במכתב חריף ששיגר היום (חמישי) שר הביטחון, בני גנץ, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, דרש בצורה חד משמעית לקדם את תקציב המדינה, לאשר את תקנון הממשלה, לקיים את האחדות שהובטחה לאזרחי ישראל ולהציב את טובת אזרחי המדינה בראש ולא שום שיקול אחר.

מפגינים נגד נתניהו בתהלוכה בתל אביב (צילום: דוברות המשטרה)

"במהלך החודשים האחרונים מתמודדת מדינת ישראל עם אתגרים בריאותיים, כלכליים וחברתיים יוצאי דופן בהיקפם ובחומרתם. לכן וחרף חילוקי הדעות בינינו, סברתי כי זאת הייתה העת להיכנס לממשלת אחדות ולהעניק את המענה הנכון והראוי למדינת ישראל ואזרחיה", פתח גנץ והוסיף: "לצערי, מרחק רב מפריד בינינו לבין הבטחת האחדות עליה חתמנו. ההתנהלות הממשלתית לא מאפשרת קיומו של ממשל תקין וראוי". 

"שיטת הקופסאות פוגעת אנושות בכלכלת המדינה; מצב החירום לא מותיר ברירה – דרוש ממשרד האוצר להתחיל מיד בהכנת תקציב 2021. כל סיכול של אישור התקציב משמעו העדפת שיקולים אישיים על פני טובת אזרחי ישראל", הדגיש. 


"קורא לך לאשר את תקנון הממשלה לאלתר, להנחות על קיום ישיבות ממשלה סדורות ולהתחיל בהסדרת המינויים השונים בשירות הציבורי המעוכבים זמן רב ללא הצדקה ויוצרים פגיעה בתפקודן של המערכות ההכרחיות לטיפול במשבר הקורונה", ציין גנץ בסיום דבריו והוסיף: "את ההסכם בינינו כבר הפרת, זה יהיה טראגי אם תפר גם את ההסכם עם אזרחי ישראל".

בתגובה לדבריו של גנץ, הגיבו בליכוד "כחול לבן ממשיכים לעסוק בפוליטיקה קטנה כדי להסיט את האש ממפלגתם המתפרקת, בזמן שראש הממשלה נלחם בקורונה. נשמח אם גנץ יפתור את הבעיות הפנימיות שלו, אך לא באמצעות חרחור ריב שיוביל את ישראל לבחירות". 

"בנוסף לכך, כחול לבן מסתירים מהציבור עובדה פשוטה: הליכוד וכחול לבן כבר הסכימו ביניהן וחוקקו חוק להעביר את תקציב 2020 במהלך חודש דצמבר, ובמקביל להתקדם בהכנת תקציב 2021. זו הדרך לייצב את הכלכלה. כמו כן, בשעה שכחול לבן מתלוננים וכותבים מכתבים על עצירת המינויים, הם אלה שעוצרים את המינויים בעצמם, על ידי כך שהם מסרבים לקיים את וועדת המינויים המשותפת עם הליכוד, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני". 

"ראש הממשלה העביר יותר תקציבים ממנהיגים אחרים בעולם ויש לו רקורד מוכח בבניית כלכלת ישראל, לעומת כחול לבן שלא העבירו תקציב מימיהם. ראש הממשלה ימשיך לעשות מה שנכון למדינה ולא לפופוליזם של כחול לבן. מוטב שכחול לבן יפסיקו לחרחר ריב שיוביל לבחירות ויתגייסו למאבק המשותף בקורונה".

בהמשך תקף נתניהו את כחול לבן בראיון לרדיו קול ברמה החרדי: "סיכמנו וחוקקנו חוק שהתקציב של 2020 יאושר בדצמבר ובמקביל כבר מכינים גם את תקציב 2021. זה החוק שהם אישרו ולצערי כחול לבן מתכחשים לזה. הם צריכים להפסיק להיות אופוזיציה בתוך הממשלה. המאבקים האינסופיים שלהם בממשלה מדרדרים אותנו לבחירות, הגיע הזמן להפסיק עם זה. בזמן שהם מתעסקים בפוליטיקה אני ממשיך להתעסק מסביב לשעון במאבק שלנו בקורונה".

גם שר האוצר, ישראל כ"ץ, הגיב לדברים: "בניגוד לספין של כחול לבן, משרד האוצר בהנחייתי כבר פועל כדי לקדם את תקציב 2021, בהתאם לחוק ולכל הקריטריונים המקצועיים. אני קורא לכחול לבן לגלות אחריות, להפסיק עם המריבות הפנימיות שלהם ולהתקפות על הממשלה מתוך הממשלה, ולא להוביל את מדינת ישראל לבחירות בעיצומו של משבר הקורונה".

עוד הוסיף כ"ץ כי "העברנו את תקציב 20 כמעט במלואו כתקציב המשכי עם התוספות, ועפ״י החוק, שהוגש ע״י הנדל ונתמך על ידי כחול לבן, יש לאשר אותו רישמית עד 23/12". 

 לפי הסיכומים האחרונים תקציב המדינה ל-2020 אמור היה להיות מאושר עד סוף דצמבר.