"האו"ם מערער, מחבל ופוגע ביעוד האמיתי, בתפקיד המקורי שלמענם נוסד – קידום והבטחת השלום והבטחון בעולם", טוען גלעד ארדן, שגריר ישראל החדש באו"ם, שמתחיל את תפקידו עם פתיחת העצרת השנתית ה-75 של הארגון ומסתגל בימים אלה לכהונתו בניו יורק. "הארגון כמעט בכלל לא התייחס ולא הגיב לשני הסכמי השלום שהושגו ונחתמו באחרונה בין ישראל לאבו דאבי ולבחריין", קבל ארדן בשיחה ל'מעריב". "כל מה שהיה לארגון מה לומר על ההסכמים, שהם בולמים את הסיפוח ואת הריבונות. אף מילה על כך שמדובר בהסכמים שמגבירים, מבטיחים ומבצרים את השלום ואת הבטחון".

השגריר גלעד ארדן מברך על ההסכם עם בחריין

את ההתעלמות המוצהרת של האו"ם ממשמעותם ומהותם האמיתיות של שני ההסכמים מגדיר ארדן כ"אחת הבושות הגדולות של הארגון". לדבריו, "הארגון הרי נוסד מיד אחרי מלחמת העולם השנייה, במטרה למנוע מלחמות ולפעול למען שלום וביטחון, בדיוק מה ששני ההסכמים השיגו והבטיחו, אך לארגון היה מאוד חשוב להסביר שההסכמים מנעו סיפוח. כאילו שאין שום ערך לשלום. בושה וחרפה".

בסדר החדש שנקבע למיקומם של המשלחות באולם הענק של מליאת העצרת, קיבלה משלחת ישראל מושב בשורה הראשונה, סמוך לדוכן הנואמים. מיקום נחשק ונוח. זה לא מנחם את גלעד ארדן ולא נחשב בעיניו כפיצוי למרירות שהוא חש כלפי הארגון בימים הראשונים שלו במתחם. בכפיפות לתקנות החדשות שנקבעו לעצרת הנוכחית בגין מגיפת הקורונה, בכל מושב של משלחת יוכל לשבת רק נציג אחד של המשלחת.

העיתוי שגלעד ארדן מתחיל את כהונתו כשגריר חדש באו"ם איננו נוח ואיננו מקל עליו. בעקבות וכתוצאה ממגיפת הקורונה, מזכירות הארגון יזמה ואכפה תקנות והנחיות שמקשות ומסבכות את אופן מילוי תפקיד של שגריר וראש משלחת של מדינה חברה, במיוחד שגריר חדש שהגיע לא מכבר לניו יורק. ארדן לא אוהב את הנוהג שנקבע, לפיו פגישות ושיחות בין שגרירים וראשי משלחות מתקיימות בזום. "חשוב לי הרושם הראשון שנוצר בשיחות עם שגרירים, וזה קורה רק בפגישות פנים אל פנים", אמר. ארדן הצליח לקיים עד כה פגישות עם 12 שגרירים שהסכימו לשיחה אישית וישירה. הוא שוחח עם שגרירי קנדה, הונגריה, איטליה, סלובניה ועוד. אך שוב ארדן כועס ומתוסכל. 

בכל שיחה הוא הסביר לבני שיחו השגרירים באופן מפורט ביותר את התנהלותה המסוכנת והמאיימת של איראן לשלום האיזור והעולם. בכל פגישה הביא והציג מידע מדויק ומתועד, על מעורבותה של איראן ופעילותה כמסייעת לטרור ולמלחמות האיזוריות. לדבריו, בשיחות שהתקיימו בארבע עינים השגרירים הקשיבו, התייחסו ברצינות למידע, ואפילו הסכימו למסקנות ולהערכות של ישראל על התנהלותה החמורה והמסוכנת של איראן שארדן הציג. אבל התשובה שלהם היתה, "אנחנו כפופים למדיניות של הקבוצה והגוש שאנו שייכים אליו, ומחוייבים לפעול ולהגיב לפי המדיניות הקבוצתית". מבחינה מעשית פירוש הדבר "נכון, איראן היא מסוכנת ומאיימת. אבל דפוסי ההצבעה והתגובה בנושאי טרור וסכסוכים מזויינים, שהם איום על ביטחון, נקבעים לפי מה שמקובל ונהוג בקבוצה או בגוש האיזוריים". זוהי מציאות אומי''ת ידועה, שגרמה לתיסוכלים ואכזבות לכל שגריר ושגרירה שכיהנו בראשות משלחת ישראל.

לגלעד ארדן מצפה תפקיד קשה. מלבד התמודדות בלתי פוסקת מול מציאות בזירת האו"ם, שמבחינת ישראל ניתן להגדיר בלשון דיפלומטית כאווירה מפוקפקת - השגריר החדש יהיה צריך להקדיש זמן ומרץ לשיקום מעמדה של משלחת ישראל במטה הראשי של האו"ם בניו יורק. מעמד שהתערער ונפגע אנושות כתוצאה משנות כהונתו כשגריר של דני דנון, שנחשב ויזכר כשגריר הגרוע ביותר שהיה לישראל באו"ם. דנון הפך את המשלחת למשרד ליחסי ציבור ופרסום אישיים, יזם וקיים אירועים הזויים. 

גלעד ארדן מרשים כאיש משכיל, רציני שמביא עמו לתפקיד איכויות וכישורים שהכהונה צריכה, זקוקה להם ומחייבת. ארדן לא ישנה באופן משמעותי את דפוסי ההצבעה בנושאים מזרח תיכוניים. אבל יביא כבוד, הערכה ויוקרה למשלחת ישראל.