ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על רקע ההסלמה הביטחונית בדרום, ומתח ביקורת על התנהלות הממשלה.

רגע הנפילה באשדוד. צילום: עיריית אשדוד

זה מפתיע שמצד אחד חותמים, ומצד שני תוך כדי החתימה, החגיגיות והדגלונים, אנחנו רואים את הירי הזה?
זה היה צפוי. כל אחד שקצת בקיא בעניינים וקצת עוקב אחרי העניינים... אני בטוח שגם בהערכות המצב אצל שר הביטחון והרמטכ"ל האפשרות הזו, של ירי תוך כדי הטקס בבית הלבן, הייתה על השולחן. אני יודע את זה בוודאות, גם בלי להיות רמטכ"ל או שר הביטחון היה אפשר להגיד שזה יכול לקרות.

אבל בכל זאת אתה כותב אתמול, תוך כדי הטקס, ומצייץ בטוויטר ציוץ די ציני. כתבת 'בזמן שביבי חוגג בוושינגטון החמאס חוגג באשדוד ובאשקלון'. 
ללא ספק. אני לא זוכר ירי של שלושה גראדים בו זמנית, שבעה פצועים בצד הישראלי, ואנחנו רואים גם לפנות בוקר ירי של 13 רקטות תוך כדי שחיל האוויר מפציץ יעדים ברצועת עזה, ונתניהו פשוט ממשיך כאילו לא קרה כלום. בכלל, אתה יודע, היה משהו מאוד צורם בטקס הזה. מצד אחד מדובר בהישג ואני לא מבטל את ההישג, אבל גם האמירויות וגם בחריין שלחו שרי חוץ. הדרג היה שרי חוץ. ממדינת ישראל זה לא ששר החוץ לא הגיע, בכלל ראש הממשלה נמצא שם כשפה הקורונה משתוללת, מצב כלכלי מאוד לא פשוט. הייתי מצפה שבמצב כה מורכב וקשה בתוך המדינה הוא יישאר בישראל וישלח את שר החוץ כמו ששלחו בחריין והאמירויות. 

זה היה מבזה דיפלומטי?
זה לא היה מבזה, זה היה צורם. תראה, שר החוץ האמריקאי היה שם, שר החוץ של בחריין היה שם, שר החוץ של האמירויות היה שם, ושר החוץ היחידי שלא היה שם זהו שר החוץ של מדינת ישראל. אגב, לפי הפרוטוקול מי שצריך לחתום על הסכמים כאלה הוא שר החוץ. 

ח"כ ליברמן, מי לא הבין נכון את התמונה? הפלסטינים לא הבינו אתמול שיש מזרח תיכון חדש והוא קורה בוושינגטון עם בחריין והאמירויות או אנחנו שלא מבינים שאין פתרון בלי הפלסטינים? 
תראה, הפלסטינים הם באמת סרבנים. כמו שאמר בזמנו אבא אבן, הם לא פספסו אף הזדמנות לפספס בגדול. הם לא הבינו שבארה"ב יש נשיא חדש עם גישה אחרת, ועליהם להתאים את עצמם למציאות החדשה. הם פשוט החליטו להחרים, לא את ישראל, את ארצות הברית. את הנשיא ואת כל הצמרת החדשה. זו כבר צמרת שמסיימת ארבע שנים. ההחלטה הזו להתעלם ולהחרים את ארה"ב ואת הבכירים בממשלה האמריקאית. להערכתי, זו באמת החלטה...".

אבל בכל זאת הם כאן, והם יורים, ואנחנו צריכים להתייחס לזה. 
תקשיבי, קודם כל בואי נפריד. ישנה החלטה לא חכמה ולא נכונה מהצד הפלסטיני, ודבר שני הפלסטינים הם מאוד מפוצלים. אנחנו כבר מכירים את המציאות ויודעים שבחמאס ובפת"ח אין שום הידברות, כולל בימים האחרונים, ומי שיורה זה החמאס. פת"ח ניסה אתמול להוציא אנשים לכיכרות ולמחות נגד ההסכם, אבל בקושי יצאו כמה עשרות פקידים שהיו במקום כמה דקות והתפזרו.

אני רוצה לשאול אותך על ההתבטאות של אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, הוא כתב היום בטוויטר 'לא מוזר שהמחבל היחיד שחוסל בעזה בשנתיים האחרונות היה המחבל היחיד שירה על ביבי? מה אתה חושב על התבטאות כזו שמגיעה מליכודניק? אדם שתומך באופן קבוע בבנימין נתניהו ובמדיניות שלו.
עובדתית זה נכון. גם כשנתניהו היה בזמנו אשדוד ובאשקלון מי שהיה אחראי על הירי היה הג'יהאד האסלמי ואותו מחבל  שפיקד שם על החוליות טרור. עובדתי זה נכון , אבל זה שזה מגיע מחבר מרכז ליכוד, ראש עיריית שדרות ליכודניק מוצהר שתמך בנתניהו למרות הכניעה והמיליונים שעברו לחמאס. כנראה שגם שם אנשים מתחילים להתפקח. הרי תמיד שאלתם את עצמכם איך למרות כל הרקטות, הצבע האדום, והריצה למקלטים, בשדרות מצביעים ביבי. אם אני רוצה להזכיר שבזמנו כשהתחילו את מדיניות ההסדרה, התפטרתי מתפקידי כשר הביטחון. הסדרה היא מדיניות כניעה לטרור. אנחנו ממנים לחמאס את המלחמה בישראל. 

לו היית עכשיו שר הביטחון היית יוצא לפעולה גדולה?
אין שום טעם במבצע אם אתה לא יודע מה אתה עושה למחרת, היינו כבר בסרט הזה שלוש פעמים, וזאת השאלה הגדולה. כל עוד אין פה תפיסה כוללת ויש רק ניסיון לקנות שקט ולשלם דמי פרוטקשיין אנחנו ממשיכים להתבזות. הדבר העיקרי, תסתכלו כמה פעמים התעוררו הלילה תושבי הדרום בשביל לרוץ למקלטים, תחשבו על הילדים שצריכים ללכת לבית הספר, ולהורים שצריכים ללכת לעבודה. זה בלתי נסבל.