בדרך להסכם נורמליזציה נוסף? על פי דיווח שפורסם הלילה (חמישי) ברשת i24NEWS, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומנהיג סודן עבד אל פתאח אל-בורהאן, ייפגשו בקרוב באוגנדה, כך לפי מקור סודני בכיר, המקורב לממשל המועצה הריבונית של סודן.

עוד דווח כי ביום שבת תיערך בחרטום, בירת סודן, מסיבת עיתונאים בה תושק אגודה המוקדשת לידידות המתהווה בין שתי המדינות. נציין כי מערכת היחסים בין המדינות ידעה עליות ומורדות, וכי בחודש פברואר השנה, נפגשו שני המנהיגים באנטבה שבאוגדנה, בהזמנתו של נשיא רפובליקת אוגנדה, יוורי קגוטה מוסווני. כבר בפגישתם אז, גיבשו הסכמה ראשונית לכינון שיתוף פעולה שיוביל נורמליזציה ביחסים הדיפלומטיים בין המדינות. 

פומפאו עם עבד אל פאתח אל בורהאן (צילום: רויטרס)
פומפאו עם עבד אל פאתח אל בורהאן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, לפני כחודש ביקר מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, בסודן, שם נפגש עם ראש הממשלה ועם יו"ר המועצה הריבונית, עמם שוחח על המשך תמיכה אמריקאית בממשלת המעבר המונהגת על ידי האזרחים, ולהביע תמיכה בהעמקת מערכת היחסים בין המדינה האפריקאית לישראל. 

גורמים המעורים בפרטים בישראל, אמרו אז ל"מעריב" כי "ההסכם עם סודן הוא היעד המדיני הבא, אנחנו עובדים עליו חזק". עם זאת, לא צוין המועד הרשמי בו הסכם כזה יצא לפועל. בהמשך לאמירה זו, דווח בעיתון הקטארי "אל ערבי אל ג'דיד" כי ראש המוסד, יוסי כהן, קיים פגישה עם סגן יו"ר המועצה הריבונית הסודנית, מוחמד חמדאן דקלו, וכי הפגישה נערכה בנוכחות בכירים מאיחוד האמירויות. 

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

הרחשים סביב ההסכם המסתמן בין המדינות גרמו לטלטלה בפוליטיקה המקומית במדינה האסלאמית, כאשר ברשת "אל ג'זירה" הודיעו כי דובר משרד החוץ הסודני פוטר, לאחר שהתבטא ביחס לסוגיית נרמול היחסים וטען כי זו עומדת על הפרק. שר החוץ, עומאר אסמאעיל, התנער מאמירותיו של דוברו. 

כמו כן, הדיווחים על הפגישה מגיעים על רקע התבטאויותיו האחרונות של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי טען במספר הזדמנויות כי ישנן עוד מספר מדינות ערביות שמעוניינות לחתום עם ישראל על הסכמים הדומים להסכמי אברהם, שנחתמו בתחילת החודש הנוכחי עם בחריין ואיחוד האמירויות.