החלטת הממשלה לבצע סגר כללי נוסף מצליחה להרעיד את המדינה, ולגרום למתח רב בקרב בעלי העסקים בענף המלונאות, הקמעונאות, וההסעדה. לאחר הכשלים הרבים שנעשו בסגר הראשון, והקושי הרב להצליח לחזור ולעבוד, בעלי עסקים רבים טוענים כי לא יכבדו את הסגר המדובר. שר האוצר ישראל כ"ץ התארח היום (שלישי) בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM והציג בפניהם את דרכי ההתמודדות שלו עם המשבר. 

הודעת נתניהו והשר כ"ץ (משרד רה"מ)

דוידוב: איכשהו יצאנו מהגל הראשון ומהסגר ההוא. האם אתה חי בשלום עם מה שיהיה אחרי הסגר השני? אנחנו כבר שומעים את הקלות, רואים אנשים שאולי לא רוצים לציית. איך אתה מתייחס לזה?
"בקבינט הקורונה הצבעתי נגד הסגר. חשבתי שאפשר לנקוט באמצעי אחרים, בעיקר בגלל הפגיעה העצומה במגזר הפרטי. בישיבת הממשלה התכוונתי גם להצביע נגד, אבל אז נפתחה הידברות וקרה דבר מאוד משמעותי. כל העסקים הפרטיים, למעט מקבלי קהל, ימשיכו לפעול לפי התו הסגול באופן מלא. זו מציאות אחרת לגמרי. צריך גם להבין שכל הסיוע הממשלתי, רשת הביטחון של 90 מיליארד שקלים, כולל אגב הפתרון לבעיה  של תשלום כפל קצבאות עד חודש יוני בשנה הבאה לכל עובד גם מעל גיל 67 - האשימו אותי שאני נותן יותר מדי למובטלים והבינו שזו האשמה מגוחכת". 

דוידוב: אבל אתה יודע שעוד עסקים יסגרו. מה עם בתי המלון, המסעדות, והחנויות? המשק יכול שוב להגיע למספר הזה של מיליון מובטלים. 
"זו בלי ספק פגיעה קשה ונסייע ככל שנדרש, אבל צריך להבין שלכל העסקים שיפגעו אנחנו נזרים כספים".

יוכפז: אני רוצה לשמוע מה דעתך על דבריה של רותי ברודו ששאלה במה שונה היא מכל אזרח בגרמניה הנאצית. היא אומרת בעצם שמתקבלות הנחיות שלא שמות את האזרח במרכז ולא צריך לציית להן.
"אני מזדהה עם הכאב שלה אחרי כל מה שהיא אמרה, אבל כבן להורים ניצולי שואה הביטוי גרמניה הנאצית הוא נורא.  תבינו מה קרה, בחודש אוגוסט הפעילות חזרה לשיא, מדד כרטיסי האשראי עבר את השנה שעברה. כל הפעילות חזרה. אתם גם יודעים, השמיים הפתוחים שאני הבאתי לא היו פתוחים, והישראליים היו כאן בארץ והיה שגשוג חזק מאוד. אילת הפכה לאיה נאפה, במסעדות, וכולם בעצם פעלו".

דוידוב: אגב, השמיים כן יישארו פתוחים ואת בתי המלון בארץ סוגרים.
"זה החלטות שהתקבלו בשולי הדברים".

דוידוב: למה בשולי? זה עסקים. אנשים יברחו החוצה ולא יגיעו לאילת ולא יגיעו לצפון. 
"ענף ההסעדה, הקניונים, ובתי המלון מקבלים מכה כרגע. בלי שום ספק. אנחנו נסייע להם ברשת ביטחון, וגם לרותי ולכולם באופן חד משמעי. הם יקבלו את הסיוע, אבל ברור לי שזה לא תחליף לשגשוג. ברור שיש כאן שבר. אצלנו במקורות זה נקרא מאיגרא רמא לבירא עמיקתא".

דוידוב: לגמרי.
"תראו, האבטלה ירדה ואני אוודא שלא יורידו לאף מובטל שום דבר".

יוכפז: כן, אבל אנחנו נכנסים עכשיו לעוד סגר. משמע אנחנו בסייקל נוסף. יש מחלה, ואז יש משבר כלכלי, ואז יש ניסיון לצאת ממנו. עכשיו שוב יש מחלה, ושוב יהיה משבר כלכלי, ושוב יהיה ניסיון לצאת ממנו. זאת אומרת שזה חוזר על עצמו.
"יש כאן ניסיון להוריד את התחלואה שאי אפשר להיות בה. חייבים לנצל את הזמן הזה בשביל לחזק את בתי החולים. הוזרם כסף עצום לעשרת אלפים מיטות".

דוידוב: אבל צוותים רפואיים לא תוגברו. עובדה. סוגרים בתי חולים. יוכפז: יותר מזה השר כ"ץ, אנשי מערכת הבריאות אומרים דבר כזה: אם הייתם שמים חלק קטן מהכסף שאתם עכשיו תשקיעו בגלל הסגר הזה זה לא היה קורה.
"מערכת הבריאות ברמתה היא מהטובות בעולם ואני לא רוצה לתקוף אותה, אבל היא לא נערכה. היא קיבלה כספים עצומים. היא קיבלה מעל עשרה מיליארד שקלים בכדי שתהיה כשירה עם עשרת אלפים מיטות לחולים קשים. היא קיבלה גם מכשירי הנשמה, אתם זוכרים? רצו בשביל זה בכל העולם".

ענת: הבעיה היא לא במכשירי הנשמה. אין מי שיפעיל אותם.
"אני הנהגתי תוספת של 600 רופאים ו־2,000 אחיות, לא היה דבר כזה, אבל מערכת הבריאות לא נערכה. שיבואו ויבקשו בית חולים שדה בצפון ויקבלו, אבל ברמה הכי גבוהה ולא איזה אוהל סיירים.  אנחנו מוכנים לתת להם הכל, ואני חושב שהם צריכים לנצל את השבועות האלה בכדי להיערך את זה. מערכת הבריאות קיבלה את הכסף, העברתי אותו בישיבת ממשלה, צריך למחוק את הגירעונות של בתי החולים, הם עושים עבודת קודש. אני רוצה להגיד דבר אחד - ההבדל הגדול הפעם מבחינת העסקים שיש רשת ביטחון של תשעים מיליארד שקלים שעובדת, ואנחנו נתגבר אותה".

יוכפז: איך אתה מתקדם עם התקציב הבא? משהו קורה בכלל? יש ישיבות? יש דיונים?
"קודם כל העברתי תקציב שלא קוראים לו תקציב לשנת 20. משפטית, הוא לא תקציב. כי קבעו בחוק שהאריכו שצריך להביא תקציב 20. בעצם עם התוספות של 11 מיליארד ועם העודפים, אני הנחתי והיה משא ומתן בין כל המשרדים והם ערוכים לפעול כמו בשנת 20".

יוכפז: זה נראה מבחוץ כאילו אתם מושכים זמן בכדי לאפשר לנתניהו להגיע לנקודת היציאה הבאה. אין תקציב ואין דיונים ואנחנו נגיע עוד פעם ערב לפני המועד האחרון ואו שיהיה תקציב או שלא יהיה תקציב ואתה משחק פה לידיים של נתניהו. לפחות בהיבט הזה. 
"אני הנחתי את אנשי המשרד להתחיל לעבוד על תקציב 2021".

יוכפז: איפה הוא? איפה התקציב?
"עכשיו אנחנו יושבים כל יום על עדכון תוכנית הסיוע. אנחנו עושים תוכנית כוללת המתבססת על רשת הביטחון שעובדת, ועל עוד כמה דברים. אני מניח שאחרי החג המשרד יתחיל לעבוד על זה". 

דוידוב: כלומר, מה שאתה אומר זה שבגלל שאנחנו נמצאים במשבר בריאותי אין זמן לעבוד על התקציב. זה מה שאתה אומר? 
 "לא. את מקצינה את דבריי".

דוידוב: לא מקצינה. זה מה שאמרת.
"יש מספיק זמן לעבוד על זה אחרי החג. כל בכירי המשרד יושבים איתי לעבוד על תוכנית הסיוע".

יוכפז: אנחנו חודש אחרי המשבר הפוליטי. איפה היינו כל הזמן הזה?
"המשבר הפוליטי לא היה תלוי בי. אני הצלחתי להגניב את תקציב 20 באופן מעשי דרך זה שהבאתי אותה לכך שכל המשרדים פה אחד סיכמו ותמכו ויכולים לעבוד".

יוכפז: אתה שומע אתמול באולפנים את בני גנץ והוא אומר שהוא מקווה שיעמדו בהסכם הקואליציוני, ומאמין שהוא יהיה ראש הממשלה הבא. 
"אני מאמין שאם הממשלה תתקיים ואין סיבה שלא, אז גם ההסכמים יקוימו".

יוכפז: אתה מבין שהמשפט הזה שאתה אומר תלוי בעבודה שלכם? של אנשי המקצוע להקים תקציב, אבל זה לא קורה. אתה אומר שזה יקרה רק אחרי ראש השנה. 
"אם חוק שמאפשר לקופות החולים לעביר את הכסף לבתי החולים בכדי שיוכלו לכסות את הגירעונות שכב תקוע שבועיים, ובכוח הצלחתי להעביר אותו בישיבת הממשלה - אז ככה הממשלה לא יכולה לתפקד. שבתי החולים יקרסו בגלל ויכוחים פוליטיים? יש הרבה דברים כאלה. אם הממשלה תמלא את תפקידה גם הוא יקבל את ההסכם שחתמו איתו. אנחנו חייבים לתפקד, יש את הסכם השלום היו שהוא באמת הסכם היסטורי עם איחוד האמירויות, ואנחנו בדרך לחתימה גם עם בחריין, ואת זה ראש הממשלה בהחלט יכול לציין לזכותו. יצא לי ללוות את זה גם כשר חוץ ובביקורי משרד". 

יוכפז: לא התבאסת שלא הוזמנת לטקס? 
"אני לא נחפז לנסוע לשום מקום, וראש הממשלה מייצג אותנו בכבוד".

יוכפז: את בוז'י הרצוג הוא הזמין, אבל אותך לא.
"אין לי בעיה, אבל נראה לך שאני יכול לעזוב עכשיו את החזית הכלכלית שאני ממונה עליה?".

יוכפז: ראש הממשלה יכול לעזוב מדינה שמוכה בקורונה ואתה לא יכול לעזוב לרגע את התפקיד שלך בכדי להגיע לטקס בוושינגטון?
"הייתי במספיק טקסים ושמחתי שביקרתי באבו דאבי בפגישות חשאיות, הכל היה במעורבות אמריקאית ובלוויו של ראש הממשלה ובמעורבות שלו, והייתי חלק מתהליך מרתק. יצא לי לתרום חלק, זו הגשמת חלום. 

דוידוב: זאת אומרת שגם אם הוא היה מזמין אותך היית מעדיף לא להצטרף בגלל המצב.
"בהחלט. אני לא חושב שאני זה שנמצא כאן במוקד העניין. יצא לי לתרום חלק וזו בהחלט הגשמת חלום. יש כרגע פוטנציאל כלכלי ואזרחי אדיר לשיתוף פעולה. אגב, כבר דיברתי עם המקבילים שלי על קידום הרכבות לשלום אזורי, והם מאוד נלהבים ורוצים להשקיע בו בירדן ובעוד מקומות. החזון הזה גם כן מקודם. אני חושב שיהיה כאן שיתוף פעולה שאזרחים ייהנו ממנו, גם בביקורים, וגם אנשי עסקים, שכן יש פה פוטנציאל כלכלי מאוד גדול. עכשיו אנחנו צריכים להתפלל, גם אם לא תמכתי מלכתחילה בסגר, שהסגר יעבוד והתחלואה תרד תוך שבועיים. אוי לנו אם זה לא יקרה. עכשיו אנחנו בתוך האירוע הזה וצריכים לקוות שהתחלואה תרד. נעזור לעסקים להחזיק מעמד, עצם העובדה שפעמיים, גם ביוני וגם באוגוסט הם חזרו לעצמם מראה שיש להם בסיס לאופטימיות. אם רק נוריד את התחלואה ויהיה חיסון נוכל לחזור".

ענת: מי יודע מתי יהיה חיסון.
"אני מתכוון להביא הצעה כוללת לראש הממשלה ולממשלה ביום חמישי שידבר על הכשרה מקצועית, כחלק מחוקי ההסדרים אגב, להביא אותם להחלטה כחלק ממחוללי הצמיחה ובכך לעזור להייטק ולכולם גם כן בכדי להשתלב בדברים. ענפים כמו ענף ההסעדה והקמעונות והמלונאות יקבלו סיוע מיוחד לעבור את פרק הזמן הזה, שאני מקווה שהוא יהיה קצר ככל האפשר".