"הממשלה הזאת אינה ממשלת החלומות שלי, אבל אני חושב שבסופו של דבר, כשאתה נמצא בפוליטיקה, אתה צריך לשאול את עצמך מה הדבר הנכון לעשות", הוא אומר. "אני מודע לאכזבה ולכעס שיש בקרב רבים, אך גם לתמיכה בנו בצעד הזה מצד רבים אחרים. מנקודת מבט לאומית וממלכתית, נוכח הנסיבות שבהן שלוש פעמים הגוש שלנו לא הצליח להרכיב ממשלה ומשבר הקורונה שהתרגש עלינו, זה היה הדבר הנכון לעשות.
"הממשלה הזאת גורמת לי כאבי בטן כמעט על בסיס יומי. אולם בעת משבר בריאותי וכלכלי לצד קיטוב חברתי, מתיחות ביטחונית בגבולות ומשבר פוליטי, אין אזרח אחד שחושב שנכון עכשיו ללכת לבחירות. זה מוטרף לחלוטין. ההחלטה להיכנס לממשלה הייתה קשה, אבל נכונה ושקולה".
"זה לא קרה בזכות הימין בממשלה וזכורה כוונתו המקורית של נתניהו. העובדה שהעבודה וכחול לבן נמצאות בממשלה אפשרה לנתניהו להיענות ללחץ האמריקאי לממש את האופציה המדינית במפרץ הפרסי ולהעדיף את הערוץ הזה. קורה פה משהו שתואם את מדיניות השמאל בסופו של דבר. בני גנץ יכול להיות ראש ממשלה מצוין, אבל בהתאם להסכם הקואליציוני נתניהו הוא כרגע ראש הממשלה, ואם הוא מיישם חלק מתפיסות העולם שמתאימות לאג'נדה שלי, אני לא מצטער על זה".
ושמולי לא מדבר רק על סדר היום המדיני השמאלי שנתניהו מתפאר בו, אלא גם, ובעיקר, על המדיניות הכלכלית־חברתית השמאלית שהוא מוביל בממשלה בעידן משבר הקורונה.
"רק לאחרונה התנענו מחדש את מימושו המלא של חוק העלאת קצבאות הנכים, חתמנו הסכם היסטורי לשיפור מעמדם של העובדים הסוציאליים, ושילשנו את התמיכות בעמותות הסיוע", הוא אומר. "יש שינוי כיוון טוטאלי בתקצוב השירותים החברתיים במסגרת התוספות התקציביות שאישרה הממשלה. אני יושב מול ראש ממשלה ושר אוצר שאינם מהמפלגה שלי ובוחן את הדברים במבחן התוצאה.
"אני בפוליטיקה כדי להשפיע על חיי אנשים שאין להם קול אחר סביב שולחן מקבלי ההחלטות. בחלק גדול מהמקרים אני מצליח היום לגעת בחייהם של מאות אלפי אזרחים. אני לא נמצא כאן כדי לצבור ותק לפנסיה. אם יש לי הזדמנות להפוך שולחן בשביל האנשים האלה, אז אני אעשה את זה.
"ב־120 יום קיבלה הממשלה הזאת החלטות שדחפתי בשווי 20 מיליארד שקל. מרשת ביטחון למובטלים, דרך מענקים לאוכלוסייה המבוגרת ועוד. ראש ממשלה ושר אוצר הכי אולטרה־קפיטליסטים שיש מחזירים אחרי מאבק שלי מאות מיליוני שקלים כל חודש למקבלי קצבאות קיום, שב־2003 נתניהו כשר האוצר האשים אותם בעוניים".
"אני מזכיר שגם ב־2012, אחרי שאהוד ברק פיצל את הסיעה, היינו אפס מנדטים בסקרים. זה לא סוד שכשנכנסתי לפוליטיקה, וגם במהלך השנים מאז, היו הרבה מאוד אופציות והצעות אחרות. אבל בסוף אני שלם, אז והיום, עם האמונה בערכי מפלגת העבודה של שלום וביטחון, ניהול הכלכלה והשמירה על ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם. זה מה שצריך כדי להוביל את ישראל ברמה הלאומית לחוף מבטחים".
"אבל אני לא עוסק עכשיו בסידורי העבודה לכנסת ה־24. אם הייתי רוצה רק לשמור על המקום שלי, לא הייתי עושה את הצעד הזה, משום שידעתי היטב שבהחלטה שקיבלתי יש הרבה מאוד סיכון פוליטי ושהיא תגרור הרבה מאוד ביקורת. במשבר חברתי שכמוהו לא הכרנו מאז מלחמת יום הכיפורים יש לנו השפעה לא מבוטלת".
"אבל אני אומר באופן ברור - לא תהיה משוואה שבתמורה להישגים בצד הכלכלי־חברתי אנחנו מקפלים את הדגלים של שלטון החוק והדמוקרטיה ואת הדגל המדיני. נמשיך לבלום מתוך הממשלה כל מהלך שנועד לקעקע את בית המשפט העליון ולהלך אימים על שומרי הסף. אנחנו נהיה חומה בצורה ולא ניתן לקדם מהלכים שעלולים לדחוף את הדמוקרטיה שלנו לתהום. נכנסנו לממשלה כדי לטפל במשבר הקורונה. הליכוד מתעסק לפעמים בכל מיני דברים אחרים, והם צריכים להחליט מה יותר מעניין אותם - לרדוף חוקרים, פרקליטים ושופטים, או לטפל בחולים, במובטלים ובבעלי העסקים".
הזכרת את ההישגים שלך כשר בהשגת תקציבים למטרות שאתה מוביל ולציבורים שאתה מייצג. אבל מדובר בתוספות תקציב עד סוף השנה, במסגרת זמנית ולא בבסיס תקציב מדינה מאושר, שעדיין לא קיים, בין היתר מסיבות פוליטיות ואישיות של ראש הממשלה. הראשונים שנפגעים מהיעדר ודאות כלכלית ויציבות שלטונית הם השכבות החלשות, שנתמכות בתקציבים הללו.
"אני מאוד מצר על העובדה שאורך חייה של הממשלה הזאת נקבע מיום ליום ושהיציבות עדיין לא הושגה בתוכה, בזמן אירוע כאוטי כמו הקורונה. אבל גם בנסיבות הללו צריך להעריך את העובדה שמה שלא עשו בממשלות שהיו יציבות והומוגניות, אנחנו עושים עבור אוכלוסיות הרווחה בממשלה הזאת. תחת הנסיבות הבלתי אפשריות הללו מדובר במהלכים משמעותיים מאוד.
"כל הערה או התקפה שנזרקת לכיווני מהצד השני, אני אוסף ועונד כאות ניצחון על דש הבגד שלי. זה אומר שעשיתי משהו נכון. מה שאנחנו צריכים לעשות כמשרד עבודה ורווחה הוא לזכור שהאחריות שלנו במשבר היא כפולה - גם לספק רשת ביטחון לישראלים שנפלטו לחל"ת ונשמטה להם הקרקע מתחת לרגליים, וגם לעשות את המהלכים הנדרשים כדי להחזיר את המשק לתפקוד. זה אומר בין היתר הכשרות והסבות מקצועיות".
כדי שזה יקרה הממשלה צריכה לתפקד. האם אתה ויו"ר מפלגתך שר הכלכלה עמיר פרץ, שאחראי על שירות התעסוקה, עובדים טוב ביחד? האם סופרים אתכם במשרד האוצר? שהרי ישראל כ"ץ רוצה להקים זרוע תעסוקה באוצר במקום זרוע העבודה במשרדך, האמונה על ההכשרות המקצועיות.
"עמיר ואני עובדים טוב ביחד ובסוף צריך לבחון את הדברים במבחן התוצאות ולא במבחן הרכילויות. אם היו אומרים לי לפני 100 יום שאצליח לתת מיליארדי שקלים לרשתות הביטחון הסוציאליות, בניגוד למדיניות ה'אני מאמין' של הצד השני בממשלה, הייתי חושב שזה תרחיש אופטימי מדי. אבל הצלחנו, ואני לא מצטער על זה".
"בצד הכלכלי, כל מי שלא יכול לחזור לתעסוקה או ללכת להכשרה, הממשלה חייבת להמשיך לספק לו את רשת הביטחון ואני אעמוד על זה - לצד הכשרות ושינוי מודל החל"ת, שתוקע אותנו עמוק בתוך הבוץ. זאת דוגמה לשיתוף פעולה ביני לבין פרץ. שנינו דוחפים קדימה את מודל סבסוד השכר ("המודל הגרמני" - י"ב).
"בגלל קיבעון מחשבתי באוצר נתקעים עם מודל החל"ת, שלכולם ברור שהיה מתאים לתחילת המשבר, אך חייבים לעשות בו התאמות. לספק רשת ביטחון תוך כדי הנעת המשק קדימה ושימור העובדים. לא בכדי 26 מדינות במערב כבר נקטו מהלך כזה. זה עולה פחות למדינה, זה משתלם למעסיקים ולעובדים וצריך ללכת לכיוון הזה".
"מה שצריך לקחת מזה בתיקון המדיניות החברתית הוא להרחיב את רשת הביטחון, ולהטמיע את הערבות ההדדית בין הממשלה לאזרחיה בתוך השיטה הכלכלית. עוד לפני הקורונה החברה הישראלית היא סיפור הצלחה. אולם בגלל שיעורי עוני פנומנליים ופערים חברתיים אדירים, יש יותר מדי ישראלים שלא מוצאים את עצמם בסיפור ההצלחה הזה. אם בגלל שכר נמוך מאוד, אם בגלל חוסר ביטחון תעסוקתי. כך שהאתגר המרכזי שלי הוא לקחת את המדיניות הכלכלית־חברתית של הממשלה ולהפוך אותה למרחיבה יותר.
"בינתיים המדיניות הכלכלית בימיה הראשונים של הממשלה קרובה הרבה יותר לזאת שאני מאמין בה מאשר לזאת שנתניהו מאמין בה. היעדים שלי לתקופת משבר הקורונה הם קודם כל לוודא שאף ישראלי לא נותר מאחור. וזה כולל את הקשישים ואת הנכים, שעוד לפני הקורונה התקשו במלחמת ההישרדות. דבר נוסף הוא החזרת המשק לפעילות סבירה. אי אפשר כרגע לומר יותר מזה, בהשקעה ובשדרוג של ההכשרות המקצועיות.
"אני איש ביצוע ואני כאן כדי לבצע. דווקא כיוון שהממשלה תלויה על בלימה, אני מנסה שכל יום שלי במשרד העבודה והרווחה יהיה כמו שלושה ימים. להוביל כמה שיותר מהלכים. יכולתי לכנס מסיבות עיתונאים על כל הישג, אבל אני כאן כדי לעבוד. אני פה בשביל כל אותם רבבות שלא ידעו מהי לשכת הרווחה והיום מתדפקים על שעריה".
"בגל הראשון בתקופת ממשלת המעבר היינו מקבלים כל ערב הצהרה לאומה בסגנון קוריאה הצפונית. עכשיו זאת ממשלה פריטטית ואני לא משרת איש מסוים, אני משרת את הציבור. ממשלות אחדות קמות כדי לטפל במשברים לאומיים. האם הביצועים של הממשלה הזאת מספיק טובים עד כה? אני חושב שלא. אנחנו צריכים להשתפר בהחלטות שאנחנו מקבלים, בעיקר בצד הבריאותי".