הפרשנית המדינית של חדשות 12, דנה ויס, שוחחה הערב (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM לראת נסיעתה לוושינגטון, כחלק מהמשלחת המסקרת את טקס החתימה על הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן.

נתניהו הכריז על הסכם שלום עם בחריין

תכף את עולה למטוס לאירוע ולטקס ההיסטורי בוושינגטון. את מתרגשת?
"האמת שאני יוצאת בתחושה מאוד קשה, כי אני חושבת שזה אירוע משמעותי, זה אירוע חשוב, זה אירוע שיש לציין אותו. אבל אנחנו פשוט בעיצומו של מחדל אדיר, בממדים של יום כיפור. אני מסתובבת ברחוב היום לעשות כל מיני סידורים לקראת הטיסה ואני רואה אנשים בייאוש מוחלט, מבינים שהם הולכים בעוד חודש לצאת עם נזקים שהם לא יודעים איך יוכלו להתמודד איתם. אני לא מדברת על נזקים בריאותיים, אלא רגשיים והדכדכוך זה כאילו נכבשנו לחלוטין על ידי אויב.

"הממשלה לא מתפקדת, ורה"מ לא הצליח לפתור את הנושא הזה. יושבים עכשיו ומתווכחים על סגר אם יהיה 40 אחוז תעסוקה או 30 אחוז? בעיני באמת מתקפת טילים. כשמערכת הבריאות אומרת 'אנחנו לא נוכל לעמוד בזה', אני חושבת שאנחנו אמורים להיות מוכנים למתקפת טילים אמיתית שתגיע מצפון או מדרום, עם תחזיות של אלפי נפגעים, עם 400-500 חולים קשים מערכת הבריאות אומרת שהיא קורסת? מה יקרה אז? איפה בתי חולים שדה שאנחנו יודעים לפרוש? איך שלא מתסכלים על זה, זה באמת יום שחור".

היית אומרת לרה"מ לוותר על הטקס ולהגיד 'נחתום אחרי הקורונה'?
"אני לא חושבת שרה"מ יכול לשלוט בלוח הזמנים כי הטקס הזה הוא גם של טראמפ, בעיקר של דונלד טראמפ ויש לו לוח זמנים משלו. הוא מעוניין בהישגים מדיניים לפני הבחירות ולפני ההכרזה על פרס נובל, וכמו שבמידה רבה רה"מ היה מעוניין ללכת על הסיפוח גם במחיר של לוותר בעת הזו על ההישגים המדיניים האדירים עם המפרציות, זה לא היה בידיים שלו להחליט. כשהבית הלבן החליט שעכשיו זה לא הזמן לסיפוח וזה הזמן לשלום, אז הם קבעו את סדר היום. אני חושבת שהציבור פה צריך את רה"מ אבל אם כבר יש טקס אז שלפחות שייסע".

בן: איך את מסבירה את זה שאף אחד לא ראה את ההסכמים עצמם? לא עברו אישור או הצבעה או בכנסת, החוק מאפשר את זה?
אריה: החוק מחייב להניח את ההסכם שבועיים ב מזכירות הכנסת.
בן: רה"מ אמר ש'כל הסכם שאגיע אליו אביא למשאל עם', לא שמישהו היה מצביע נגד.
"אני שואלת איך אתה מסביר את זה שהשותפים שלו נותנים לזה לעבור? קודם כל זה אירוע מאוד בעיתי שהסכמים כאלה מתנהלים מבלי ששר הביטחון ושר החוץ שותפים לו, מבלי שנעשית עבודת מטה ,ואנחנו יודעים שחלק מהנושא סביב ה-F35 הגם שרה"מ מכחיש את העניין. אין לנו שום יכולת לדעת מה היה שם כי אף אחד לא היה בחדר ולא היה שותף להחלטה. עכשיו צריך לסמוך על מילה של רה"מ מול המילה של הבחריינים, מול המילה של הבית הלבן.

"אפילו בבית הלבן הבינו שיש כאן בעיה ואת הגישוש עם בחריין שיתפו את בני גנץ ואת גבי אשכנזי, נתנו להם להבין שזה מתקרב ושיתפו אותם בלוח הזמנים. הגם שאמרו 'היינו שמחים לראות אתכם בטקס אבל לא אנחנו מחליטים, מי שמחליט זה רה"מ'. אני חושבת שזה בעיתי שעדיין לא ראינו את הנוסח, ועדיין בוחנים את הנוסח המתאים שלא מחייב הגשה לכנסת ולממשלה, שכן יכול להיות מספיק מכובד כדי להיחתם ברוב טקס והדר בבית הלבן".

אריה: כל אמנה בינלאומית מחייבת הנחה בכנסת.
בן: אולי זה לא אמנה, זה אמנה בין טראמפ לקושנר.
"הייתם מצפים אולי שיו"ר הכנסת ידאג למעמד הכנסת".