נראה שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא להכריז על בחירות מוקדמות בדצמבר ובמקום זאת יחכה עד לחודש מרץ 2021, בשל נפילת מפלגת הליכוד בסקרים. כך אמרו אתמול גורמים במפלגה. החדשות הגיעו לאחר שראש הממשלה החליפי בני גנץ (כחול לבן) שלח לנתניהו מכתב שבו דרש ממנו להפסיק לעכב את קידום תקציב 2021 והאשים אותו ב”פריצת” ההסכם הקואליציוני.

על פי ההערכות בליכוד, נתניהו יעביר את תקציב 2020 עד סוף דצמבר – כנדרש בחוק – אך אז יחכה עד לחודש מרץ כדי להעביר את תקציב 2021. זה ייתן לו עוד “נקודת יציאה”, שבה יוכל להחליט לצאת לבחירות חדשות שיתקיימו ביוני או להמשיך עם ממשלת האחדות. אם לא ילכו לבחירות, גנץ יהפוך לראש הממשלה בנובמבר 2021. 

במכתב ששלח לנתניהו כותב גנץ כי לצערו “מרחק רב מפריד בינינו לבין הבטחת האחדות עליה חתמנו”. לדבריו, “קיים פער בלתי נתפס בין הרצון הטוב והמחויבות שהופגנו בשעתו לבין המציאות הנוכחית שהיא בלתי נסבלת”.

בנימין נתניהו (צילום: ללא)
בנימין נתניהו (צילום: ללא)

גנץ הזכיר בין היתר כי ישיבות ממשלה סדורות אינן מתקיימות “מסיבות לא ענייניות” וכי תקנון הממשלה השוויונית, שאמור להבטיח את פעילותה התקינה של הממשלה, מונח לדבריו על שולחנו של נתניהו ואינו מאושר מסיבות פוליטיות.

עוד הזכיר שר הביטחון כי מינויים רבים בשירות הציבור הטעונים אישור של הממשלה מעוכבים זמן רב, אך חשוב מכל - תהליך אישור תקציב המדינה לשנת 2021 עוד לא החל. לפיכך הוא דורש כי נתניהו ינחה את משרד האוצר להכין הצעה לתוכנית כלכלית ולתקציב מדינה סדור לאלתר שתובא לאישור הממשלה והכנסת לא יאוחר מתחילת חודש דצמבר. 

נתניהו הורה להצביע בעד דחיית התקציב

גנץ דרש גם שנתניהו ינחה לאשר לאלתר מינויים של בעלי תפקידים קריטיים לניהול המערכות והרשויות המדינתיות ולהעלות את תקנון הממשלה ה־35 לאישור כבר בישיבת הממשלה הקרובה. “אי־קיום דרישות אלו אינו פגיעה בכחול לבן אלא פגיעה באזרחי ישראל, שלא יסלחו לאף מנהיג ששם את האינטרסים האישיים והפוליטיים שלו לפני טובתם”, הוסיף.

הוא סיים את מכתבו באזהרה: “את ההסכם בינינו כבר הפרת. זה יהיה טרגי אם תפר גם את ההסכם עם אזרחי ישראל”. יש לציין כי מכתבו של גנץ הוא שיאו של קמפיין שבו החלה כחול לבן על רקע קולות פנימיים במפלגה הקוראים לפרק את השותפות עם הליכוד. שרים בכחול לבן התבטאו אתמול שאם נתניהו ימנע עד סוף השנה את אישור תקציב 2021, כל האופציות פתוחות מבחינתם. 

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

בתגובה, פרסמו בליכוד הודעה שבה נטען כי “כחול לבן ממשיכים לעסוק בפוליטיקה קטנה כדי להסיט את האש ממפלגתם המתפרקת, באמצעות חרחור ריב שיוביל את מדינת ישראל לבחירות. כחול לבן מסתירים מהציבור עובדה פשוטה: הליכוד וכחול לבן כבר הסכימו ביניהן וחוקקו חוק להעביר את תקציב 2020 במהלך חודש דצמבר, ובמקביל להתקדם בהכנת תקציב 2021. זו הדרך לייצב את הכלכלה”. 

כמו כן מאשימים בליכוד כי בשעה שכחול לבן מתלוננים וכותבים מכתבים על עצירת המינויים, הם אלה שעוצרים את המינויים בעצמם, על ידי כך שהם מסרבים לקיים את ועדת המינויים המשותפת עם הליכוד, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני. נתניהו עצמו התראיין ברדיו קול ברמה ואמר כי “המאבקים האינסופיים של כחול לבן בממשלה מדרדרים אותנו לבחירות”.

שר האוצר ישראל כ"ץ (הליכוד) פרסם אף הוא תגובה אגרסיבית, שבה הכחיש את טענותיו של גנץ: “בניגוד לספין של כחול לבן, משרד האוצר בהנחייתי כבר פועל כדי לקדם את התקציב לשנת 2021 בהתאם לחוק ולכל הקריטריונים המקצועיים. אני קורא לאנשי כחול לבן לגלות אחריות, להפסיק עם המריבות הפנימיות שלהם ולהתקפות על הממשלה מתוך הממשלה, ולא להוביל את מדינת ישראל לבחירות בעיצומו של משבר הקורונה