מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) את הסכם השלום עם איחוד האמירויות, ברוב של 80 ח"כים שהצביעו בעד מול 13 שהתנגדו. הרשימה המשותפת הודיעה בשעות הבוקר רשמית כי תצביע נגד הסכם השלום.ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם במליאת הכנסת על אישור ההסכם עם איחוד האמירויות, ומסר עדכון בנושא קבינט הקורונה.

"השלום הזה לא נפל עלינו ככה סתם מהשמים. הוא תוצאה של משנה סדורה ודרך עקבית שאני מקדם 25 שנים. אני לא יכול לספר לכם על כל הטיסות והמגעים, אבל הנה אני מוסר לכם פיסה אחת. היה לנו קיטוע במערכת יחסים חשובה עם אחת המדינות באזור, שנים שלא היה קשר. או רק קשר שלדי. הטכני ביותר. זה השתנה וזה השתנה יום אחד, והיום הזה היה כשעבדכם הלך לנאום בקונגרס, וקיבלתי שם בזמן אמיתי מסרים חזקים ביותר, שאמרו א'ם אתה מתיצב כל כך בעוצמה נגד התוקפנות של איראן שמנסה לחסל אותנו, אנו מוכנים להתיצב אתך', וכך חודש הקשר הזה", אמר נתניהו.

"ההסכם הופך את הסדר הישן. הסדר החדש אומר לא להמתין עד שהפלסטנים יתרצו. לא המתין לפיוס אתם אלא להתקדם. כשהם ישנו את השקפתם נקדם שלום גם אתם, אבל לא להתנות את זה. הסבירו לנו שאין כל סיכוי להשיג שלום בינינו לבין מדינה ערבית כל עוד לא נעשה אתם שלום. פעלתי אחרת והתוצאות לפנינו. אסור לנו ללכת אחורה לקוי שישים ושבע, להצפת ישראל בפליטים, לחלוקת ירושלים. זה לא יביא שלום אלא יקרב את המלחמה הבאה", סיים נתניהו.

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) הורחק מהמליאה לאחר שהשיב לנתניהו בצעקות: "לך הביתה, נבוא אליך לבלפור". גם ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) הורחק מהמליאה.

בתחילת הדיון בשעות הבוקר, יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין אמר בפתח הישיבה כי "אלו ימים היסטוריים, שנים ארוכות של מאמץ דיפלומטי ומדיני עיקש, מתנקזים למסמך אחד. אין לי ספק שהדברים שייאמרו כאן יזכו לתהודה, לא רק כאן ועכשיו, אלא במקומות רבים בעולם, ולמשך שנים ארוכות". 

אחריו, עלה ראש הממשלה בנימין נתניהו להציג את פרטי ההסכם, כשבמהלך דבריו נשמעו קריאות ביניים של חברי הכנסת הערבים, ביניהם ח"כ סאמי אבו שחאדה ואחרים. "אני רוצה להודות לשייח' מוחמד בן זאיד, מנהיג אמיץ ופורץ דרך, ידיד. אנחנו מביאים הסכמי שלום, אין בו נספחים עלומים. אנחנו מהדקים את יחסינו עם איחוד האמירויות במקביל למאבק בקורונה", פתח נתניהו.

בהמשך דבריו אמר: "מאז ראשית ימי הציונות ידינו האחת אוחזת בנשק המגן וידינו השנייה מושטת לשלום לכל מי שרוצה בשלום. אומרים ששלום עושים עם אויב. לא, שלום עושים עם מי שחדל להיות אויב, עם מי שרוצה בשלום, ולא עם מי שמחויב להשמדתך. למשל, כל עוד חיזבאללה ממשיך לשלוט בלבנון לא ייתכן שלום עם מדינה זו. אבל התחלנו שיחות על הגבול הימי, ואני קורא לממשלת לבנון להמשיך ולהשלים את השיחות הללו, וייתכן שהדבר הזה יסמל את הסדר הראשון ליום אחר שיגיע בעתיד להשגת שלום אמת. תמיד האמנתי ששלום אמת יושג מתוך עוצמה ולא חולשה".

עוד הוסיף כי "רק לפני מספר חודשים אמר אחד מראשי הממשלה לשעבר בנימה מתריסה כי אף מדינה ערבית לא תקיים יחסים אם ישראל. כל עוד אין פתרון לבעיה הפלסטינית הן לא יחשפו את היחסים הסמויים עם ישראל. אני מקווה שאף אחד אצלנו או בקהילה הבינלאומית יחזור לגישה הזו".

נתניהו בדיון על ההסכם עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
נתניהו בדיון על ההסכם עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

"ישראל בהנהגתי הפכה למעצמה טכנולוגית, מודיעינית, מעצמת סייבר. השילוב של הכוח הכלכלי-טכנולוגי שלה והכוח הצבאי-מודיעיני שלה נתנו לנו הרבה עוצמה מדינית. ישראל איננה מתפתה לפייסנות שמקרבת מלחמה במקום להרחיק אותה. הודות לכך מתרחש בשנים האחרונות דבר ענק. מדינות ערביות ומוסלמיות רבות מבקשות את קרבתנו. הן רואות את עוצמתנו הצבאית ומשנות את גישתן כלפינו. ישראל שנתפסה עשרות שנים כאויב נתפסת כיום כבת ברית איתנה" הוסיף נתניהו.

על רקע קריאות הביניים של חברי הכנסת הערבים, אמר נתניהו כי "לא כל העולם הערבי תומך בשלום הזה, גם איראן, הרשות הפלסטינית וחברי הכנסת הערבים כאן. מדהים שפה בכנסת ישראל יהיו אנשים שיצביעו נגד השלום. מי שהוא לכאורה אנשי השלום מתנגד לשלום, כי זה לא מה שאתם רוצים באמת. אינכם רוצים שלום אמת, אתם רוצים בבואה של שלום שבתוכה ישראל נעלמת ומתרסקת. המפגשים של נציגים ישראלים פעם אחר פעם עם עוד נציגים הביאו ליום ההיסטורי הזה שבו אנחנו כאן מאשרים הסכם שלום היסטורי. ההתפתחות הזו חשובה בפני עצמה, אבל יש לה חשיבות נוספת - היא שוברת את הווטו הפלסטיני של כינון שלום עם מדינות ערב".

נתניהו בדיון על ההסכם עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
נתניהו בדיון על ההסכם עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

אחרי נתניהו עלה יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, שאמר כי "ההסכם עם איחוד האמירויות הוא הסכם מצוין, אני מברך אותו. ראש הממשלה מרבה לומר שאני לא מפרגן לו, והנה אני מפרגן. כשמגיע מגיע. אבל לא הגיוני שבכל פעם שנכשלת תגיד שמדברים מהפוזיציה. המאזן שלך ב-2020 הוא  שהבאת הסכם טוב עם האמירויות, קיימת יחסים טובים עם הנשיא האמריקאי, אבל נכשלת לגמרי בטיפול במשבר הבריאות, נכשלת בטיפול במשבר הכלכלי, נכשלת כשניסית לקבל מיליון שקל בשיאו של משבר לאומי חמור, נכשלת כשכלאת את אזרחי ישראל בסגר מסיבות פוליטיות, נכשלת כי הקמת ממשלה של 36 שרים, נכשלת במתן דוגמה אישית בסגר, נכשלת במינוי בכירים, נכשלת, אם ניסית אי פעם, לאחד את עם ישראל בשעתו הקשה. במקום להנהיג את האזרחים גרמת להם לשנוא אחד את השני. אתה רוצה שיפרגנו לך על הישגים? קבל את הביקורת על כישלונות, זה הולך ביחד. מנהיגות אמיתית מבינה את זה".

"מה שאתה עושה כל היום זה להתבכיין ולהתקרבן. מיליון איש הפכו למובטלים רק כדי להכפיש את שמך. כל עסק חמישי ייסגר השנה רק כדי שיכתבו עליך דברים לא יפים באתר וואלה. היית פעם ראש ממשלה ראוי. חלק מהדברים שעשית אז משתלמים לנו היום. כן, ההישג עם האמירויות הוא הישג יפה, זו האמת, אבל אנחנו חיים כאן, לא במפרץ הפרסי. יש לנו משבר כאן, פה בבית, וכאן הכישלון שלך בניהול המשבר הוא מחדל שהמדינה לא ידעה כמותו. הגיע הזמן למנהיג שיעשה שלום פה בבית בין הישראלים. הגיע זמנך ללכת", תקף לפיד.

יאיר לפיד בדיון על ההסכם עם איחוד האמירויות  (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
יאיר לפיד בדיון על ההסכם עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ עלה לנאום, ובירך את ראש הממשלה על ההסכם. "במזרח התיכון התבצעו ויתבצעו עסקאות נשק. אני אומר בצורה ישירה, ללא קריצה - כל עוד אני שר הביטחון אדאג יחד עם הגורמים המקצועיים שעליונותה הצבאית של ישראל יישמרו, יתחזקו ויתבססו. כוח אזורי בנוי על שיתופי פעולה, אמון והדדיות. בימים אלה כשמשטר האייתולות האיראני מבקש לחדש את אספקת הנשק אליו עלינו להעמיד מולו את כוחנו הצבאי והמדיני. היום ישראל מתחזקת ואיראן נחלשת", אמר גנץ.

גנץ בדיונים על ההסכם עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
גנץ בדיונים על ההסכם עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

שר החוץ גבי אשכנזי הודה למעורבים בחתימת ההסכם ובירך על מאמצי משרדו. "בשבוע הבא צפויה לבקר בארץ משלחת אמירתית רבת משתתפים. הסכם זה לא רק מסמך, הוא מתוגרם למציאות שמשנה את פניה בשטח. זה שינוי תפיסתי שיחלחל לדורות הבאים, חיבור של תרבויות שישנה את פני המציאות", אמר אשכנזי. 

גבי אשכנזי בדיונים על ההסכם עם האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
גבי אשכנזי בדיונים על ההסכם עם האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר במליאה כי "הדרך היא לא דרך של סיפוח חד צדדי מול שכננו הפלסטינאים אלא דרך של משא ומתן, הדדיות ושלום. בעת הזאת בתקופה המשברית של פיוס חשוב לא פחות להשיג שלום בתוכנו. לא הצלחנו להקים קבינט פיוס והשסע לצערי גדל. המבחן האמיתי הוא לחתור יחד לפיוס פנימי. זה עשוי לקחת זמן אבל זאת הדרך המתחייבת". 

אבי ניסנקורן בעת הצבעה על הצעתו של ח''כ סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
אבי ניסנקורן בעת הצבעה על הצעתו של ח''כ סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

גם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב נאמה במליאה ואמרה כי "השמאל הלך שבי אחרי משיחי שקר. הימין בראשות נתניהו הציג דרך אחרת, הסכם שאין בו ויתורים, אין מסירת שטחים, אין מתים או קורבנות, מלבד מותה של הסברה שהשמאל הישראלי הלך שבי אחריה במשך עשרות שנים". 

מירי רגב בדיונים על הסכם השלום עם האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
מירי רגב בדיונים על הסכם השלום עם האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

יו"ר ימינה נפתלי בנט אמר במליאה כי "אנו בפני רגע היסטורי מרגש. הסכם השלום הוא מימוש תפיסת ציר הברזל של זבוטינסקי ששלום משיגים מתוך עוצמה ולא מתוך ויתורים. כששכנינו הערבים מבינים שעם הנצח חזר לארצו ולא יזוז מכאן עוד רק אז ניתן להשיג שלום בר קימא". הוא הוסיף: "כולכם מכירים את הבקורת שלי על אוזלת ידו של ראש הממשלה במשבר הקורונה, אבל אנחנו ואני לא חלק מהאובססיה הלפידאית של רק לא ביבי וגם לא מהאובססיה ההפוכה רק ביבי.".

עוד אמר כי "כשיש דברים חמורים אנו נלחמים למנוע סבל שהעם שלנו שסובל משגיאות של מנהיגים אבל כשיש דברים נכונים שהממשלה מבצעת אנו מגבים. אני רוצה לומר לרוהמ נתניהו כל הכבוד על ההישג ההיסטורי. עם ישראל מודה לך. ביטול הריבונות קשה לי מאוד. צריך לומר את האמת. כאן יש לי ביקורת. תגיד את האמת. האמריקאים אומרים האמירויות אומרות ותרת על הריבונות למען ההסכם. זאת האמת".

הוא הוסיף: "צריך להגיד את האמת. ריבונות על אי הם דבר לדורות. הסכמים ככל שיהיו הם נייר. חזרתנו למולדת היא דבר נצחי. גם עם רוהמ לא יעשה את זה אנחנו נעשה את זה. אנחנו נחיל את הריבונות על ההתיישבות הי הודית בארץ ישראל. כי האהבה בין עם ישראל לארץ ישראל הוא סיפור נצח. אנו גם נחזק את ההתיישבות. לעולם לא נמסור מילימיטר אדמה מארצנו לערבים".

לשלב הדיונים נרשמו קרוב ל־100 דוברים. לכל דובר יוקצו ארבע דקות, כשבאופן חריג יוכלו להשתתף בדיון גם שרים וסגני שרים שאינם חברי כנסת. בתום הדיון תתקיים הצבעה על אישור ההסכם. בתוך כך, בצל הבקשות החוזרת ונשנות לחשיפת פרטי ההסכם, הודיע נתניהו כי יחשוף בשבוע הבא חלקים מתוכו, לרבות מספר סעיפים סודיים.

כאמור, הרשימה המשותפת הודיעה בהצהרה רשמית כי היא מתנגדת להסכם וחברי הכנסת שלה יצביעו נגדו: "עסקה זו מהווה נדבך בתוכנית ברורה לחיסול זכויותיו של העם הפלסטיני, שמטרתה להנציח את הכיבוש ואת ההתנחלויות, ובעיקר – למנוע את הקמתה של מדינה פלסטינית בגבולות 67 שבירתה ירושלים המזרחית. תכנית שכוללת גם חילופי שטחים ואוכלוסין, כלומר טרנספר בפועל של מאות אלפי אזרחים ערבים באזור המשולש".

"אנו תומכים בשלום צודק, אמיתי וכולל כפי שבא לידי ביטוי ביוזמת השלום הערבית, המבוססת על שלום ונורמליזציה תמורת סיום הכיבוש ופתרון השאלה הפלסטינית - ולא להיפך", נאמר בהודעה, שאף הזהירה: "החלפת העיקרון של שלום תמורת שטחים בחזון המתעתע של נתניהו של שלום תמורת שלום, ימיט אסון על הארץ וכל יושביה. גישה זו מבטיחה את המשך הסכסוך, הסבל ושפיכות הדמים. אנו מכבדים את העמים הערביים, שעמדו תמיד לצד העם הפלסטיני ותמכו בזכויותיו הצודקות. אנו מדגישים כי הגיע הזמן לאחדות פלסטינית, סיום הפילוג ועריכת בחירות דמוקרטיות כדי לחזק את עמידתו של העם הפלסטיני מול האתגרים והקשיים העומדים בפניו". 

מליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

גם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת התבטאו נגד ההסכם. ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש) אמרה כי "ההסכם עם איחוד האמירויות הוא חלק מעסקת המאה, שמטרתה לפגוע במאבק לסיום הכיבוש". חברה לסיעה ח"כ עופר כסיף (חד"ש) אמר כי "הסכם שמנציח את הכיבוש אינו הסכם שלום אלא הסכם דמים שיביא עוד מלחמה".

יו"ר רשימת בל"ד ח״כ מטאנס שחאדה תקף את ההסכם: "אנחנו כעיקרון בעד השלום ופועלים למען שלום אמיתי ופרמננטי. לתפיסתנו, ההסכם עם איחוד האמירויות דווקא ירחיק את השלום עם הפלסטינים וינציח את הכיבוש וההתנחלויות. הסכם זה נותן פרס לפרויקט ההתנחלותי ולימין ומתגמל את המדיניות של נתניהו. תגמול זה יעודד את הימין להעמיק את ההתנחלויות ויגביר את התיאבון לעוד שליטה ישראלית ויחליש את הרשות הפלסטינית".

השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס (הליכוד) הגיב לכוונת הרשימה המשותפת להצביע נגד הסכם השלום ואמר: "על זה בדיוק אומרים אצלנו 'יצא המרצע מן השק'. ולחשוב שעם האנשים האלה, שיצביעו מחר נגד הסכם שלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות, רצו להקים ממשלה בישראל. בושה".

היסטוריה של הסכמי שלום במליאת הכנסת

1. חוזה השלום בין מדינת ישראל לבין הרפובליקה הערבית של מצרים 

הדיון במליאת הכנסת: ההסכם נדון במליאת הכנסת במשך שני ימי דיונים. הדיון במליאה שהחל ביום שלישי, כ"א באדר התשל"ט (20 מרץ 1979)  בשעה 11:00 בבוקר, ישיבה מס' 207 של הכנסת התשיעית. המשיך ביום רביעי, כ"ב באדר התשל"ט (21 מרץ 1979), וננעל בשעה 04:10 לפנות בוקר. הדיון החל בהצגת ההסכם ע"י ראש הממשלה מנחם בגין.  הדיון היה בנוכחות נשיא המדינה יצחק נבון. לאחר הצגת ההסכם, החל דיון. ראשון חברי הכנסת שנאמו במליאה היה ח"כ שמעון פרס (המערך). ראש הממשלה מנחם בגין היה אחרון הנואמים וסיכם את הדיון. 

מנחם בגין בדיון במליאת הכנסת על הסכם השלום (צילום: יעקב סער, לע''מ)
מנחם בגין בדיון במליאת הכנסת על הסכם השלום (צילום: יעקב סער, לע''מ)

תוצאת ההצבעה: בתום דיון סוער, שנמשך 28 שעות, הכנסת מאשרת את הסכם השלום. ההסכם אושר במליאת הכנסת בתמיכתם של 95 חברי כנסת מול התנגדותם של 18 ח"כים ושני נמנעים. שלושה ח"כים לא השתתפו בהצבעה.  הדיון בהסכם מתפרס על פני 247 עמודי פרוטוקול שבסופם נמצא הסכם השלום והנספחים.

מנחם בגין בדיון במליאת הכנסת על הסכם השלום (צילום: יעקב סער, לע''מ)
מנחם בגין בדיון במליאת הכנסת על הסכם השלום (צילום: יעקב סער, לע''מ)

2. חוזה השלום בין מדינת ישראל לבין הממלכה ההאשמית של ירדן 

הדיון במליאת הכנסת: ההסכם נדון במליאת הכנסת ביום שלישי, כ' בחשוון התשנ"ה (25 באוקטובר 1994). ישיבה מס' 262 של הכנסת ה-13. הדיון במליאה שהחל בשעה 09:00 בבוקר, ננעל בשעה 22:25 בלילה. בדיון נאמו 95 שרים וחברי כנסת הדיון בהסכם מתפרס על פני 293 עמודי פרוטוקול.  

תוצאות ההצבעה: הדיון החל בהצגת ההסכם ע"י ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין. לאחר הצגת ההסכם, החל דיון סיעתי. כל ח"כ קיבל חמש דקות דיבור. ראשון חה"כ שנאמו במליאה היה ח"כ משה קצב (הליכוד). אחרון הנואמים היה שר החוץ שמעון פרס. תוצאת ההצבעה ההסכם אושר במליאת הכנסת בתמיכתם של 105 חברי כנסת מול התנגדותם של שלוש ח"כים ושישה נמנעים.

מליאת הכנסת בדיון על הסכם השלום (צילום: יעקב סער, לע''מ)
מליאת הכנסת בדיון על הסכם השלום (צילום: יעקב סער, לע''מ)