יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד (יש עתיד), שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM לקראת הצעת אי האמון הקונסטרוקטיבית שיניח מחר על שולחן הכנסת, ותקף את יו"ר ימינה, נפתלי בנט, המתחזק בסקרים. בתוך כך, ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) צייץ הבוקר בטוויטר: "יאיר תתקדם, לא תקום ממשלה עם המשותפת".

לפיד יעלה הצעת חוק שתמנע מנתניהו להרכיב ממשלה

בוקר טוב.
"בוקר טוב. תפס לי את האוזן שני דברים שאמרת – 'ככה זה יהיה', ו'התאריך המשוער'. אי אפשר ככה לנהל משבר, הדרך היחידה לנהל משבר זה אם יש וודאות. אם אנשים מבינים לאן הם הולכים, אנשים עומדים בכול קושי. המין האנושי קשוח, אבל צריכים לדעת מה קורה".

מנסים פחות לעמוד בתאריכים אלא לסדר את היעדים לפי מספר החולים.
"אם יש לך עסק במדינת ישראל ואתה צריך לדעת מתי הוא יפתח ובאילו תנאים ולא נותנים לך תשובה, מה אתה אמור לעשות. היום בבוקר פורסם מחקר חדש שאומר שאחד מכל חמישה עסקים ייסגר. אני דיברתי לפני חודשיים או שלושה אצלכם על העניין שהייתה הערכה שיהיו 70 אלף עסקים שייסגרו במדינת ישראל ואז המספר נשמע מופרך, המספר עכשיו קרוב ל-90 אלף. אתה לא יכול לנהל כלכלה, ומשבר הקורונה הוא משבר כלכלי לא פחות ממשבר בריאותי בתנאי אי וודאות גמורים שהממשלה לא אורמת לאזרחיה מה הולך לקרות".

יכול להיות שרה"מ הפיק את הלקח מ'תצאו תעשו חיים ותבלו' והיום הוא הרבה יותר זהיר, אז קודם הבריאות אח"כ העסקים? לפי מספר החולים.
"אם רה"מ היה מפיק את הלקחים היה לנו תקציב ותוכנית, לפתיחת עסקים לא היינו בסגר עכשיו, כי הסגר הזה הוא סגר פוליטי, הוא נועד למנוע את זה שיצטרכו לחלק את המדינה לישובים או לשכונות אדומות וירוקיות ולהפעיל את מתווה הרמזור שהיה הדבר הנכון. הרי החלק המטורף לגמרי של כל ההתנהלות בשבועות האחרונים ששמו מתווה נכון, הרמזור, וירדו ממנו רק בגלל עניינים פוליטיים. הוא לא הפיק שום לקח, הוא נכשל כישלון גמור בניהול המשבר הזה".

הוא יאריך מדי שבוע את תקנות לשעת חירום כדי למנוע הפגנות?
"בינתיים זה המצב, אבל באמת אף אחד לא יודע איך זה מתנהל, איך מתקבלות ההחלטות, מה יהיו ההחלטות בשבוע הבא וכלכלה היא משחק רק של ציפיות. הכלכלה הישראלית בבסיסה היא טובה, לא כולה, ודאי ההייטק הישראלי שהוא הקטר שמושך את המשק חזק מאוד. אבל אי אפשר לפעול כשאתה סוגר את כל החנויות והעסקים במדינה ולא נותן לאנשים שום אופק ברור. אי אפשר לפעול ככה, אז נכון שמזרימים כסף אבל גם את הכסף הזה מישהו יצטרך לשלם בסוף, ואף אחד לא יודע איך יעשו את זה ומאיפה. יש פה ניהול שהוא הפקרות גמורה, זה לא עניין פוליטי, זה לא ביבי, זה שאלה ניהולית. אתה מסתכל מה עושים בעולם - בפינלנד וניו זילנד, בדנמרק וכל המדינות בהן הממשלה פרגמטית יעילה ופשוטה עושה דברים שקופים שהציבור מבין".

בוא נשמע מה אמר יזהר שי לרינה מצליח בסוף השבוע, 'בנימין נתניהו לא יהיה רה"מ אם הליכוד יפרקו את הממשלה'. מה קורה מאחורי הקלעים?
"למרבה הצער, זה יפה שהוא אומר את זה אבל הוא מחזיק את בנימין נתניהו רה"מ. נתניהו ראש ממשלת ישראל כי כחול לבן מאפשרים לו להיות רה"מ. אני באמת לא הלכתי לחיים פוליטיים, עזבתי את חיי הנוחים הקודמים, רק כדי להתעסק כל היום ב'רק לא ביבי', זו לא מטרתי ולא האידיאולוגיה שלי, אבל כרגע ברור לגמרי שהוא הגורם המפריע והם מחזיקים אותו רה"מ".

אין היתכנות לזה שנתניהו לא יהיה רה"מ?
"בוודאי, מחר בצהריים".

יש כל מיני גורמים, גם לפי יזהר שי, שנחושים.
"מחר בצהריים יש הצעת אי אמון שלי".

היא לא תעבור.
"אני רוצה להגיד, החיים לימדו אותי וודאי הפוליטיים שזה משחק ארוך, אתה שם את זה, בשבוע הבא תהיה עוד אחת ועוד אחת. נכנס מודל חדש אפשר להחליף את הממשלה ולהוציא את נתניהו מבלפור בלי בחירות. לפני שאתם שואלים על הסקרים, יש 70 מנדטים לאופוזיציה, היא הרבה יותר גדולה כי הציבור הישראלי אומר - ככה אי אפשר לנהל משבר".

בנט גם אופוזיציה?
"וודאי, הוא יושב לידי באופוזיציה".

הוא בחיים לא יתמוך בך.
"אני מקווה מאוד, התחושה היא שבנט יכנס לממשלה של נתניהו אם רק יבקשו ממנו".

גם עכשיו?
"הוא רצה להיות בממשלה נורא, רק נתניהו לא רצה. אם הוא יבקש".

אתה לא מאמין לבנט?
"אני לא מאמין לזה, אני חושב שתמיד הם הצטרפו בסוף ויצטרפו גם בפעם הבאה".

אז איך תקים?
"אני מסביר מה מרגיש הציבור על ניהול המשבר. הציבור אומר אני מוכן להצביע לכל דבר רק לא לרה"מ, זה 70 מנדטים שאומרים שנתניהו נכשל בניהול משבר הקורונה, בניהול הכלכלה והבריאות".

איך 70 מנדטים אם בנט זה לא אופוזיציה.
"בגלל זה אני מסביר לאנשים – אתם צריכים להיזהר לפני שאתם נותנים לו את קולותיכם. אבל זה לא משנה את העובדה שרוב מוחלט נותן תעודת נכשל לממשלה הזאת, והסיבה היא שהוא לא ראה את ההורים יותר מדי זמן והלך לכספומט ובדק מספר חשבון".

פוליטי?
"מחר יש הצבעת אי-אמון. כל מי שיושב בכנסת ולא מרוצה מהדרך בה מנהלים את המשבר הזה, ומזה שכל עסק חמישי במדינת ישראל הולך להיסגר, שיצביע אי אמון. אני מוכן שיבואו אליי לסגור כל עסקה. רוצים תאריך לבחירות? ניתן. רוצים לקבוע רק לשנה? אני גם חושב שצריך ממשלת קורונה זמנית, ואח"כ אלוהים גדול".

מי שלא מצביע פחדן או תומך בנתניהו?
"מי שלא מצביע פחדן"

רואה תרחיש שכחול לבן חוברים לבנט בלי יש עתיד?
"זה נראה לי קצת רחוק".

ואם בכל זאת?
"מה שצריך לעשות זה לאחד את כל הכוחות. מדינת ישראל צריכה חלוקה מחדש של גבולות הגזרה. המשבר הזה מכריח אותנו לדבר - יהודים, ערבים, דתיים, חילוניים, כל החלוקה המלאכותית של החברה הישראלית מבוטלת. יש משבר שמשותף לכולם ולפיכך כולם צריכים לחבור ולראות איך אפשר לנהל אותו יותר טוב, ואפשר".

עם המשותפת, אבל נניח כחול לבן יעזרו בבנט ויעשו גוש שלא כולל את יש עתיד, אתה רואה את הרשימה שלך תומכת למרות זאת?
"אני לא ממש בטוח שאני מבין את התסריט, אני לא בטוח שיש מספרים הגיוניים. אני אחבור ואעזור לכל התארגנות שמטרתה להקים במדינת ישראל ממשלה מתפקדת בלי נתניהו, שתטפל בכלכלה ובבריאות. זה מה שמעניין אותנו".

גם אם לא תעמוד בראשה?
"אני אטפל בכול דבר, אני ראש האופוזיציה וראש מהפלגה השנייה הגדולה בישראל. אני המועמד הטבעי לראשות הממשלה, ואגב כתוב בני גנץ שר ביטחון, ניסנקורן משפטים ואשכנזי החוץ, זה כתוב בהצעת אי האמון שלנו, למרות שאנחנו באופוזיציה".

בסקרים בינתיים בנט על הנייר עובר אותך, ואתה מדשדש בין 16-18, למה זה?
"זה לוקח זמן, בחירות זה תמיד משתנה. אנחנו מצליחים לשמור על כוחנו גם בסיטואציה של אופוזיציה. זה מלחמה, זה משבר לאומי, אני מבין שחושבים שזה נורא קל לעשות מפלגה של 18 מנדטים"

דווקא בתקופה כזו.
"אני חושב שזו התחלה מצוינת".

תראה, קח את בנט.
"בחירות מתחלקות לשני מחנות שנעמדים אחד מול השני ואני ראש המחנה שניצב נגד נתניהו ולכן אני לא  מודאג מסקרים כשאין תאריך בחירות. ברגע שיהיה תאריך כולם יתייצבו בצד אחד וכל מי שלא רוצה את נתניהו רה"מ בגלל ניהול המשבר לא בגלל הסיבות הישנות או התיקים הפלילים יצטרך להתייצב מאחורי יש עתיד".

המספר של בנט הוא לא מספר אמיתי, כי ברגע האמת שאדם יעמוד מול הערכים והתפיסות והקלפי, לא יוכל להצביע כי בנט תומך בנתניהו?
"בעיקר מפני שכול מי ששומע אותנו עכשיו אומר 'במה הם מתעסקים? סוגרים לי את העסק, אני לא סוגר את החודש, תקוע בבית עם הילדים והם מדבירם על סקרים?'. זה מה שישנה את המציאות הפוליטית. כוחם של החיים והעובדה שממשלה שערורייתית לקחה לאנשים את החיים שלהם ויצרה פה דור שלם שהלך לאיבוד לגמרי, זה מה שיעשה את הבחירות הבאות, לא משחקי סקרים".

דווקא כשהמצב כל כך רע וסוגרים עסקים ואתה כל הזמן מדבר על זה ואתה מסייר, אני חוזר לסקרים ואומרת – היית צריך להיות הרבה מעבר ל-20 ואתה עומד על 16 מנדטים.
"התשובה היא שאני ממשיך לעבוד כי זה משחק ארוך, אני תמיד גמרתי הרבה יותר גבוה מהסקרים שלי וכך זה היה בפעם הבאה אני מקווה, לא שזה תלוי בי - זה תלוי בבוחרים. אני יודע לעבוד קשה והארגון המופלא שאני עומד בראשו יודע לשטוף את השטח כמו שאף מפלגה אחרת לא יודעת, וככה מנצחים בחירות".