"פעלתי בהתאם להנחיות": השרה לאיכות הסביבה, גילה גמליאל (הליכוד), הגיבה היום (שני) להאשמות כי הפרה בידוד, לאחר שנבדקה לנגיף הקורונה ונמצאה חיובית, ואמרה: "פעלתי במגבלות הסגר כדי להמשיך בפעילותי הציבורית השוטפת ולאור היותי במקביל אם לבנות קטנות, והרצון שלי לשלב בין השניים. אני מבינה שבתקופה זו שבה קיימת חשיבות רבה לשמירה על אמון הציבור בהנחיות הממשלה, טעיתי בשיקול דעתי והיה מקום לנהוג אחרת. אני מבקשת להתנצל על כך בפני הציבור, ומודיעה שאשלם את הקנס הנדרש".

מטעמה של השרה נמסר עוד כי: "טרם הסגר השרה ובעלה קיבלו החלטה משפחתית לשהות בטבריה בדירה עם משפחה הגרעינית, כפי שנוהגים במהלך השנה ובחגים, וביצעו זאת בהתאם להנחיות המאפשרות 'יציאה ממקום שהיה קבוע אחד למשנהו'. השרה התפללה בבית הכנסת ביום הכיפורים לפי המתווה שפירסמה הממשלה תוך הקפדה על עטיית מסיכה. בניגוד לנטען, השרה שיתפה פעולה באופן מלא בחקירה האפידמיולוגית של משרד הבריאות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לנושא בפתח ישיבת קבינט הקורונה: "כולנו מחויבים לקיום הכללים, גם לגבי התקהלויות וגם לגבי שאר הכללים הקשורים בשגרת הקורונה, זה כולל שרים ושרות חברות וחברי כנסת, כל נציגי הציבור. בעניינה של השרה גמליאל אני מציע לחכות עם המסקנות עד שתסתיים הבדיקה שמתקיימת עכשיו במשרד הבריאות. אני חושב שזה הדבר הנכון לעשות, כדאי לפעול לפי נתונים ובדיקות ולא לפי דיווחים ראשוניים ואני מציע כאן להמתין, בקרוב מאוד נקבל את התמונה המלאה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המטרה של כל חקירה אפידמיולוגית היא לאתר מגעים פוטנציאלים העלולים להידבק ולסכן אנשים נוספים, ולבודד אותם. כל מידע שאינו קשור לאיתור מגעים אינו רלוונטי לחקירה, ואינו מתועד במסגרת החקירה. החקירה של השרה גמליאל הסתיימה. השרה שיתפה פעולה עם החקירה וכל המגעים ההדוקים הונחו להיכנס לבידוד".

ממשטרת ישראל נמסר כי הנושא הועבר לבחינת הגורמים הרלוונטיים בחטיבת החקירות.

נקראה להתפטר

שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי הגיב מוקדם יותר לדיווח ב"הארץ" לפי השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, שנדבקה בקורונה, הפרה את הנחיות הסגר ואף שיקרה וניסתה להטעות את משרד הבריאות במהלך החקירה האפידמיולוגית. בריאיון לרדיו 90FM אמר שי כי "כאזרח ישראלי הדבר הזה כואב לי וקורע אותי מבפנים", וקרא לה להתנצל מעומק הלב. 

נתניהו מעדכן על המשך הסגר

ח"כ רם שפע (כחול לבן) הצטרף לדברי השר שי, וכתב: "אם הסיפור על גמליאל נכון זו בושה וחרפה, והליכוד חייב לתת דין וחשבון מיידי. אסור לעבור לסדר היום על צפצוף וזלזול כל כך בוטים בהנחיות". 

"נתניהו, שוב הנציגים שלך, בדיוק כמוך, מצפצפים על כולם, אחר כך אתם מצפים מהציבור להקשיב להנחיות? פעם אחת תיקח אחריות ותהווה דוגמה אישית", הוסיף שפע.

"אני אגיד לך את דעתי כאזרח ישראלי: זה כואב לי, זה קורע אותי. ההורים שלי גרים שלושה קילומטרים ממני ולא ראיתי אותם זמן רב", סיפר שי. "הבת שלי גרה בתל אביב ולא ראיתי אותה מלפני ראש השנה, אז זה מעורר בי תחושה עצובה. זה פשוט עצוב לי. למה אני לא זוכה לראות את ההורים שלי ולבלות איתם?".

"אני יכול רק לומר לכל האזרחים שאני שותף בכאב הזה שלכם, ואם מישהו מתנהג בניגוד להוראות, לא נותר לי לומר אלא שזה קורע אותי מבפנים", הוסיף השר. "יש דבר אחד שאני מקווה שהיא תעשה - שתתנצל מעומק לב".

יזהר שי (צילום: יח''צ)
יזהר שי (צילום: יח''צ)

בתוך כך נשמעו קריאות לשרה גמליאל להתפטר מתפקידה בממשלה בעקבות הגילויים. התנועה לאיכות השלטון קראה לה להתפטר לאלתר מתפקידה ומסרה: "נבחרת ציבור שרומסת ברגל גסה את שלטון החוק, מפרה את ההנחיות ומעמידה את הציבור בסכנת נפשות – אין לה מקום ליד ההגה, לא בשגרה ובטח שלא בחירום".

"בזמן שמצופה מהציבור לציית להנחיות הנוקשות, לא ייתכן שנבחרת ציבור תצפצף עליהן. אנחנו בשיאו של משבר אמון בין הציבור לפוליטיקאים והפרה זו מחריפה את המצב החמור ממילא. חקירה אפידמיולוגית היא לא פריבילגיה. היא חובה של כל אזרח שנדבק בנגיף, ונועדה להגן בראש ובראשונה על הציבור. לשקר ביודעין בחקירה כזו, לכאורה – זו פגיעה חמורה ביותר בשלום הציבור. זו פגיעה בלתי נתפסת בבריאות הציבור". 

גילה גמליאל (צילום: דוברות המשרד לשיווין חברתי)
גילה גמליאל (צילום: דוברות המשרד לשיווין חברתי)

תנועת דרכנו בראשות יאיא פינק אף שלחה מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ בדרישה לפטר את גמליאל לאלתר. "אין אנו יכולים לשאת בתקופה זו מצב של לית דין ולית דיין. הציבור נושא עיניים לנבחריו ומחפש דוגמא אישית. לאחר שנשיא המדינה הפר את הסגר הקודם והיכה על חטא, אין שום תירוץ או הצדקה לכך שנושא משרה בכירה אחר יפר סגר ללא סיבה מוצדקת".

"אנו אזרחים המצייתים להנחיות, שרי הממשלה אינם מורמים מעם והחוק לא יכול להבדיל בין שר לאזרח. אנו דורשים את פיטוריה של השרה גמליאל לאלתר ולשדר לציבור מסר של הקפדה על ההנחיות", כתבו במכתב וציינו כי "בשעה זו אלפי אנשים מצטרפים לדרישה לפטר את השרה גמליאל בעמוד הפייסבוק של תנועת דרכנו".