הסכמי השלום עם איחוד האמירויות ועם בחריין יוצאים אל הפועל, ואתמול בבוקר המריאה מישראל טיסה ראשונה של חברת איתיחאד האמירותית. הסכם התעופה ההיסטורי, שיאפשר באופן רשמי את תחילת הטיסות בקווי נתב”ג עם אבו דאבי ודובאי, נחתם היום (שלישי) במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו בנתב”ג.

כמו כן, חתמו שר האוצר, ישראל כ"ץ, והשר האמירתי לנושאים פיננסיים במשרד האוצר, עובייד חומייד אל-טאייר, על הסכם הגנה על השקעות, הסכם לשיתוף פעולה כלכלי בין משרדי האוצר, והצהרה לשיתוף פעולה בתחום השירותים הפיננסיים. בנוסף, חתמו שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, ושר הכלכלה האמירתי, דוברות שר הכלכלה על מסמך הבנות לשיתוף פעולה בתחום המדע והטכנולוגיה.

"בשמי, בשם השר אשכנזי וכולנו  - ברוכים הבאים לישראל. הצוות שלי אמר לי שאנחנו צופים היום בהיסטוריה בהתהוותה. אמרתי להם שזה לא נכון, היום אנחנו יוצרים את ההיסטוריה. זוהי הפעם הראשונה שבה יחתמו ישראל ואיחוד האמירויות על הסכם מהותי לשיתוף פעולה", אמר נתניהו במעמד החתימה.

בנימין נתניהו (צילום: לע''מ)
בנימין נתניהו (צילום: לע''מ)

אחריו נשא דברים השר סטיב מנוצ'ין: "הסכם אברהם יוצר קשרים בין שתיים מהמדינות החזקות במזרח התיכון. עם הקשרים העסקיים מגיע ביטחון גדול יותר. אני מודה לטראמפ, בן זיאד ונתניהו על תרומתם". אחריו נשא דברים עובייד חומייד אלטייאר, שר האוצר האמיראתי: "יהיה כאן ביקור מאוד פרודוקטיבי, על מנת לחזק את הקשר בין שתי התרבויות. איחוד האמירויות תמשיך להיות מדינה מובילה מבחינת כלכלה, יציבות פוליטית ושלום". 

יו"ר קרן הסיוע של הבית הלבן, אדם בוהלר, הודיע במהלך הטקס כי קרן משותפת לארה״ב, ישראל והאמירויות תפעל מירושלים. במקביל להתרחשות הטקס, ב"רויטרס" דווח כי בכיר ברשות הפלסטינית כינה את הביקור "מביש".

שר האוצר, ישראל כ"ץ, אמר לאחר חתימת ההסכם: "בחתימת הסכמים אלו אנו עושים צעד משמעותי נוסף לקידום הכלכלה הישראלית והשלום הכלכלי האזורי". במסגרת ההסכם יפעלו 28 טיסות נוסעים שבועיות בין ערי האמירויות לנתב”ג, וכן יתאפשרו טיסות שכר ללא הגבלה בין האמירויות לנמל רמון שליד אילת. כמו כן, יתאפשרו עשר טיסות מטען שבועיות בין המדינות.

שר הכלכלה עמיר פרץ נפגש עם שר הכלכלה האמירתי עבדאללה בן טוק אל מארי והשניים סיכמו כי השר פרץ יגיע לאמירויות במהלך נובמבר כדי לחתום על הסכם שיתוף הפעולה בין שני משרדי הכלכלה. "אני מברך כי ההסכם הזה גם הקפיא את כוונות הסיפוח, ולכן בנוסף להקמת פרויקטים משותפים בין איחוד האמירויות וישראל ניתן ליזום פרויקטים משולשים גם עם הפלסטינים", אמר השר פרץ. "הדבר יהווה פריצת דרך חשובה להגעה לחידוש המו״מ המדיני, מכיוון שכל פרויקט שישפר את חייהם של הפלסטינים יוריד את המוטיבציה לאלימות".

מקבילו ענה: "בואו נפעל למען ילדינו ונכדינו שיחיו בעולם טוב יותר, וננסה להתגבר על כל המחסומים הפוליטיים", ופרץ הוסיף: "מאז שנכנסתי לפוליטיקה הישראלית, תמכתי בהסכם שלום עם הפלסטינים, דרך שתי מדינות לשני עמים. ואני מקווה שיחד, אתה ואני, נפעל לקידום הכלכלה הפלסטינית. כל השקעה כלכלית ברשות הפלסטינית מורידה את האלימות ומאפשרת פתח לפיתרון הסכסוך".

במהלך הפגישה השר פרץ הציע להקים קרן מו"פ משותפת למימון פרויקטים לפיתוח טכנולוגיות משותפות בין חברות ישראליות לאמירתיות. השר בן טוק אל מארי, הגיב בחיוב ואמר: "אנו נלמד לעומק את ההצעה הזו ועד הפגישה אצלנו בחודש הבא נבוא מוכנים על דרך הפעולה של הקרן".

השר עמיר פרץ ומקבילו מאיחוד האמירויות (צילום: דוברות שר הכלכלה)
השר עמיר פרץ ומקבילו מאיחוד האמירויות (צילום: דוברות שר הכלכלה)

נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב סיירו אתמול בנמל חיפה, ברציף שבו עגנה אוניית מכולות מאיחוד האמירויות. נתניהו אמר בהתרגשות: "זה יום היסטורי, ממש היסטורי. זה הביקור השני של אונייה מדובאי שעוגנת בנמל חיפה. שאלתי מה יש במכולות האלה והסבירו לי - מכונות כביסה. זה מוריד עכשיו את מחירי מכונות הכביסה, המכשירים החשמליים והמזון. כל מה שיגיע הנה פשוט יוריד את יוקר המחיה. אלה פירות השלום. זה שלום תמורת שלום וכלכלה תמורת כלכלה".

היחסים עם האמירויות ועם בחריין מתקיימים גם ברמת המשרדים המקבילים. אתמול שוחח השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס (הליכוד) עם עמיתו בבחריין, השר לענייני תעשייה, מסחר ותיירות זייד אלזיאני, ובירך אותו על חתימת ההסכם בין שתי המדינות. בתום השיחה סיכמו השניים להמשיך את הקשר ההדוק ולהיפגש בהקדם במטרה לקדם מיזמים אזוריים משותפים בעלי משמעויות כלכליות ומסחריות.

ביקור מדיני נוסף שתוכנן בעקבות הסכמי השלום שנחתמו בין ישראל לאמירויות ובחריין, אמור היה להתקיים בשבוע הבא. שגרירת ארה"ב באו"ם קלי קראפט תכננה לבקר בישראל ולקיים שורת פגישות עם הבכירים ישראלים, ואחר כך להמשיך יחד עם יו"ר הסוכנות היהודית יצחק בוז'י הרצוג לביקור משותף בקהילות היהודיות של איחוד האמירויות ובחריין. אתמול נודע כי קראפט ביטלה את הגעתה לאזור נוכח הגבלות התנועה בין המדינות, הקשורות לנוהלי הקורונה.