"לא מציע לנסות אותנו": החיכוכים בקואליציה ממשיכים להבעיר את המערכת הפוליטית, ולצד הפגנות המחאה החוזרות על עצמן מדי שבוע נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הביאו את שותפו לממשלה, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, יו"ר כחול לבן בני גנץ, לשאת נאום חריף ביותר התוקף את שותפיו מהליכוד בפתיחת ישיבת הסיעה של מפלגתו היום (שני) בכנסת.

גנץ הודיע כי אין בכוונתו לתמוך בהצעת אי האמון שתוצג הערב על ידי יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד: "הערב תעמוד הממשלה בפני מבחן אי אמון אותו הגיש ראש האופוזיציה, שותפנו לשעבר. אני מכבד את זכותו לעשות זאת, ואני בטוח שנמצא דרך לשתף פעולה בנושאים הקשורים לשמירה על דמוקרטיה ושלטון החוק. אנו לא נצביע היום בעד אי האמון כי זה צעד של יחסי ציבור, ולא צעד בעל סיכוי. ידי עדיין מושטת, אבל אני מקשיב גם לרחשי הציבור", אמר גנץ.

"נכנסנו לממשלת החירום הזו מתוך ידיעה ברורה שאנחנו והליכוד לא מדברים באותה שפה, ולא מאמינים באותו סט ערכים. נכנסנו לממשלת החירום כי יש כאן מדינה אחת, עם אחד, ומחוייבות אחת בלבד - והיא לאזרחי ישראל. לעולם לא אעדיף את טובתי האישית על טובת המדינה. כחול לבן לעולם לא תיאבק על האינטרסים שלה, אם הם באים על חשבון טובת המדינה", הוסיף.

לפיד מציג את תוכניתו (צילום: ללא קרדיט)
לפיד מציג את תוכניתו (צילום: ללא קרדיט)

גנץ המשיך לתקוף: "מי שינסה להעמיד את טובתו לפני טובת המדינה ימצא אותנו מולו. עד לרגע זה עשינו ככל שיכולנו כדי לאפשר לממשלה לתפקד. קראו לנו בוגדים, חלשים, והבלגנו. אמרו על מיליון וחצי מצביעים שלנו שהם סכנה למדינה, והבלגנו. הפרק הזה תם ונשלם. לא תהיה יותר הבלגה. לא תהיה פגיעה בציבור שלם שהצביע לנו".

"אני אדרוש מחר את סיומו של מצב החירום המיוחד. מי שירצה להפגין יצטרך לעשות זאת בכפוף להוראות המקצועיות, בכל עת ובכל מקום", הבטיח שר הביטחון. "אני מתכוון להפגש עם ראשי תנועות המחאה. אבקש מהם ואקרא להם לדאוג שיעשו זאת תוך שמירה על החוק על בריאותם ועל בריאות הציבור. אומר מכאן לראשי הממשלה. כל עוד כחול לבן מחזיקה בתיקי הדמוקרטיה אף אחד לא ירים ידו על שלטון החוק ואף אחד לא ימנע את זכות המ חאה. תארו לכם שלא היינו בממשלה. היינו עלולים להסתכן באובדנה של הדמוקרטיה כמו שאנו מבינים אותה".

תהלוכת המחאה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
תהלוכת המחאה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

"לעניין התקציב - אני רוצה שיהיה ברור לכם ולכל מי שמנסה לאתגר אותנו - הקווים האדומים ברורים. התקציב לשנת 2021 יעבור בכנסת עד דצמבר השנה. זה לא עניין פוליטי או אישי. מדובר במצב חירום לאומי שמחייב את העברת התקציב", הוסיף יו"ר כחול לבן על המשבר הקודם שכמעט הביא לפיזור הכנסת בחודש ספטמבר.

"אני מאוד מודאג מהתפרקות המערכת המקצועית במשרד האוצר. אנשים נמצאים פה בקרב הישרדות בריאותי, כלכלי וחברתי שלא היה כדוגמתו בתולדות המדינה. קרוב למיליון מובטלים. אתם מבינים מה זה? עסקים קורסים. נראה לכם שאני אתן למישהו למנוע מהמדינה הזאת להתנהל? נראה לכם שאתן למישהו למנוע מהמדינה הזאת לחזור לשפיות ניהולית?", התייחס גנץ להתפטרותה הפתאומית של מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר אייל.

משרד האוצר, ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם)
משרד האוצר, ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם)

"אנחנו נהיה אמיצים להילחם בכל דרך על האינטרסים של כל אזרחי מדינת ישראל. מי שינסה לגרור אותנו לתהום ימצא אותנו חוסמים אותו מלעשות זאת. כל האופציות יהיו על השולחן, וכל האופציות ייבחנו. אני מציע לא לנסות אותנו", סיכם גנץ את דבריו החריפים, ואף הספיק לשבח את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין, ואמר: "זהו דבר חיובי ונכון".