פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, צביקה יחזקאלי, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM לקראת טקס החתימה על הסכמי השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין שייערך הערב בבית הלבן.

נתניהו הכריז על הסכם שלום עם בחריין

מה ההבדל בין הנלהבות של האמירתים לבין החמיצות המסוימת של הבחריינים?
"קודם כל בגלל הרכב האוכלוסייה והאופק של המדינה. בחריין היא מדינה שונה לגמרי מהאמירויות. האמירויות אלו שבטים שהשתחררו משלטון בריטי רק בשנות ה-70, שבטים עשירים שיושבים על אוצרות של כסף. לבחריין יש הרכב אוכלוסייה אחר. זה לא כמו באמירויות שיש לך עובדים נפאלים או בנגלדשיים שמשרתים אותם, שם יש אוכלוסייה שהיא ערבית, 70% שיעית, שזה די דומה לתמהיל של עיראק. זאת אומרת השלטון שהוא סוני, שלטון שהוא מיעוט, שולט על ידי שיעים ששולטים על שיעים. שם כבר יש מתיחות כי בחריין היא גם פיזית מצויה ממש בין שני הימים. בחריין בערבית זה שני הימים - יש לה ימים משני הצדדים".

לא חשבתי על זה. 
"למה זה שני הימים? כי היא נמצאת בטווח בין איראן לבין המפרציות וחצי האי ערב. ושים לב לתגובה של האיראנים - כשהאיראנים ראו את ההסכם עם האמירויות הם אמרו 'אתם תשלמו על זה, אתם מביאים לנו את ישראל פה מולנו'. על בחריין הם אמרו 'אתם תחטפו הפיכה, אתם תחטפו מהומות'. סעודיה הצילה אותם, ואיך? סעודיה בנתה גשר קרקעי מסעודיה לבחריין, והם שלחו לשם טנקים כדי לעצור את ההפיכה שהייתה בכיכר המרכזית שם בבחריין, כי בעצם לשליט שם אין יכולת...".

אז בעצם זה מיעוט ששולט על רוב.
"נכון".

על האמירויות למדנו. לבחריין יש למה לנסוע? זה גם משהו מופלא של אלאדין? או שזו סתם נסיכות פרווה?
"פחות. קודם כל יש שם קהילה יהודית מאוד מעניינת ומקורית. משפחת נונו, אחת מבנות הקהילה הייתה השגרירה שלהם בוושינגטון, הייתה השגרירה שלהם באו"ם, זה לעניין היהודי. היא פחות מלהיבה מבחינת הפוטנציאל – בחריין היא בעצם אי קטן שמסופח לסעודיה בכל ההיבטים המדיניים והביטחוניים. וגם הוא בעצם חצי אנטנה של סעודיה -זה כמו אי שהוא בעצם חלק מסעודיה. זה לא משהו שהוא כמו האמירויות עם האטרקציות. יש שם מקומות צלילה יפים, יש ים וחופים, אבל הם לא חרטו על דגלם את מה שהאמירויות חרטו – להיות מדינה ערבית אחרת. זה לא הסגנון של בחריין. היא נסיכות, היא עשירה, יש שם חליף, יש שם שייח".

אז איך אתה מסביר את זה שהם הצטרפו? בסוף קמפיין הבחירות של טראמפ הביא לנו את כל הטוב הזה. ג'ראד קושנר נשלח להנפיק הישגים ואנחנו נהנים. ואני נותן את הקרדיט כמובן גם לנתניהו ולקשרים שלו עם טראמפ. כולם בלחץ האם הוא ילחץ ידיים או לא בגלל הריחוק - הוא הרי לא עושה חשבון לכלום.
"אני חושב שהסיפור הוא סעודיה. זוכרים את ריקוד החרבות של טראמפ? בריקוד הזה נסגרו עסקאות נשק עצומות. זו בעצם הייתה החזרה של ארה"ב לאזור, להגיד לסעודיה 'מה שעשה אובמה שבגד בכם והלך עם האיראנים – אני חוזר אליכם. אתם בני הברית הטבעיים שלנו האמריקאים', למרות שנפט יצא מהנחיצות שלו לעולם העתידי, וכאן התחיל הכל. בחריין היא אנטנה של סעודיה, היא יחידה סעודית חיצונית. מה שמתחיל בבחריין ייכנס בסופו של דבר לסעודיה".

יהיה שלום עם סעודיה לפני הבחירות בארה"ב לדעתך?
"אני לא יודע. אני חושב שהסעודים ילכו בקצב איטי כי הסיפור הוא איראן. למה הם באו אלינו? למה עכשיו כל זה קורה? הפרחים והאיומים מהאייתולות. אני חושב שכל האזור פה עכשיו חוגר חגורות לקראת נובמבר. כי אם בנובמבר משתנה השלטון בארה"ב, אתם תראו אייתולות אחרות לגמרי, מזרימות כסף, ואז המפרציות לא יוכלו לעמוד בזה. זאת הסיבה לברית ההגנה איתנו. אתם רואים מלונות, אתם רואים חופים, האמירתים לא רואים את זה. הם רואים דבר אחד – ישראל תגן עלינו, ישראל תביא לנו טכנולוגיות שלאיראנים אין, וישראל תגן עלינו בתור היותנו בסיס מוצב קדמי".

אשכרה הם רואים אותנו ברית אסטרטגית צבאית.
"בוודאי. חד משמעית".

זה דבר מדהים. את יודע מה? אפילו מרגש בעיניי שיתוף הפעולה הביטחוני שלנו עם הערבים.
"בסופו של דבר, ברית ההגנה הזו היא בגלל ההתנהגות האיראנית וגם ההתנהגות של העולם שזרק את הערבים. אנחנו היום מושיטים להם יד והם מעריכים את זה מאוד. כשהתחיל ההסכם הזה עם האמירויות אמרתי 'טוב נו, לא היה לנו סכסוך איתם, לא מלחמה. בסה"כ עוד יציאה מהארון של זוג מאוהבים'. התגובות בעולם הערבי הבהירו לי שזה לא סתם, זה משהו מאוד שורשי. תראו איך איראן, חמאס, טורקיה, קטאר ואל-ג'זירה מגיבים". 

הציר השיעי, שבעצם מה נשאר? איראן, חזבאללה, טורקיה, האחים המוסלמים במצרים וסוריה. אם היית שואל את אסד בחדר חשוך, הוא היה מת להיפטר עכשיו מכל השיעים מסביבו אחרי שהצילו אותו.
"אבל כשהוא היה בחדר חשוך, בגלל שבאו אליו המורדים להוריד לו את הראש כמו קדאפי, הוא קרא לאיראנים ולרוסים - הוא חייב לשלם להם את זה. צריך להגיד גם מילה על טראמפ - אובמה קיבל נובל לשלום ומאז נהרגו מיליוני ערבים במה שמכונה 'אביב הערבי'. הייתה מחשבה של אובמה שבאמת העולם הערבי ילך לדמוקרטיה. 'הדמוקרטיה' הזו הביאה הביאה לאסון במזרח התיכון. מדברים על טראמפ כדמות מוזרה וקפריזית, אבל אם כבר מדברים באמת, הוא הביא שלום יותר מאובמה.

מה זה פרץ האהבה והשמחה באמירויות כלפי השלום הזה?
"עומק הלחץ – עומק האהבה. תראה דוגמה: קבלת הפנים למשלחת הכלכלית מבנק לאומי – ראית את המצגות ואיך זה נראה. איך הם מכבדים את הישראליות. זה לא שלום חמוץ".

תחשוב על מערבון. אתה בקרון. האינדיאנים כבר רוכבים מסביב ואז מגיע הצבא עם החצוצרות. זו בדיוק השמחה הזאת.
"תראו, החיבוק והאהבה זה כל מה שרצינו בנורמליזציה, הם ידעו לספק לנו את זה. אבל זה לא חוכמה עם האמירויות, הם מדינה ערבית אחרת. זו מדינה של כמה מיליוני ילדים מפונקים. איך אומרים בעולם הערבי? מגיל יום הם רואים רק מטפלות תאילנדיות ופיליפיניות וכאלה".

בקיצור, אלה האשכנזים של הערבים.
"היהודים של הערבים הייתי אומר. איך שלא תראו את זה, זה מרגש, זה חזק וזה תפנית. ותראו מה יקרה הלאה עם שאר המדינות שמתנגדות. אני אומר לשים עין על איראן כי איראן לא הולכת לוותר. אפילו ביום הזה של ההסכם תכננו שאולי החוטים או מישהו יעיפו משהו לעבר סעודיה או לעבר המפרץ. זה לא נגמר הסיפור הזה".