המחזאי יהושע סובול חתם השבוע על עצומה הקוראת לרשות השופטת להורות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצאת לנבצרות. הבוקר (שני) הוא שוחח בנושא עם בן כספית וינון מגל ב-103FM.

ינון: חתמת על עצומה השבוע, על כמה חתמת?
"אני לא סופר עצומות".

ינון: לא מעט.
"כן".

בן: תבררו אם זה חוקי, במיוחד אם זה מתפרש כאי הסכמה.
ינון: הוא נשאר בשלטון.
"עצומות לא מורידות שליטים, בעיקר אם הם דבוקים לכיסא עם דבק נגרים, צריך חומרים אחרים כנראה כדי להפריד בין הישבן לכיס".

ינון: מה העניין הפעם?
"הטענה שאדם שנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ראשו נתון רובו ככולו וכל זמנו ומעייניו נתונים להגנה על עצמו ולדאגה שהוא יצא במפשט הזה זכאי או בעונש קל ככל הניצן. כאשר הראש נתון לדברים האלה, וזה טבעי ואנושי בסך הכול, אי אפשר לעסוק בבעיות חמורות כמו לפתור את משבר הקורונה, ויחד עם זה לא להרוס את הכלכלה ולמוטט את הפרנסה של מיליון מפרנסים. לכן אנחנו דורשים בעצם נבצרות, כלומר להכיר בכך שנבצר מהאדם המוכשר למלא את כל החובות שמוטלות של רה"מ כאשר על גבו תלויים שלושה תיקים כבדים ביותר. אי אפשר, זה לא אנושי, זה לא אנושי".

בן: לדעתי הוא היה צריך להיות נבצר מזמן, לא מעביר תקציב מסיבות פליליות ולא פוליטיות. אתה מודע לזה שאם תלך להפסיק את עידן נתניהו בהחלטת יועמ"ש או בג"ץ, אתה מתקרב למלחמת אחים, ומה אתה רוצה להיות - צודק או חכם? בשלה השעה לנצח אותו בבחירות או לגרום לו לקיים את הסכם הרוטציה מאשר לדחוף אותנו אל התהום.
"ראשית כל אתה יכול להיות חכם וצודק, לא חייבים לבחור בין השניים".

בן: זה השמאל - חכם צודק ומפסיד.
"מה זה עידן נתניהו? מדובר על אדם אחד מסוים, שכאמור מעייניו נתונים להגנה על עצמו וזה מה שהוא צריך לעשות, זה אנושי. אדם בדרך כלל נוטה לחשוב בעיקר אם יש לו מאחוריו עשר שנות ראשות ממשלה, נדמה לו שהוא כל יכול והוא יכול לעשות דברים שאף אדם אחר לא יכול לעשות, אז צריך מבוגר אחראי שיגיד לו 'נבצר ממך'. אם אתה שוקל 200 קילו אתה לא יכול להתמודד ב'טור דה פראנס'. אז כאן המבוגר האחראי הוא ביהמ"ש שיגיד לאדם די, נבצר כרגע, לך תגן על עצמך, תצא זכאי, תחזור ויתחיל עידן נתניהו ב' אם תזכה בבחירות. ואגב היו שלוש מערכות בחירות והוא לא זכה בשלושתן, והוא יצר משבר איום ונורא בשלב הראשון של הקורונה, מערכת פאניקה והפחדה נוראה, וקמה ממשלה עם 36 שרים שיש לנו את כולם, אבל אין תקציב אין מפכ"ל אין פרקליט מדינה, אין ישיבות ממשלה סדורות, אין תעסוקה למיליון מפרנסים, אין עתיד לבני העשרים אין מערכת חינוך מתפקדת, אין תרבות פעילה מאז חודש מרץ".

ינון: בגלל הקורונה.
"גם אין מערך יעיל לטיפול במגפה".

ינון: אני מנסה להבין איפה אתם חושבים שאתם חיים, אנחנו בדמוקרטיה. אני בחרתי בראש ממשלה מסוים, תלכו לקלפי ותשכנעו. אתם מנסים להפיל בתקשורת או בבית המשפט, זה לא דמוקרטיה.
"55 אחוז מישראלים בסקר האחרון שנעשה סבורים שהסגר האחרון נבע ממניעים פוליטיים, זה נקרא ש-55 אחוז לפחות איבדו אמון".

ינון: גם באירלנד זה סגר פוליטי?; בן: שם מערכת החינוך פתוחה.
"בדמוקרטיה זכות ההפגנה היא זכות מקודשת כמו זכות הבחירה, בדיוק באותה מידה, וכאן מנסים להכפיש את ההפגנות בכל מיני טענות כאשר למעשה הוכח שההפגנות לא גרמו לעליה של הקורונה, לא פגעו באדם אחד בבריאותו או בגופו, ורק ההסתה נגד ההפגנות היא שגרמה לפציעות".

ינון: אני שואל על ההיבט הדמוקרטי.
"ההיבט הדמוקרטי בפירוש מרשה ומחייב את זכות ההפגנה כאשר גם אם אתה מיעוט, והפעם לא נראה לי שזה מיעוט, כי מסתבר שההפגנות גדלות והולכות, לא מאורגנות ויש תופעה שלא הייתה שנים שנוער וצעירים מתארגנים בעצמם ויוצאים ספונטנית להפגנות, כי אין מנהיגות להפגנות, אין ראש שאפשר להגדיר אותו. זה מצב שאתה מרגיש שיש מצוקה.

בן: אבל אני חוזר לאלמנט שלי, זה יכול להוביל למלחמה.
"אם הוא לא היה רוצה מלחמה, הוא היה מזהיר את חסידיו ואומר 'אני לא רוצה'. לכן האיש הזה הוא בנבצרות, מפני שאם היה רה"מ אחראי...".

בן: אנחנו בלופ.
ינון: אתם לא מצליחים בקלפי ומנסים בדרכים לא דמוקרטיות.
"אתה טועה, הייתה אפשרות לחלוטין ליצור קואליציה אחרת".

ינון: אז נפיל בנבצרות כי זה לא קרה?
"במקרה של אולמרט הוא נתן דוגמה שכל רה"מ בישראל היה צריך ללכת בעקבותיה, ולפניו הלכו באותה דרך כמה ראשי ממשלה בישראל שהכירו בנבצרותם. רבין שהכיר בזה שנבצר ממנו להיות רה"מ כי הוא נאשם באחזקת חשבון בחו"ל, בגין הוציא את עצמו לנבצרות כאשר התמוטט נפשית והרגיש שלא מסוגל יותר להיות רה"מ. אפשר למצוא דוגמה אחר דוגמה. נבצרות היא הפתרון המכובד ביותר והטוב ביותר לאדם עצמו ולמדינה".

ינון: אתם מנותקים.
"אני חושב שמי שמנותק הוא האיש בבלפור".

ינון: הצביעו לו הרבה אנשים.
בן: יותר הצביעו נגדו.
"הרבה יותר הצביעו נגדו".