שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, אמר בראיון ל"מקור ראשון", המתפרסם הבוקר (שישי) כי נושא החלת הריבונות הישראלית לא יקרה בשנים הקרובות. "המינוח הנכון הוא השעיה. הריבונות לא תקרה בעתיד הקרוב. זה נדחה לשנה, אולי לשנתיים ואולי יותר. אני לא יודע מתי זה כן יקרה. כשאנחנו, ישראל וארה"ב נגיע להחלטה משותפת בנוגע לריבונות, השאיפה היא שכבר יהיו כמה הסכמי שלום בין ישראל למדינות ערביות", אמר פרידמן.

"ארה"ב הגיעה למסקנה שיש כאן הזדמנות טובה יותר לישראל ולה. אמנם ישראל היא מדינה ריבונית ויכולה להחליט כרצונה, והיינו מכבדים את הדרך שבה היא רואה את הדברים, אבל בסופו של דבר הגענו לנקודה שבה ראינו במשותף הזדמנות אדירה. יצרנו שינוי עצום והזדמנות גדולה בעבור אלה שמאמינים בריבונות ישראלית ביו"ש. הצענו גם תוכנית שבמסגרתה, כפי שאני גורס כבר שנים רבות, שום קהילה ביו"ש לא תצטרך להתפנות מביתה. המציאות היום שדגל ישראל מתנופף מעל חברון, גוש עציון, מעלה־אדומים, שילה, בית־אל, ועל פי התוכנית שלנו הדגלים האלו יהיו שם לנצח", הוסיף.

נתניהו. "אולי הייתה אי הבנה" (צילום:  Yoav Dudkevitch/Yedioth Ahronoth/Pool via REUTERS)
נתניהו. "אולי הייתה אי הבנה" (צילום: Yoav Dudkevitch/Yedioth Ahronoth/Pool via REUTERS)

כזכור, ראש הממשלה הצהיר מיד לאחר הטקס בבית הלבן בינואר, כי יביא את סוגיית הריבונות לממשלה כבר בשבוע לאחר מכן.
המראיינים מיכאל טוכפלד והודיה כריש חזוני ציינו בפני השגריר כי הרושם שהתקבל היה שהריבונות עומדת להתרחש באופן מיידי. גם ראש הממשלה נתניהו התרשם כך. ואז, ביום הטקס בבית הלבן, נראה היה כי ג'ארד קושנר וגם נציגים מסוימים של התקשורת הישראלית ידעו שזה לא עומד לקרות באופן מיידי, אפילו לפני שנתניהו ידע. על כך השיב השגריר: "יכול להיות שהייתה אי הבנה. בימים הראשונים הייתה אי הבנה בין ארה"ב לישראל. היו הרבה אנשים משני הצדדים".

לשאלה כיצד תגיב ארצות הברית אם ישראל תחליט להחיל ריבונות באופן חד צדדי אמר: "אני חושב שזו שאלה היפותטית. אופתע מאוד אם ישראל תעשה זאת. ההבנות שלנו עם ישראל הן שהתקדמות בכל הנוגע לצעד כזה תיעשה בתמיכה שלנו, ושבינתיים נעבוד יחד כדי לקדם את מצבה הדיפלומטי של ישראל. אני מעריך שבין חמש לעשר מדינות נמצאות בדרך ליחסים דיפלומטיים עם ישראל".

דיוויד פרידמן בוועידת הג'רוזלם פוסט, מדבר על עסקת ה-F35

השגריר פרידמן נשאל גם האם ראש הממשלה נתניהו ידע על עסקת מטוסי החמקן עם האמירויות. לדבריו, למיטב ידיעתו "נתניהו מעולם לא הסכים או הביע התנגדות. זה לא היה על השולחן. אני חושב שעמדתו הייתה שהוא יביע את דעתו כשהנשוא יעלה. זה לא היה חלק מההסכם או מהדיונים על ההסכם".

על הסכמי השלום והנורמליזציה עם איחוד האמירויות ובחריין אמר השגריר פרידמן כי "זו רק ההתחלה. אחרי השתיים הראשונות תבוא המדינה הבאה ואחריה עוד אחת ועוד אחת".

הוא סרב לציין באילו מדינות מדובר אך הוסיף כי מה שאני יכול לומר הוא שעוד חמש עד עשר מדינות יצטרפו לתהליך הזה. הן יהפכו את מציאות השלום למשהו ממשי".

עוד הוסיף כי מתקיימים גם דיונים משמעותיים עם כמה מדינות להעתיק את שגרירויותיהן לירושלים. "בחלקם חלה התקדמות רבה בנושא כך שמדוב בשתי הזדמנויות דיפלומטיות לישראל - נורמליזציה עם מדינות שעד כה לא הכירו בה והעברת שגרירויות של מדינות שמכירות בישראל מתל אביב לירושלים".