"ניסיתי להיות מעל החוק - ונכשלת": ערב יום כיפור, שיגר ח"כ משה (בוגי) יעלון מכתב אישי לראש הממשלה, בנימין נתניהו. "אנחנו מכירים כבר 40 שנה, מהימים בהם שירת במילואים ביחידה", כתב בוגי, ופירט את ההיסטוריה הארוכה שלו ושל נתניהו. "חונכנו וחינכנו ביחידה שכדי להיות טובים יותר, כל תחקיר שלאחר מבצע או תרגיל מתחיל ב"שלוש אצבעות כף היד שמופנות אליך", כלומר, במה אני לא הייתי בסדר, ולא באצבע האחת, המורה, שמצביעה על אחריות או אשמת אחרים (האגודל תמיד מופנה למעלה, כלפי כוח עליון)", כתב יעלון. 

מכאן עובר יעלון לפירוט הסתבכויותיו של נתניהו, החל בתיק 1000: "כשנחשפה הסתבכותך בפרשה בקבלת סיגרים, בקבוקי שמפניה ותכשיטים לרעייתך בניגוד לחוק, ציפיתי שתתפטר, כפי שיצחק רבין ז"ל עשה (על פחות מזה), או כפי שראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט עשה עם תחילת חקירותיו, כפי שגם אתה דרשת. כאשר ראיתי אותך על דוכן הכנסת אומר שמותר לך לקבל מתנות, בניגוד לחוק, הבנתי שאתה הולך לסבך את מדינת ישראל בגלל כוונתך להימלט מדין צדק. מאז הצלחת להיאחז בכס ראש הממשלה, כדי לנסות להביא לחקיקת חוקים שיאפשרו לך להיות "מעל החוק". נכשלת! אך הצלחת להשתמש בכישוריך (אין ספק שאתה מוכשר), כדי להפיל את בני גנץ וגבי אשכנזי באמצעות תחושת חירום. אנחנו נמצאים במשבר שהפך לקשה ביותר מאז קום המדינה. אילו לא העדפת את הישרדותך האישית, לא היינו מגיעים לרמת תחלואה מהגבוהות בעולם ביחס לאוכלוסייה".

נתניהו בבית המשפט. צילום: רויטרס (ארכיון)

"ביבי", כותב יעלון לפקודו לשעבר, "יותר ויותר אזרחים (גם מתומכיך בעבר) מבינים שאתה אוחז במדינת ישראל ובהם, כבני ערובה, למען הישרדותך האישית. עד כמה שזה נשמע הזוי, בשעת משבר קשה זו, קבינט הקורונה והממשלה בהנהגתך עסקו במשך 17 שעות בשאלה איך לחסל את המחאה בבלפור. לא במתן מענה למצוקה הכלכלית, לא במתן מענה למצוקה הבריאותית, אלא בחיסול המחאה בבלפור. השתגעת?". 

"ראיתי אותך בסוף השבוע בנאום לאומה, שמעתי אותך ואת שליחיך מאשימים במשבר ובמחדל את יריביך הפוליטיים, את ח"כ שאשא-ביטון ממפלגתך, את היועץ המשפטי לממשלה, את ממונה הקורונה פרופ' גמזו (שאינני מבין איך הוא לא מתפטר ומכריז שהמלך עירום) וכמובן, את המפגינים. המשכת לשסות איש באחיו והמשכת לשקר, ביבי, ולהוליך שולל את קהל תומכיך, הנקראים "ביביסטים", הוסיף יעלון. 

הפגנות הדגלים השחורים ברחבי הארץ (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות הדגלים השחורים ברחבי הארץ (צילום: אבשלום ששוני)

לקראת סיום המכתב, פנה אל ראש הממשלה וכתב: "זוכר איך מתחילים תחקיר ביחידה? במצבך, אינך יכול לתחקר את האירוע, אינם מסוגל להפיק לקחים, אינך כשיר להביא ישועה לעם ישראל. מחדל הקורונה יירשם בהיסטוריה כחמור יותר ממחדל יום הכיפורים. אז, המחדל היה בהנהגה המדינית והצבאית, טרם פרוץ המלחמה. כשהתגייסתי, כצנחן צעיר במילואים, היה לי ברור תוך ימים שמשהו השתבש, שההנהגה כשלה. איבדנו בה אמון. המפקדים והלוחמים בשדה, הם שתיקנו את שהשתבש. אחרי המלחמה, החלפנו את ההנהגה. היום, 7 חודשים אחרי פרוץ המערכה, אתה ממשיך במחדלים ובכישלונות, ולא מאפשר לאחרים לתקן. אתה ממשיך לשסות ולפלג, במקום לאחד, באופן שפוגע בביטחון הלאומי שלנו".

לבסוף, כתב: "תסתכל במראה לקראת יום הכיפורים. הזכר בך כקצין צעיר ביחידה, הזכר בערכים ובנורמות של היחידה. אתה יודע, באין אמון של החיילים במפקדים, ושל האזרחים בהנהגתם, אין מנהיגות. לא הדרגה או התואר קובעים את מנהיגותך, אלא אמונים של אלה שאתה אמור להנהיג. איפה הדוגמה האישית"? אם עדיין אכפת לך מעתיד מדינת ישראל ועם ישראל, התפטר".