ראש ענף חקירות במשטרת ישראל, סנ"צ רועי ולדמן, שוחח הבוקר (חמישי) עם גיא פלג וניסים משעל ב-103FM אודות השינויים שחלים החל מהיום במדיניות אכיפת הסגר של המשטרה.

אכיפת הסגר (דוברות משטרת ישראל)

גיא: במשך כמה שבועות אני מתאר לעצמי שהציבור התרשם כמוני שהמחסומים שלכם לא אפקטיביים, הם רק מציקים לציבור, סגירת נתיבים, וכשאף אחד לא עוצר אף נהג ולא שואל אותו שום שאלה, ונראה לי שגם לכם ירד האסימון, וזו הסיבה שאתם משנים הבוקר מקצה לקצה את אופן האכיפה שלכם את הסגר בכבישים. אז קודם כל אם תוכל להסביר מה אתם הולכים לעשות מהשעות האלה, מהבוקר הזה?
אם אתה רוצה להתחיל במחסומים נתחיל שם. המחסומים היו קשים גם לנו, אבל בעיני בכל אופן הם ממש לא היו טיפשיים, יש כאן עניין של נראות. הציבור, אני מזכיר לכם, אזרחים שעבדו בסוג של שגרה מסוימת, אם ניתן לומר כך בחודשים האחרונים, שגרת קורונה קראנו לזה, ויש משהו בהצבת המחסומים בנראות, במסר לאזרח. האזרח הפשוט רוצה לראות בעין איזה שינוי נוצר בין השלב של הלפני סגר לאחרי. אתה לא יכול להגיד לאזרח 'לא היית בסגר, עכשיו אתה בסגר אבל הדברים בעין אותו דבר'.

גיא: אבל בשבילי צריך לסגור שני נתיבים? עזוב, העלתם את מפלס העוינות למשטרת ישראל, זה הדבר היחידי שהשגתם בזה.
אני אגיד לך משהו, בוא נעשה סגר לציבור, כי בסופו של דבר הוא שומע אותך...

ניסים: עזוב, הציבור לא מבין אף פעם את הבלבול שהממשלה וכולם עשו, התחלתי בשידור ושאלתי את גיא אם מרגישים בכלל שיש סגר, הכל קשקוש, אנשים מרגישים חופשי הולכים ברחובות, מכוניות. זו כותרת, 'יהיה סגר', אבל אין.
בוא נתחיל מהאכיפה, ונעשה סדר לאזרחים שכרגע שואלים אותנו מה צפוי להיראות בדרכים. קודם כל האכיפה בצירי התנועה תימשך גם היום, זה אחד ממאמצי המשטרה המרכזיים שלנו בימים האלה ואנו משכללים את מתודת ההפעלה מבחינתנו. דיברתם על שינוי שאנחנו הולכים לעבור ולראות בימים הקרובים, והחלטנו לבצע התאמות תוך כדי תנועה, כארגון שלומד.

ניסים: לא הבנתי, מה זה אומר? תגיד לי מעשית.
רועי: זה אומר שחלק מהמחסומים יורדו, אנחנו נאפשר לתנועה יותר לזרום, אבל האכיפה תהיה שונה, היא תעשה באמצצעות אופנועים של אגף התנועה, ניידות, טכנולוגיה, ונעשה את זה על פי תכנון של זמן ומקום בכל מיני מקום ונסביר מה זה אומר. זה אומר ששוטרים יעצרו נוסעים בבחירות סלקטיביות ממש תוך כדי תנועה, בעיקר אלה שיענו לסימנים מחשידים, קרי ריבוי אנשים ברכב או אנשים שנראים כאילו הם לא הולכים למקום העבודה, בוא נגיד אדם שנראה עם בגדי אימון וגופיה, הוא צריך להסביר לאן הוא באמת נוסע. אם הוא נוסע לים כרגע לרחוץ או לבצע שם ספורט, מה שאסור לו לנוע ממקום למקום, או שכרגע הוא עם כל משפחתו נוסע להתארח אצלך ניסים בסוכה, שאני מבין שלא תוכל לארח את גיא אבל לא תוכל לארח גם אחרים, ומי שיגיע אליך לסוכה יצטרך לקבל קנס של 500 שקלים.

ניסים: תהיה קצת הגיוני, בשראל אני מניח שיהיו מאות אלפי סוכות אם לא יותר. אתם תעברו בין הסוכות ומה? ואם יש מישהו שהוא שכן שלי והגיע אליי הביתה תקנסו אותי? נו באמת, זה לא רציני, אתה יודע שזה לא רציני.
בואו נעשה סגר בדברים, נעשה סדר בסגר מה שנקרא. צריך להבין שאנו מנסים לצמצמם את התחלואה וזה יקרה אחרי הקטנת ההתקהלויות. אחרי שאנחנו מבינים את זה, בואו ננסה להבין למה התקנות נכתבו. אנחנו יודעים שעם ישראל אוהב להיות ביחד, אם הקמת סוכה, ונכון שלא נוכל להיות בכל סוכה, מטבע הדברים תרצה שאנשים יגיעו אליה, קראנו לזה אושפיזין, אז אנחנו רוצים לצמצם את הדבר הזה שנקרא הגעת אנשים להתארח אצל אחרים והקטנת כמות האורחים.

גיא: אבל תראה, אנו צופים במהדורות החדשות ורואים את סוכות הענק שנבנות בשכונות החרדיות ואף אחד לא בונה סוכת ענק אלמלא הוא מתכוון לארח בה עשרות ואולי מאות אנשים. אתם רואים את זה. עכשיו יש שלוש אפשרות. אפשרות ראשונה, היא שאתם בשל לחצים פוליטיים ואחרים לא מתכוונים לאכוף את הסגר במקום שבו צריך לאכוף אותו ראש וראשון. אפשרות שנייה, שאתם שוקלים לתלוש את האנשים שכבר יגיעו לסוכה, והאפשרות הסבירה השלישית היא למנוע את הקמת הסוכות מראש כדי למנוע את המצב הקשה שבו שוטרי משטרת ישראל יצטרכו לפזר התקהלויות בתוך סוכה בערב חג.
חשוב לשים את זה על הפרק, אחנו אתמול בערב מ"מ המפכ"ל העביר מסר חד משמעי, אנחנו נדבר עם ראשי הקהילה והמנהיגים, הסברה, הידברות, ולאחר מכן אנחנו נבצע גם פעולות

גיא: רועי, אתה הרי לא מאמין במה שאתה אומר, נכון?
אני מאמין, ואתן לזה גם חיזוק ואימות. אתמול הודיעה חסידות ויז'ניץ על ביטול כל אירוע הסוכות ושמחת בית השואבה בעקבות המסרים האלו. עכשיו, כנראה יש משהו באמירות האלה,במסרים לציבור ובהרתעה שכן משנים. דיברתי קודם על האכיפה ועל הסוכות, כנראה על אחוז מסוים מהציבור זה כן משפיע. נכון, יש כאלה שלא ואותו אנחנו אופכפיפ. אתה קורא בעבירות תנועה ובעבירות פליליות, לא כל אחד מאיתנו רוצח, ומה לעשות המשטרה מטפלת גם ברוצחים כי אנשים מחליטים לסטות מהנורמה. יש נורמה וכרגע סגר, ומי שלא יודע הוא כרגע הוארך עד ה- 14 באוקטובר והציפיה שלנו כמשטרה שאנשים יפעלו לפיו לא יעשו כן, אנחנו נצטרך להתערב ולהיות במקומות האלה כדי לנרמל במידה מסוימת את ההתנהלות שלנו כחברה, לצמצם את ההתקהלויות שלנו וכן הלאה וכן הלאה.

אתמול הממשלה אישרה בתקנות את איסור 1,000 המטרים שהיום חל גם על תפילות, גם על הפגנות, גם על תנועה, היציאה היא רק לצורך חיוני, אני לא אחזור על המנטרות הרגילות של מסכות וכיו"ב, אבל אני רק אומר כזה דבר: האחריות שלנו כציבור מאוד חשובה והיא באה לידי ביטוי גם במגזר החרדי כמה שאנחנו נוטים לזלזל בזה וגם במגזרים אחרים, והאחריות שלנו כמשטרה כי אנחנו לא מסירים מעלינו את האחריות, זה להגיע מבעוד מועד גם עפ"י מידע מודיעיני שאנחנו מקבלים וגם בפעילות מבצעית עם יחידות מיוחדות ולמנוע את ההתקהלויות האלה, ואנחנו עושים את זה עבור החברה. זו כרגע המשימה הלאומית וחלק מהמאמץ הלאומי.