המחאות נמשכות: ההפגנות מול מעון ראש הממשלה בבלפור וברחובות תל אביב נמשכו גם אתמול בלילה, וזאת לאחר שלפני שעות ספורות היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, החליט למסור את דעתו בנושא, ופנה לממשלה בקריאה לא להטיל איסור על קיום הפגנות בטרם יוחלט על מתווה חדש לאכיפתן, והורה כי אין לאסור על ההפגנות בשלב זה.

בהודעה שמסרה המשטרה על התהלוכה שהתקיימה אתמול בתל אביב נמסר כי "מדובר בתהלוכה לא חוקית' ללא תיאום וללא אישור מהמשטרה. אף על פי כן המשטרה גילתה איפוק ואפשרה את קיום התהלוכה, אבטחה אותה והסיטה את התנועה לדרכים חלופיות. במהלך האירוע חלק ממשתתפי התהלוכה הפרו את הסדר הציבורי באופן בוטה וכן הפריעו לשוטרים במילוי תפקידם ואף תקפו אחדים מהשוטרים. שני החשודים בתקיפה יובאו לתחנת המשטרה לצורך חקירתם". בסוף הערב עצרה המשטרה ארבעה מפגינים באשמת הפרת הסדר ותקיפת שוטרים.

אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בעקבות אמירתו של מנדלבליט, מספר ארגונים פעילים במחאה נגד נתניהו כבר ארגנו הפגנות נוספות, וביניהם התנועה לאיכות השלטון. "בעקבות עמדתו של היועמ"ש לאפשר הפגנות עד שיתוקנו התקנות בממשלה, התנועה לאיכות השלטון מארגנת שיירת רכבים ענקית מול ביתו של רה"מ נתניהו בקיסריה במוצ״ש, בהתאם לחוק".

ישי הדס, מראשי 'קריים מיניסטר', הודיע בשעות הערב על הגעתו הצפויה להפגנה ומסר כי "נתניהו רועד מההפגנות בבלפור כי הן חושפות את המחדלים שלו ויביאו לסיום שלטונו. כדיי למנוע אותן הוא חטף את הדמוקרטיה כבת ערובה בדרך להימלטות מהמשפט. הערב, וכל זמן שאוכל אתייצב מול המעון ואדרוש ממנו ללכת הביתה".

נציין כי על מנת להטיל הגבלות מרחק על התקהלות, ולקבוע הגבלת התקהלות עד 20 איש, מליאת הכנסת העבירה חוק המסמיך לכך את הממשלה, וכדי ליישם את אפשורן של הנחיות אלו, ההמשלה צריכה להתקין בהקדם תקנות ולהעביר אותן לאישור ועדת החוקה בהקדם. הוועדה תתכנס מחר לדון בתקנות להגבלת מקומות עבודה שכבר אושרו בממשלה.

על הדברים האלו ספג מנדלבליט ביקורת מצד מקורבים לנתניהו בליכוד, ביניהם ח"כ שלמה קרעי, שכתב: "כאילו מדובר ביועמ"ש בהתנדבות. ראשית, הסעיף בחוק קובע את המגבלה באופן ברור לפיסקה כולה - מגבלה שכבר קיימת. שנית, אם אתה יודע שזה המצב, לא תגיד זאת במהלך חקיקת החוק? מילא יועמ"ש שמסתתר מאחורי צווי איסור פרסום אבל גם אחד שלא עושה את העבודה המינימלית שלו? מה אתה, פרשן?".

ההפגנות בבלפור - ארכיון. קרדיט: דוברות המשטרה

מתקפה זו של מנדלבליט על הרשות המבצעת מגיעה על רקע מספר התבטאויות שלו בשבועות האחרונים באשר לקיומן של ההפגנות: "הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינת ישראל, המהווה חלק מליבת הערכים הדמוקרטיים של המדינה. בהתאם לפסיקת בג״ץ, הגבלת הזכות אפשרית רק בהתקיים הסתברות של קירבה לוודאי לפגיעה באינטרסים ציבוריים חיוניים. החוק המכונה 'חוק הקורונה' קבע מגבלות שונות שניתן להטיל לשם התמודדות עם מגיפת הקורונה, ובצד זאת עיגן מעמד מיוחד למספר נושאים, ובתוך כך לזכות ההפגנה, בשים לב לחשיבות חופש הביטוי של הפרט, בפרט בתקופה שכזו", כתב.