נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ' שינה את עמדתו ואישר היום (ראשון) את הקמת ועדת האיתור למינוי פרקליט המדינה, לאחר שטען כי אין אפשרות לכנס את הוועדה כי אין מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים, אך חזר בו בעקבות מכתב ששלח לו היועמ"ש אביחי מנדלבליט בתחילת החודש, ובו קבע כי הקשיים בכינוס הוועדה מתגמדים לעומת הקושי באי-איוש המשרה.  

גנץ מבטיח לגבות את מערכת המשפט אכיפת החוק 

"אין ספק ביחס לחשיבות הרבה שאני רואה לאיוש תפקידים משמעותיים בשירות המדינה. לכן, מבלי להתעלם מהקושי האמור לעיל, מתוך חובתי להבטיח את הפעולה התקינה של המערכות השלטוניות, החלטתי לאשר בשלב זה את פרסום המשרה ובחינת עמידת המועמדים בתנאי הכשירות לתפקיד", כתב הנציב במכתבו. "יובהר כי האישור האמור ניתן בשל הנסיבות החריגות והמצב המיוחד וחסר התקדים, בשים לב למאפייני המשרה וחשיבותה, ובהתאם לחוות דעת היועמ"ש המחייבת שאין למנוע את הקמת הוועדה". 

יו"ר כחול לבן בני גנץ מסר בתגובה להחלטה: "הבטחנו וקיימנו. השלב הבא: להתחיל בהליך מינוי מפכ"ל". גורם במפלגה הוסיף: "לא נאפשר יותר השבתה של המוסדות החיוניים".

מכתבו של נציב שירות המדינה (צילום: ללא)
מכתבו של נציב שירות המדינה (צילום: ללא)

כאמור, הנציב שינה את דעתו בעקבות מכתב ששלח לו מנדלבליט בשבוע שעבר, בו כתב היועמ"ש: "החששות אותם העלה נציב שירות המדינה במכתבו בקשר להקמת ועדת האיתור, והקשיים שמתעוררים במצב החריג שנוצר בו הממשלה נמנעת מלמנות מנכ״ל קבוע למשרד המשפטים, אינם מתקרבים כדי הקושי המהותי הגלום בכך שמשרת פרקליט המדינה תמשיך שלא להיות מאוישת למשך זמן בלתי ידוע".

"אין מקום ואין אפשרות כי נציבות שירות המדינה תמנע את הקמת הוועדה, מקום בו התמלאו התנאים הפורמליים לכך; וקיימת חשיבות ציבורית רבה לכך שהוועדה תוקם בהקדם לשם מינויו של תפקיד מרכזי וחשוב זה במערכת אכיפת החוק במדינת ישראל".

אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)
אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)

בעקבות מכתבו של היועמ"ש, שר המשפטים אבי ניסנקורן פנה לנציב וביקש ממנו להוציא כתב מינוי לוועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה ללא דיחוי נוסף. "למיטב ידיעתי בוועדות איתור ובהליכים הנוגעים למינוי בכירים שהתנהלו עד היום תחת נציבות שירות המדינה, שימש לא פעם ולא פעמיים ממלא מקום כחבר מן המניין וזאת ללא כל סייג", כתב. "אני סבור כי בקשיים שמנית במכתבך אין כדי להקים ולו הצדק אחד לשלילת כשירותה של ממלאת מקום המנהל הכללי לשמש כחברה בוועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה".

ניסנקורן בירך הבוקר על ההחלטה: "אני מברך על החלטת נציב שירות המדינה להתניע את הליכי האיתור למינוי פרקליט המדינה. זו ההחלטה הנכונה והמתבקשת לטובת אזרחי ישראל ולתפקודה התקין של מערכת אכיפת החוק. אני בטוח שוועדת האיתור תעבוד באופן מקצועי ונטול פניות, ותמליץ על האדם הראוי ביותר לתפקיד".

כזכור, בתחילת החודש גנץ הכריז כי הורה לשר המשפטים ניסנקורן לקדם את תהליך המינוי של פרקליט מדינה, ובמקביל לקדם מינוי קבוע של מפכ"ל למשטרת ישראל - נושאים שעמדו במוקד הוויכוח הפוליטי בין הליכוד לכחול לבן. ניסנקורן הודיע כי יתאם את המהלך מול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וכך עשה.