ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) שוחח הערב (שני) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ומתח ביקורת על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הן על התנהלותו במשבר הקורונה והן על חתימת הסכמי הנורמליזציה עם בחריין ואיחוד האמירויות.

מתוך כאן 11 - הצהרת נתניהו לתקשורת

אתה מוחה, ולטעמנו בצדק, על כך שנוסע ראש הממשלה לחתום על הסכמים מדיניים בלי שמישהו יודע על מה מדובר שם.
"כן, זה מטריד בשני היבטים. גם במהות וגם בפרוצדורה. בפרוצדורה, מן הראוי שההסכמים לא יכנסו לתוקף עד שיאושרו בממשלה. אבל אף אחד לא מעלה על דעתו שאחרי שראש הממשלה חתם על הסכם בבית הלבן, מישהו בממשלה יבוא ויגיד לו לא, בעצם תחזור עוד פעם לוושינגטון, ותבקש לשנות את הסעיף הזה כי הוא לא מוצא חן בעינינו. אני חושב שזה באמת לא תקין. אבל אני חושש בעיקר מהמהות, ואם מקשיבים לקושנר ולדוברים בצד השני של ההסכם הזה, הרי לא חתמנו עליו עם עצמנו, אז הם מדברים באופן מאוד ברור על העובדה שנתניהו התחייב, או שהאמריקאים התחייבו בשמנו מולם, לא לקדם את הריבונות עד 2024. זה התפרסם היום ביותר מבמה אחת, ואני מסתכל גם על המציאות. לראשונה מאז שהסתיימה תקופת אובמה בבית הלבן, למעלה מחצי שנה שנתניהו מונע באופן פעיל ואקטיבי את כינוסה של מועצת התכנון, הגוף התכנוני שמאשר תוכניות בנייה ביהודה ושומרון...".

וגם בירושלים הוא בולם את הבנייה.
"וגם בירושלים. כבר שמונה חודשים שמועצת התכנון לא התכנסה ולא דנה בתוכניות, וכשאין תכנון אז גם אין בנייה, וזה אומר שיש הקפאת בנייה בפועל".

השאלה היא אם את ההתחייבויות האלה של נתניהו תוכל לראות באיזשהו מסמך? זה כנראה לא חלק מההסכם עם האמירויות, אז אולי הוא יוכל להמשיך להסתיר אותו לעולמי עולמים.
"נכון. לכן אמרתי שהחשש שלי הוא גם בהיבט הדמוקרטי הפרוצדורלי, אבל לא רק, אלא גם בהיבט המהות. כפי שאמרתי, מה שיקבע זה מבחן המציאות, ובינתיים מבחן המציאות לא נראה טוב בהקשר הזה. הקפאת בנייה בדרך כלל באה כחלק ממהלכים מדיניים, שזו מילה מכובסת לנסיגות, למסירות שטחים ולהימור על ביטחונם וחייהם של אזרחי ישראל ועל קיומה של מדינת ישראל, גם בהיבט הפיזי וגם בהיבט הערכי-ציוני, ולכן זה מאוד מאוד מטריד. אני אומר לאורך כל הדרך שנתניהו מאז בר-אילן למעשה, מסכים לטרמינולוגיה של השמאל, שבסופו של דבר צריך ללכת לפתרון 'שתי מדינות'".

בצלאל, בסוף גם אתה תבין שהשמאל צודק.
"ממש לא. אני מבין שהשמאל טועה, ואני מתוסכל מזה שכל כך הרבה שנים הימין בשלטון והוא נותן לשמאל להמשיך לשלוט".

הבנו את המסר הזה במלואו. אם אתה כבר איתנו על הקו, אני רוצה לשמוע את דעתך המלומדת, ואתה אדם דעתן, על הסגר.
"תראה, יכול להיות שכרגע הוא בלתי נמנע, ושאחרי התפשטות בהיקפים כאלה אין ברירה. צריך לנסות לעשות איזשהו קאט, לנסות ליישר קו ולהוריד את קצב התחלואה כדי שהמערכת תוכל להשתלט, אבל צריך לומר בצורה חד-משמעית, יש מישהו שאחראי לכך שהגענו לרגע הזה. יש מישהו, שכאשר יצאנו מהסגר בפעם הקודמת והבטחנו לאזרחי ישראל שניצלנו את הסגר ואת המחירים הקשים שלו לאזרחי מדינת ישראל כדי לייצר את אותה היערכות, לא בנה את המערכת לקטיעת שרשראות ההדבקה, לא יצר את ההיערכות של מערכת הבריאות, בגלל כל מיני שיקולים, לדעתי בעיקר אישיים, כמו חוסר הרצון שלו להעביר את זה למשרד הביטחון, קודם כי בנט היה שם ואחר כך כי גנץ נמצא שם, אז פיקוד העורף רק עכשיו התחיל לעבוד על אותה מפקדה שאמורה לפתור את הבעיה.

"ואני רוצה לומר, גם כשעושים סגר יש שאלה גדולה על איך עושים אותו. היה ברור לכולם שנגיע לסגר – למה לא הכינו אותו כדי שייעשה בצורה טובה? למה עד היום אין מתווה פיצויים למי שהולך להיפגע? למה עד היום לא ברור מה כולל הסגר הזה? מה מנגנוני האישורים שאפשר לקבל כדי לעבור מצד לצד? למה אין היערכות? אני רוצה לדבר רגע על בתי הכנסת, במשפט אחד. נוצרה סתירה כאילו מלאכותית בין הקפדה על הוראות הבריאות לבין תפילה בחגים בבתי הכנסת. זה הבל הבלים, אני ביקשתי כבר לפני חודש וחצי מראש הממשלה ומגמזו להיערך, ואפשר היה גם לאפשר לאנשים להתפלל וגם לשמור על הוראות הבריאות. אבל אין טיפת היערכות".