יממה לאחר שהטיח האשמות קשות נגד ראש הממשלה על אופן הניהול המחפיר, לדבריו, של המשבר הכלכלי והבריאותי, התראיין יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, היום (שלישי) בתכנית הרדיו של גולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM. בדבריו סיפר לפיד על החשש מהתחזקות מפלגת ימינה והדגיש: "בכחול לבן מודים: 'עשינו טעות, הממשלה לא מתפקדת"

גולן: בוקר טוב.
"אני רוצה רק להתייחס לשני מקרי האלימות נגד נשים שאירעו אמש. יש תוכנית לאומית למניעת אלימות נגד נשים. הממשלה מחזיקה אותה כבר חצי שנה וזו הזדמנות לקרוא לה לשחרר אותה. העלנו אותה שוב ושוב היות והם לא עושים שום דבר. בואו נחצה את גבולות הפוליטיקה ונעביר את התוכנית הזאת".

ענת: התוכנית עברה מזמן רק הכסף לא עבר.
"להעביר כסף לכל שטות בעולם ולכל קבוצת לחץ פוליטית או מגזר מיוצג אבל לאלימות נגד נשים לא מעבירים".

ענת: לא יישאר לזה כסף.
"זה אפילו לא כסף גדול במונחים לאומיים, זה רק מציל חיים של נשים שכלואות בבית. זה לא פתרון הרמטי, זה לא ימנע מאה אחוז אבל זה יעזור והמדינה יכולה לעזור ולא עושה כלום והממשלה לא עושה כלום".

יאיר לפיד עונה לנתניהו בכנסת. צילום: ערוץ כנסת

גולן: פועל יוצא של החברה המדממת שאנחנו חיים בה?
"זה פועל יוצא של מועקה ולחץ, אין לי דרך, אני לא יודע להסביר למה גברים מוציאים את האלימות שלהם על נשים במצבי לחץ, אבל זה המצב והמדינה צריכה להיות חלק מהמאבק בזה".

גולן: יותר קרובים לתסריט שנתניהו יפרוץ לבחירות או שכחול לבן יקימו ממשלה חלופית?
"'זו ממשלה כל כך כאוטית ומלאה שנאות, קשה לדעת איך זה יעבוד. נכון להיום כחול לבן מחזיקים את נתניהו רה"מ ובעיקר ממשיכים את הכישלון המוחלט של הממשלה בטיפול בקורונה".

גולן: לא נפל להם האסימון?
"הם אומרים כל הזמן שנפל להם האסימון ואז לא עושים שום דבר או אומרים אנחנו עוצרים דברים מבפנים ואני אומר – נתניהו רה"מ והממשלה האיומה הזאת ממשיכה לא לעשות דבר כי אתם מחזיקים אותה בחיים, תפסיקו להחזיק אותה בחיים. התאריך הפוליטי המעניין הבא הוא ה-26 באוקטובר, זו הפעם הבאה שיהיה אי אמון קונסטרוקטיבי, ואני מזכיר שבאי אמון קונסטרוקטיבי בערב נתניהו לא רה"מ אם כחול לבן יכנסו למליאה ויצביעו בעד.

ענת: אתה יודע שהם לא יעשו את זה.
"למה אני יודע את זה? אם זה טוב למדינת ישראל".

ענת: יש הרבה דברים שטובים, אבל לא בהכרח הם קורים.
"אני נאבק למען הדברים הטובים למדינת ישראל, כי זה תפקידי ובשביל זה אני בחיים הפוליטיים. להילחם לעשות דברים טובים".

גולן: יש פגישות לגורמים בכחול לבן?
"עם בני עוד לא אבל אני נפגש ומדבר כל הזמן עם גורמים בכחול לבן".

גולן: למה עדיין לא, זה אפשרי?
"בטח, אנחנו לא אויבי ישראל, הבעיה היא שיש משקעים - לא נפגשתי לא עם גבי ולא עם בני".

ענת: אולי לא רוצים.
"יכול להיות עד עכשיו זה לא קרה ואני לא ביקשתי, זה דברים שצריכים את הזמן שלהם. הבעיה היא שלמדינת ישראל אין זמן, מתחילת השנה נדמה לי אצלכם בתוכנית אמרתי שעד סוף השנה ייסגרו 70 אלף עסקים, זה היה נשמע אז מספר מוגזם. המספר המעודכן הוא 87 אלף, יש התפוררות כלכלית איומה, דיווחת על הצלחת הסגר מאה אחוז אבל מה עכשיו?"

"הסגר הוא לא מטרה בפני עצמה, נגמר הסגר ועכשיו התחלואה תעלה שוב כי לא הייתה תוכנית מה קורה כשיוצאים מהסגר הכי נוח לסגור את כל העולם בבית, לספר אגדות על חיסון מתקרב אתמול נתניהו אמר שיש לנו הסכם עם מדינות אחרות שיעבירו לנו את החיסון, כולם אמרו לעצמם אין חיסון על מה האיש הזה מדבר? נועלים מדינה בבית, יש השתוללות גמורה במגזר החרדי, תהיה עליה בתחלואה כי אחרי יום כיפור תהיה עליה בתחלואה, ואין ממשלה בישראל. כל הזמן השוו את זה ליום כיפור אבל זה הרבה יותר גרוע".

יאיר לפיד בדיון על ההסכם עם איחוד האמירויות  (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
יאיר לפיד בדיון על ההסכם עם איחוד האמירויות (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

ענת: בניו זילנד כשיש שלושה מאומתים נסגר אזור שלם.
"בניו זילנד יש שיתוף של החברה וראשת הממשלה שם אישה צעירה בת 40 יעילה ועניינית לא אומרת יש לי כתבי אישום אז אני צריכה להתחשב בשותפים הקואליציוניים".

גולן: הסגר השני היה פוליטי?
"היה ברור שבסגר מלא מורידים את התחלואה, האם זה שווה לנו את ההתרסקות של הכלכלה הישראלית? האם יש תוכנית יציאה? עכשיו מה? אני אומר כל הזמן שלא היה צריך סגר שני מלא, היה צריך לאזן נכון את הכלכלה, יש שיקול כלכלי שמוביל לבריאות. מצבה של מערכת הבריאות הוא תוצאה של הכלכלה הישראלית, לרסק את הכלכלה הישראלית ולהגיד הורדתי את נתוני התחלואה לשבועיים ועוד שבועיים הם יעלו זו פשוט לא התנהלות נכונה".

"לא היה צריך סגר מלא שני, אין מומחה אחד שאומר, הפרויקטור אמר שמה שצריך לעשות זה להפעיל את הרמזור. כלומר, איפה שיש ערים אדומות סוגרים, איפה שיש ערים ושכונות ירוקות לא סוגרים. ככה עובדים בכל העולם, אנחנו המדינה היחידה בעולם המערבי שהלכה לסגר שני מלא".

סגר בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סגר בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ענת: אבל יש כאן בעיה עם קבוצות של חרדים שלא נתנו ורה"מ לא עומד בלחץ
"אני מסכים ולפיכך הוא לא יכול להמשיך לכהן בתפקידו".

גולן: יש דיווח הבוקר שאריה דרעי סיכם עם רה"מ והשר אוחנה לפתוח מוסדות חרדיים באכיפה סמלית, מה אתה חושבה על הקומבינה?
"בעצם אי אפשר לכעוס על החרדים, נתניהו אומר להם במשך שנים החוקים לא חלים עליכם. יש חוקים לכל האנשים ואתם לא צריכים לציית להם. הם הבינו וככה הם התרגלו, זה מה שאמרו להם כל השנים, למה שזה ישתנה עכשיו רק כי יש מגפה עולמית מסוכנת? הטענה צריכה להיות מופנית כלפי רה"מ אתה הכרזת על עצמך כמי שמנהל את משבר הקורונה, אתה מפעיל יד קשה כלפי כל הציבור עד שזה מגיע לשותפים הפוליטיים ואז הוא מתחנן שיואילו בטובם לציית לחלק מהתקנות, ככה לא מתנהלת ממשלה".

ענת: היית שולח משטרה?
"בטח ולא נותן חמשת אלפים קנס אלא מאה אלף, ומוסד חינוכי שלא מציית היה מגלה בבוקר שהתקציב נעצר ולא יוחזר 3 שנים כי זה הבריאות של האנשים".

ענת: גם היית עוצר את הקצבאות?
"הכול, סוגרים מוסדות חינוך. זה לא נגד חרדים ,זה לא התנכלות לאורח חייהם, זה בעיקר הצלת חיים של חרדים. יש לזה עוד צד המדינה לא טיפלה בעובדה שלציבור החרדי יש צרכים אחרים, הרי אמא ל-9 ילדים, אם אתה אומר לה לכי לבידוד ולא מוצא פתרון לילדים שלה היא לא תלך, זה אגדת עם. אז היינו צריכים לקחת פרי נופש לייצר מרחב פתוח לתפילות וללימוד ולמשפחות בבידוד. בציבור החרדי חשוב יותר מכל מקום אחר להעביר את הטיפול לראשי הערים, ההסברה במגזר החרדי היא חרפה, פשוט לא טיפלו בזה. 5 אחוז מתקציב ההסברה לקורונה הלכו לציבור החרדי למרות ששם חשוב אולי יותר מכל מקום אחר לעשות את ההסברה כמו שצריך. אז גם לא עשו את העבודה וגם נכנעים לפוליטיקאים החרדיים, התוצאה היא אסון".

יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

גולן: מי שמזהה החרפה בטון שלך כלפי החרדים צודק?
"לא הייתה החרפה מעולם. אני שנים אומר אותו דבר, החוקים הם לכולם, לכולם יש את אותם זכויות וחובות. זה קשור לגיוס, לעבודה, ללימודי ליב"ה, בעיני זו לא החרפה כי אני מקפיד לומר אין לי ויכוח האם הרב קנייבסקי הוא כן או לא דמות רוחנית" 

גולן: יש לא מעט מנדטים לי שתוקף את החרדים
"דווקא יכולתי לעשות על זה הון פוליטי יותר גדול ואני לא עושה כי אני אומר, זה ציבור שצריך גם לטפל בבעיות שלו".

גולן הם לא ילכו איתך פוליטית
"לא דיברנו על פוליטיקה, אמא שלי בת 86 היא קבוצת סיכון זה מה שמעניין אותי כמו שמעניין את כולנו והפוליטיקה תחכה. מה שיש כרגע זה רק דבר אחד איך מטפלים במשבר הקורונה".

גולן: לא הצלחנו להבין מה הקונסטרוקציה הפוליטית.
"כשהעליתי את אי האמון הקונסטרוקטיבי הראשון כולם אמרו עזוב אותך ימינה וליברמן, המשותפת ומרצ לא יצביעו בחיים ביחד, נכנסו כולם ביחד למליאה והצביעו ביחד. אז עכשיו זה תלוי סופית רק בכחול לבן, אם הם יצביעו איתנו תהיה ממשלה חדשה ביום שני הבא בערב, מתרומם המחסום בבלפור והמשאית עם החפצים של נתניהו עוזבת בפעם האחרונה. אם זה לא יקרה צריך ללכת לבחירות".

רביעיית כחול לבן בנאום גנץ (צילום: קובי ריכטר/TPS)
רביעיית כחול לבן בנאום גנץ (צילום: קובי ריכטר/TPS)

ענת: לא נתניהו ולא כחול לבן רוצים את זה.
"נתניהו בטוח לא רוצה, הוא רוצה להישאר רה"מ, אין לו רצון אחר, הוא לא רוצה לטפל בכלום. אתמול אמרתי לו מעל דוכן הכנסת, שהוא תקוע עם נאום לפני שלוש שנים שבינו לבין המציאות הישראלית אין כל קשר, כל מה שמעניין אותו זה להישאר בבלפור. אבל כחול לבן אומרים 'עשינו טעות. הממשלה לא מתפקדת'. זה 36 שרים שהדבר היחיד שמאחד אותם זה שהם שונאים כל רגע שהם צריכים להיות ביחד".

גולן: חודשה ברית האחים עם בנט?
"אין בחירות ואין תוצאות ואין הרכבת ממשלה".

גולן: אבל יש הצבעות
"אנחנו יודעים לעבוד יחד כשצריך, יש דברים שאנחנו מתווכחים עליהם".

גולן: תשב תחתיו?
"אני ראש האופוזיציה והמפלגה השנייה בגודלה".

גולן: על פי הסקרים התמונה שונה.
"זה מדאיג אותי, אני מודאג מפני שאנשים לא מבינים, יש אנשים במרכז שאומרים 'בנט נחמד', יופי, רק שהוא יאפשר לנתניהו להיות רה"מ כי בסוף הם ילכו לנתניהו, וכל הקולות שמחפשים אלטרנטיבה ינציחו את שלטון נתניהו. יש כתובת אחת למי שרוצה להחליף את נתניהו וזה שיש אנשים שלא מבינים את זה, מאוד מדאיג אותי".

ענת: בנט אומר שלא ילך עם נתניהו ואתה לא מאמין לו?
"עד היום הפעמים היחידות שבנט לא הלך עם נתניהו זה כשנתניהו לא רצה, כשנתניהו רצה הם תמיד באו איתו".