בדרך להסכם נוסף? מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו הפציר היום (רביעי) בשר החוץ של ערב הסעודית לחתור לכינון הסכם נורמליזציה בין מדינתו לבין ישראל. כמו כן, הוסיף פומפאו כי בכוונתו ארה"ב לתמוך בהצעה זאת באמצעות שילוב תכנית איתנה למכירת נשק. 

"אנו מקווים כי ערב הסעודית תשקול נורמליזציה של היחסים עם ישראל. כמו כן, אנחנו רוצים להודות להם על עזרתם בהסכמים שנחתמו בין ישראל למדינות המפרץ עד כה. אנו מקווים שהמדינה תעודד את המנהיגים הפלסטינים ואת הרשות הפלסטינית לשוב למשא ומתן עם ישראל", הוסיף פומפאו. 

פגישת שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו. צילום: זיו סוקולוב / שגרירות ארה״ב

בתוך כך, בצל הבקשות החוזרת ונשנות לחשיפת פרטי ההסכם שנחתם עם איחוד האמירויות, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (רביעי) כי הוא יחשוף בשבוע הבא חלקים מההסכם, לרבות מספר סעיפים סודיים בו, זאת על אף שההצבעה בנושא נערכת כבר מחר. 

נתניהו יציג את הנתונים לוועדת החץ והביטחון ולשירותים החשאיים, כך אמרו גורמים בוועדה לכאן ב' בשעות הבוקר. יו"ר הוועדה חה"כ צבי האוזר דן מספר פעמים בנושא עם יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וביקש מהם לחשוף את פרטי ההסכם אפילו לפני שנחתם בוושינגטון. בקשתו נדחתה על ידי לוין והאוזר הוסיף לבקש פעם נוספת מראש הממשלה נתניהו, שיציג את המסמך בפניו ובפני חמישה בכירים נוספים: משה (בוגי) יעלון, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ח"כ גדעון סער וח"כ אבי דיכטר. 

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

כזכור, כשנתניהו טס לוושינגטון כדי לחתום על ההסכמים בחודש שעבר, יעלון העלה סרטון ביקורתי ברשתות החברתיות ובו טען כי סירובו של ראש הממשלה נתניהו להציג את ההסכם לקבינט הביטחוני או לכנסת היא הפגנה של התנהגות שמתאימה לדיקטטורה ולא לדמוקרטיה. 

יעלון אמר לג'רוזלם פוסט כי עם ההכרזה על ההסכם עם האמירויות, הגיעו דיווחים על נספחים סודיים בתוכו שמתייחסים לנשקים שעשויים להיות קריטיים מבחינת ההשפעה שלהם על האסטרטגיה הצבאית העתידית של ישראל והיתרון האזורי שלה. "על כן, דרשתי שהמסמך יובא לאישור, אך בקשתי נדחתה, הזמן עבר והעסקה נחתמה", הוסיף יעלון. 

משה יעלון במחאת הדגלים השחורים  (צילום: אבשלום ששוני)
משה יעלון במחאת הדגלים השחורים (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, יעלון האשים את נתניהו בכך שהוא מחביא באופן מכוון חלקים מההסכם מהכנסת ומהקבינט הביטחוני ובכך מזלזל בכנסת ובתפקידה. "איך אפשר להביא הסכם שלום לכנסת בלי לתת למי שמצביע על ההסכם הזה לדעת מה הפרטים שבו? הכנסת אינה חותמת גומי. ביטחון ישראל אינו העסק הפרטי של נתניהו", תקף יעלון. 

חה"כ ליברמן הוסיף על דבריו של האחרון וטען כי מדובר בצעד מרחיק לכת ולא ראוי שמבטל את תפקידה של הכנסת כמפקחת על פעולות הממשלה.