על רקע חשיפת התצהיר של מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, אלוף (מיל') דן הראל, שוחחו בן כספית וינון מגל עם אלוף (מיל') עמוס גלעד ב-103FM. גלעד מדגיש את העובדה כי הפרשה לא נחקרה ומתח ביקורת על התנהלות ראש המוסד יוסי כהן בתפקידו כראש המל"ל דאז. לדברי האלוף במיל': "הטעות של משרד הביטחון שהוא ציית להוראות שבאו בשם רה"מ ולא ממנו ישירות". במהלך הראיון התעמת גלעד עם ינון מגל, בשל הזלזול שהוא מפגין, לדבריו, כלפי חומרת הפרשה.

ינון: מה המצב? חזרו הצוללות שלך.
"זה שאתה קורא לזה 'צוללות שלך' זה כבר מרגיז, זה כאילו אתה מזלזל בזה. אבל זו השערורייה הכי חמורה שהייתה פה שמערבבים כספים לכאורה עם דפוסים של שחיתות לכאורה עם סדרי עדיפויות של ההצטיידות של צה"ל זה בסוף ישפיע על כולנו. זה דבר חמור לא נקלט בתודעה".

ינון: חקרו את זה.
"אתה ציני אבל מזלזל בדבר חשוב לא חקרו שום דבר אין חקירה ואין בדיקה אפילו כתבי אישום עוד לא הוגשו".

מפגינים נגד נתניהו בתהלוכה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ינון: תסבירו לי.
"כתבי אישום בכפוף לשימוע שמתארך ומתארך".

ינון: למה?
"ככה המערכת פה עובדת אל תזלזל בדברים האלה, אני לא לוקח את זה אישית, לא אכפת לי לקבל את הסכום שהיא שווה אבל לזלזל בזה? אתה טועה בגישה".

ינון: היועמ"ש והמשטרה לא פתחו בחקירה? גנור לא חזר בו מהעדות? 
"כתב אישום הוגש לבית משפט מחוזי עד שהוא לא מוגש אין כתב אישום, יש כתבי אישום שמונחים  במשרד המשפטים עד שיהיה שימוע. הקצב פה מטורף זה דבר חמור ביותר תהיה מלחמה נניח מחר חיזבאללה ישגר, אני מקווה שלא, רקטות, יצטרכו להפעיל את הצבא מי יכריע את המלחמה? כוחות היבשה, בגלל כסף יכול להיות שלא יהיו טכנולוגיות".

ינון: דן הראל הגיש את זה לפני 3 שנים.
"זה שאתה צועק לא אומר שאתה צודק זה רק אומר שאתה לא יודע מה אתה מדבר. אין חקירת משטרה בנושא הצוללות ומניות, אין ועדת חקירה ממלכתית לבדוק איך משרד רה"מ נותן הוראה לרדת ממכרז בינלאומי זה אומר שמשלם המיסים משלם יותר כסף, איך כל תהליך קבלת ההחלטות הזה פגום זה לא עניין טכני זה לא נקלט בתודעה בגלל הזלזול של אנשים כמוך".

בן: אתמול נחשף תותח מעשן; ינון: יוסי כהן גם חשוד עכשיו וכולם בקנוניה וכולם גנבו את מדינת ישראל וביבי וכולם.
"אתה ממש מרגיז".

בן: תודה רבה לך.
"אותי אתה לא מרגיז".

ינון: ראש המוסד?
"מה זה חשוב ראש המוסד זה בא מהקודקוד, פתאום מבטלים מכרז בינלאומי? אסור לבטל. הטעות של משרד הביטחון שהוא ציית להוראות שבאו בשם רה"מ ולא ממנו ישירות אני הייתי במצבים דומים אמרו לי ככה אמר רה"מ אז שיגיד בעצמו יש דברים שרק הוא וגם הוא לא רשאי הוא צריך לכנס קבינט עם כל הכבוד למזכיר הצבאי יועץ לביטחון לאומי זה סיפור אחר אבל עם כל הכבוד הוא לא רה"מ. רה"מ הוא אחד כל הזמן להטיל רפש כמו שאתה עושה ינון, כל כך חוטא לביטחון המדינה".

ינון: מה הטענה? אני מטיל רפש? נו באמת.
"אתה מי? אתה מזלזל מה זה מושחת".

ינון: כי הרפש והבוץ זה על האנשים האלה, כאילו יוסי כהן מושחת.
"מי אמר שראש המוסד מושחת?".

בן: אני מתנצל שאתה צריך לסבול את הדבר הזה, אף אחד לא אמר שיוסי כהן מושחת. מה שנאמר על ידי דן הראל ועמוס גלעד חוזר זה שכהן העביר הוראה כראש המל"ל וברור שמי שאמר לו זה רה"מ, לכן אתה אומר את זה בשם עצמך בלבד.
"אני רוצה להסביר משהו: רה"מ הוא אדם מאוד בקיא הוא יודע את כל הפרטים, באמת אני לא זוכר שמישהו כל כך בקיא בפרטים, וכשהוא רוצה לדחוף משהו הוא דוחף אישית. אי אפשר להסתתר מאחורי יוסי כהן. השגיאה של משרד הביטחון היו צריכים להגיד עם כל הכבוד למזכיר הצבאי אתם לא תביאו את ההוראה אתם רוצים, שר הביטחון יזומן לרה"מ הוא יורה לו והוא יעביר לקבינט שיורה".

ינון: כל עניין הצוללות זה בכלל רעיון שלו.
"של מי?"

ינון: עמידרור - אז הוא גם מושחת?
"אתה כמו בשוק, למה להטיל דופי באנשים".

ינון: מה הטענה שלך תסביר.
"אצלך הכול סיסמאות ריקות ומטיל דופי שאנשים".

בן: הוא לא מבין בזה; ינון: רק אתה מבין; בן: בצוללות אני מבין; הכותרת שישראל הולכת לקנות שלוש צוללות בניגוד לדעת מערכת הביטחון הייתה שלי, עמידרור זה התירוץ של נתניהו והוא כאזרח פרטי נתן חוות דעת שצריך עוד צוללות וזה עלה התאנה של נתניהו. מה אתה חושב על מנדלבליט? אני שמאמין ביושרו של מנדלבליט שואל איך יוכל להיות שיש לו את הראיות האלה שרמה הוא שדוחף לבטל את המכרז על הספינות כדי שטיסנקרופ יעשו מיליארדים וגנור ושמרון ירוויחו. מה אתה חושב על היועץ?
"אני גם מכיר אותו והוא איש מאוד ישר אני חשוב שזה נובע מזה שאין אנרגיות, אני רואה את המשטרה. איך היא תחקור אם יש לה רוח מפקד כזאת? במקום להגיד אתה מושחת ואתה מושחת יש פה נושא של ביטחון לאומי כל אלה באים מקודקוד אחד האם צריך צוללות צריך השאלה כמה וביחס למה".

ינון: מה הטענה שלך?
"לא הטענה שלי, תפסיק עם שלי".

בן: הוא לא יפסיק, הוא בנוי ככה.
"יש תהליך של קבלת החלטות איך מחלקים את המשאב האם צה"ל צריך 25 צוללות ארז לא יהיה לו חיל יבשה ואויר האם הצוללות יכריעו את המלחמה הבאה? לא, כוחות היבשה. מה הם צריכים? טנקים, פצצות אוויר, מטוסים הכי טובים ואת הצוללות צריך מספר פרופורציונלי ליכולות שלנו לכן מי שקובע את צרכי צה"ל זה רמטכ"ל ומעליו יושב שר הביטחון ולידו משרד הביטחון שהוא חלק ממערכת הביטחון וכפוף לשר ואח"כ מגיע לרה"מ וגם הוא לא רשאי בשיטה הישראלית למכור אף-35 לאבו דאבי".

ינון: לא רשאי?
"לא רשאי בשום אופן על כל עסקה אתה חייב להעביר לקבינט, אנחנו שיטה פרלמנטרית לא מלכותית".

בן: מזמן לא.
"לפחות ככה היסודות".

ינון: הוא צריך להביא לאישור?
"רה"מ נתניהו יוזם ודוחף יש לו תפיסה לגבי צוללות שהיא מרשימה ומשכנעת".

בן: לא הביא לקבינט, זה הכול ; ינון: מה אתה אומר על אישור הסכם השלום?
"מעולה, הסכם מעולה".

ינון: לא האמנת שאפשר.
"זה לא קשור למה שהאמנתי ההסכם חשוב מאוד ומעולה".

ינון: קראתי בספר שלך.
"אתה קורא דברים אישיים אתה שואל מה דעתי? מעולה".

בן: הוא קרא שני ספרים -  של שטייניץ ושלך. 
"מברך את רה"מ על ההסכם הזה, הוא חשוב. אם המחיר זה F35 ולהפר את מאזן הכוחות בין צה"ל, אני מתנגד לזה".

ינון: האמריקנים הבטיחו לסעודים זאת ב-2015.
"אתה טועה בעובדות, הם הבטיחו שלא ימכרו את זה. יש הצעות מפורשות, לאף מדינה ערבית לא הבטיחו".

ינון: אפשר לייצר את המטוס אבל שיהיה לא ברמה של ישראל?
"אין דבר כזה, אם תסתכל על המפה תראה שישראל קטנה. הטכנולוגיה האמריקנית , לפני שהטייס הישראלי המהולל יפגוש את הטייס האויב, נניח העולם הערבי יתהפך הטכנולוגיה האמריקנית יכולה להכריע אותו לכן אפילו בארה"ב באמצעות חוק שומרים על היתרון של ישראל. זה מכונת מלחמה רצחנית מודרנית מדור 5 לכן האמריקנים הבטיחו לא למכור

בן: איך להרגיש יחד עם עוד שני אלופים אודי אדם ודן הראל שמאלן? עכשיו אתה גם שמאלן.
"זה השיטה שעושה ינון הכול אישי הכפשות שוק עובדות לא עובדות אף 35 לסעודיה. לא אכפת לי שיקראו לי שמאלן אני אמרתי שאת ערפאת צריך להרוג תקפו אותי מהשמאל שאני רוצח, נתתי חוות דעת לפי מיטב שיפוטי האם אדם שנותן הערכות יכול לטעות יכול האם השלום עם אבו דאבי חשוב? חשוב ביותר האם זה הישג אדיר של רה"מ? הישג אדיר וראוי לקרדיט מפה עד השמיים, אין לי בעיה לשבח אותו על עמדתו על איראן".

ינון: צה"ל התנגד לכיפת ברזל.
"לא יודע, צה"ל לא מתנגד, יש לו משאבים ובסוף יש כיפת ברזל".

ינון: כי בא שר ביטחון נגד העמדה; בן: אתה זוכר את השם?
"צה"ל לא מתנגד, הוא מתנגד לדברים על חשבון התקציב שלו, משרד הביטחון מוצא את זה. זה עניין של איזונים או שהממשלה מתערבת לכן צריך את כל האיזונים האלה כדי למנוע שגיאות".