"ניסיון לטרלל את המערכת": יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ צבי האוזר התראיין היום (ראשון) בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס להסכמים עם איחוד האמירויות ועם בחריין ולמעמדם השונה וכן להצעת אי האמון של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. "הוא כבר הודיע שכוונתו לנסות לטרלל את המערכת שוב ולהציע ממשלה משותפת עם הרשימה המשותפת. לנו אין שום דבר משותף עם ההנהגה הקיימת של אזרחי ישראל כפי שהיא באה לידי ביטוי ברשימה - אי אפשר לנהל ממשלת קורונה בצורה כזו", אמר האוזר.

אתה ביקשת לראות את הסעיפים בהסכם עם האמירויות וידידנו הטוב יריב לוין סירב. 
"כן. אני לא מבין למה דברים צריכים להיעשות עקום כשהם יכולים להיעשות ישר. ההסכם עם האמירויות הוא הסכם חשוב, ראוי, וטוב. כמו כל הסכם יש לו היבטים מסווגים, אבל וועדת חוץ וביטחון זה המקום לדבר עליהם, לחשוף אותם, ולבקר אותם במליאה. 

זאת אומרת שדברים צריכים להיעשות כמו שהם צריכים להיעשות - להביא את זה לוועדה ומשם למליאה. אני כבר יכול להגיד שאני תומך בהסכם, גם אם עדיין לא שוחחנו ולא הוצגו בפנינו אותם סעיפים מסווגים. נקבע דיון ל־20 בחודש, אבל חבל שזה נעשה ככה". 

יש נוהג שמפקידים כל הסכם וכל אמנה במזכירות הכנסת. זה לא כולל הסעיפים החשאיים?
"תשמע הסעיפים החשאיים הם לא בהכרח על הכתב. יש הרבה מאוד דברים שהם ברקע העניין, וצריך לברר אותם. אני אוסיף לכם עוד דבר שאני לא יודע אם להגדיר אותו כסקופ או סקופון - ההסכם עם בחריין הוא הסכם עם הבנות שאפילו על פי אותו נוהג לא אמור להיות מונח בכלל בכנסת, ואני ביקשתי לדון עליו בוועדה אצלנו". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לעמ)

זה לא הסכם? לא הבנתי.
"כן. מסתבר שמעמדו איננו מחייב, על פי אותו נוהג, להביא אותו בפני הכנסת. שימו לב שביום חמישי הכנסת תדון רק בהסכם עם האמירויות ולא עם בחריין. מעמד ההסכם הוא שונה ואני ביקשתי ששני ההסכמים על כל הקשריהם הפומביים והמסווגים יוצגו במקום בו הם צריכים להיות מוצגים. אגב, רוב פעילותה של וועדת החוץ והביטחון היא לא באור הזרקורים, היא מתחת לרדאר מה שנקרא, וככה צריך להיות. 

נתניהו שהיית מזכיר הממשלה שלו, היה מעז לא לתת לוועדת חוץ וביטחון הסכם שלום לפני שהוא מעביר אותו לכנסת? 
"אני חושב שלא. קודם כל מזכיר הממשלה שלו לא היה נותן לו לעשות את זה, הוא היה מפנה את תשומת ליבו שאת הדברים צריך לנהל על פי הדרך הנכונה. נתניהו של 2020 הוא אחר לגמרי מנתניהו של 2009 גם בעוד היבטים". 

האוזר על לפיד:
האוזר על לפיד:

נעבור לנושא הפוליטי: יזהר שי אמר שיש לכחול לבן איזו תכנית מגירה, והפרשנות שלי שאם נתניהו לא יעשה מה שצריך וזה תקציב יש מצב שהוא יוחלף ולא יהיה ראש ממשלה וכולם התחילו לדבר על אותו אי אמון. אני מבין שאתה ותאומך יועז הנדל אומרים שאין על מה לדבר ושאתם לא מצביעים לאי אימון אם זה בתמיכת סיעות ערביות. האם זה נכון? הם יתמכו בבנט לראש ממשלה? 
"יאיר לפיד כבר הודיע שבכוונתו שוב לנסות ולטרלל את המערכת ולהציע ממשלה משותפת עם הרשימה המשותפת. כבר הבהרנו, לכל מי ששאל אין היתכנות לסיפור הזה של יאיר לפיד, יש לנו עקרונות. ערביי ישראל הם אזרחים שווים, יש לנו אופק משותף מלא עם ערביי ישראל. אין לנו שום דבר משותף עם ההנהגה הקיימת כפי שהיא באה לידי ביטוי ברשימה המשותפת, אלה האנשים שמתנגדים להסכמי השלום עם בחריין ועם האמירויות מכיוון שהם בכלל בצד הפלסטיני. הם אנשים שבכל הזדמנות תומכים בחמאס ובחיזבאללה. לכן, אי אפשר לנהל ממשלת קורונה בצורה כזו". 

אני מבין למה יאיר לפיד עושה את זה, אבל תסביר לי, להבנתך, מה מנסים אנשי הליכוד לעשות כשהם מרימים את הספין הזה ואומרים 'כן, גנץ מנסה לחפש 61 אצבעות'. למה הם חותרים? לבחירות? 
"תראה, אני לא יודע ולא אחראי על אנשי הליכוד. אגב, חלק מאנשי הליכוד מתנהגים בצורה פשוט מחפירה, ואני כבר אמרתי היום שראש הממשלה צריך לדפוק על השולחן כי יש לו אחריות, בתור ראש ממשלה ובתור מי שמוביל את המערכת, לצמצם ככל האפשר את הכאוס. יש לנו כאוס שנגמר בגלל תופעות טבע, לא צריך להוסיף על הדברים האלה בעיות, צרות והטרלות. פרט לא של חברי כנסת. אני שומע ביטויים שאני מצר עליהם, ובמיוחד על השתיקה הרועמת שמלווה לאותם התבטאויות קשות כנגד הממשלה וכנגד האחדות שתפקידה להילחם במגיפה הזו".

למי אתה מתכוון? 
"למשל מיקי זוהה, שנראה כמו לווין שאיבדו איתו את הקשר מתחנת האם, אבל לא על מיקי זוהר אני מלין אלא על ראש ממשלה שהיה צריך לדפוק על השולחן ולהגיד 'עד כאן'". 

ח''כ מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח''כ מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מה יקרה אם יאיר לפיד יגיש פתאום הצעה לחוקי השחיתות שראש ממשלה, מהקדנציה הבאה, לא יכול לכהן עם כתב אישום, וח"כ לא יכול להיבחר עם כתב אישום? 
"יש שתי אופציות לפנינו. כל השאר הטרלות, ולכן שים אותן בצד. או שנעביר תקציב ונחזיר את הקטר לפסים או שילכו פה לבחירות. אני בחודש אוגוסט הצעתי את מה שמכונה 'פשרת האוזר', והיא הייתה נכונה לשעתה. לא יהיו יותר הארכות בנושא. צריך לקבל החלטה".

אבל כ"ץ אמר היום שהתקציב יהיה בדצמבר.
"עוד לא למדתי את הצעתו של כ"ץ, ואני לא יודע אם כ"ץ אומר דצמבר הוא מתכוון ל־1 בדצמבר או ל־31 בדצמבר. בטני מלאה על כל מיני נושאים ואני באמת מנסה לרסן את עצמי, אבל לגביי ההתנהלות כולם צריכים להיות ממוקדים בדבר אחד והוא מאבק מול המגפה. החורף הולך להיות קשה יותר מהמצב עכשיו, זאת הבנתי. 

היציאה מהסגר הנוכחי צריכה להיעשות בשכל, ואני כל הזמן מדבר על קיצור ימי הבידוד, שזה דבר קריטי. יש להעביר לרשויות המקומיות סמכויות, ובכך לבצע הלכה למעשה את וכנית הרמזור. יש להפסיק לריב ולהתקוטט והתחיל להתמודד מול איתני הטבע כמו שמדינה מתוקנת צריכה להתמודד".