את סכנת הקורונה בזמן אמת ומותר לך להגיד היום שבמרץ ראית דברים שונה מהיום.
"המבחן הוא לא רק מה אמרתי בהתבטאות כזו או אחרת. כמו שאתה לוקח את רה"מ ובודק את כל העשייה שלו, תיקח את כל ההתבטאויות שלי ואני מבין בתחום הזה וחבל מאוד שההמלצות שהמלצתי לא התממשו".

אני מניח שיש מומחים אחרים שאמרו דברים אחרים.
"לא נכון, ההחלטות הדרמטיות שהתקבלו במשבר הזה התקבלו על בסיס פוליטי, לא ענייני, והתוצאה היא תוצאה הרת אסון לכלכלה שלנו ולבריאות שלנו ולמדינת ישראל. חברים, לא מנהלים משבר ממקום של נאשם בפלילים, אי אפשר לעשות את זה. השיקול הוא לא מקצועי, הוא לא ענייני".

למשל עניין ההפגנות, 10,000 איש בהפגנה, אתה חושב שיש לזה מקום או שגם את ההפגנות אם נכנסים לסגר או לתוכנית רמזור מהודקת יותר, יש להם מקום?
"ההפגנות מתקיימות כבר 12 שבועות ולא הוכח ולו פעם אחת שההפגנות האלה גורמות לעלייה בתחלואה".

ההפגנות בירושלים

סג"ל: "לא נבדק, זה לא נבדק".
אופנהיימר: "יש פה איכוני שב"כ".
סג"ל: "אנשים הלכו בלי פלאפונים או שמו על מצב טיסה".
אופנהיימר: "אתה מאמין לשטות הזאת?"
גולן: "בלי אגדות".
סג"ל: "זה לא אגדות. אז לשיטתך גם תפילה של עשרת אלפים איש בכותל זה בסדר?"
גולן: "אני רוצה להגיד משהו, כל דבר צריך להיבחן באופן ענייני ומקצועי. אני יכול להגיד שההפגנות, הרוב המוחלט של האנשים עם טלפונים ואפשר לאכן. הם לא מוקד הדבקה כי האוכלוסייה שמגיעה להפגנות בסופו של דבר כמו רוב מדינת ישראל שאין בה תחלואה או כמעט אין בה".
סג"ל: "זה לא מדויק, רוב התחלואה היום היא לא בערים האדומות, אמנם בהן יש ריכוז אבל רוב החולים רוב המאומתים נמצאים בכול המדינה. זה לא במקום ספציפי".
אופנהיימר: "צריך לזכור בהפגנות בין היתר בזכות המשטרה כי הפיקוח מטורף, אנשים עם מסכות מההתחלה".
סג"ל: "קשקוש מקושקש, אתם עושים לעצמכם הנחות".
גולן: "אני רוצה להגיד דבר נורא פשוט, כל דבר צריך להישקל באופן ענייני, אצלי בעיר בראש העין אני רואה איך אנשים נכנסים לתפילות בבתי הכנסת, הם עושים את זה באופן אחראי ומסודר, יישר כוח ענק, כמו שצריך. אפשר הכול לעשות עם שיקול דעת מקצועי, גם ההפגנות הם לא מגבירות את התחלואה".

אתה לא יודע, אתה יכול להגיד אני מעריך כי אין מידע כי זה לא נבדק. הקריאה שלך להוריד תכנית בגלי צה"ל, אתה נגד חופש הביטוי? צייצת שצריך להוריד את התוכנית של אירית לינור וקובי אריאלי.
"תחנת רדיו צבאית".

תחנה ציבורית.
"תחנת רדיו צבאית, היא גלי צה"ל, השם צה"ל מופיע בה בצורה ברורה. התקציב בחלקו מגיע מתקציב הביטחון, לא ייתכן שתחנה כזו מה שנקרא מה שהיא נותנת זה במה לשנאה, לא היה 'אני מסכים או לא מסכים', 'אני חושב שדעתו נכונה או לא', היה דבר אחד- אני רוצה לשנוא והיא עונה לו אני רוצה לשנוא. אני מציע שהאנשים האלה, שתרומתם למדינת ישראל זניחה עד כדי אפסית, לא יגידו על מי ששירת 38 שנים וסיכן את נפשו מספיק פעמים בשביל מדינת ישראל ועם ישראל, לא יגידו 'אני פשוט רוצה לשנוא אותו'. עליי זה לא מקובל".

אני שואל בכמה פרלמנטים במדינות דמוקרטיות אתה מכיר חבר פרלמנט שקורא לסתום את הפה לשני מגישים בתחנת רדיו צבאית?
"לא בדקתי, צריך לבדוק את זה".

ההפגנות בירושלים (צילום: פלאש 90)
ההפגנות בירושלים (צילום: פלאש 90)


אין! אין תחנה צבאית, בשום מקום מלבד צפון קוריאה והיא לא מדינה דמוקרטית.
"טיעון פופוליסטי ".

סג"ל: "ממש לא טיעון פופליסטי".
אופנהיימר: "גל"צ היא תחנה שיש בה התערבות פוליטית בוטה בשנים האחרונות".
סג"ל: "איזה בולשיט".
אופנהיימר: "אל תעצום עיניים, המכתב מדבר על התבטאות כלפיך, והאם לא היה נכון להסתכל על כל גלי צה"ל איך היא נשמעת ולפנות בצורה יותר מערכתית?".
סג"ל: "תגיד שמות".
אופנהיימר: "תפתח גלי צה"ל ותשמע שעה אחר שעה".
סג"ל: "רזי ברקאי ורינו צרור".
אופנהיימר: "נשארו שניים".
סג"ל: "זה הרוב של התחנה".
אופנייהמר: "זה לא הרוב".

"כשהייתי סגן הרמטכ"ל אני והרמטכ"ל דאז היינו בעד לסגור את התחנה בכלל, חשבנו שאין מקום במדינת ישראל בשנת  2015 ואותו דבר נכון ב2020 אין מקום לתחנת רדיו צבאית, אין מקום במדינת ישראל לתחנת רדיו צבאית, שמשדרת פוליטיקה", הסביר גולן, "יש כמוני שחושבים שלסגור כלי תקשורת זה דבר לא נכון". חבר הכנסת הוסיף: "יש הבדל בין שיח פוליטי לשיח של שנאה, מה שהיה כנגדי זה לא שיח פוליטי ולכן הם צריכים להיות מפוטרים".

השיח שלך מול רה"מ זה לא שיח של שנאה? לפחות תהיה אמיתי.
"שיח ענייני".

ממש ענייני, אני חושב שלא. אני חושב שטעית בקריאה שלך אבל זו זכותך. אנחנו כמובן מתנגדים בתוקף.