מליאת הכנסת קיימה היום (שלישי) ישיבה מיוחדת לזכרו של חבר הכנסת לשעבר והשר לשעבר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל. במליאת הכנסת נוכחים כ-30 ח"כים, בהם השרים עומר ינקלביץ' ומיכאל ביטון מכחול לבן, וח"כ מיקי לוי מ"יש עתיד-תל"ם. מהדיון נעדרו בין היתר חברי מרצ והרשימה המשותפת, שהודיעו על החרמת הדיון. בנוסף, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד החליט שלא לקחת חלק בדיון, למרות שהוא רשאי לנאום אחרי נתניהו.

ראשון הדוברים היה יו"ר הכנסת יריב לוין, שאמר: "19 שנים חלפו מאז אותו בוקר ארור, שבמהלכו נורה ונרצח רחבעם זאבי (גנדי), השם יקום דמו, על ידי מחבלים בני עוולה. גנדי נרצח. סיפור חייו המופלא וּמורשתו נותרו עמנו, ויישארו לעד. גנדי היה איש אשכולות במלוא מובן המילה. הוא היה איש ספר ובד בבד לוחם עז נפש. הוא היה איש חזון, ויחד עם זאת לא הסתפק במילים ובנאומים, אלא חתר תמיד לתרגם אותם לפירות מעשיים".

"לאורך עשרות שנים שירת גנדי את עם ישראל כלוחם. גבורתו כמפקד בפלמ"ח, ולאחר מכן במלחמות ישראל, משמשת עד היום מופת לדורות של לוחמים. לאחר שחרורו מצה"ל פנה גנדי לפעילות ציבורית. הוא מילא שורה של תפקידים במגוון תחומים, והקדיש את זמנו בפרט לכהונתו כיושב ראש הנהלת מוזיאון ארץ ישראל. אולם, כדרכו, הוא לא הסתפק בכך. גנדי חש, ובצדק רב, כי תרומתו הייחודית חיונית גם במקומות שבהם נקבעת המדיניות ומתקבלות ההחלטות הגורליות - בכנסת ובממשלה". 

"גנדי לא היסס גם הפעם. הוא הקים את מפלגת 'מולדת' ונבחר לראשונה כחבר כנסת בשנת 1988. הוא זכה פעם אחר פעם באמון הציבור וכיהן בכנסת ארבע כנסות ברציפות, עד ליום הירצחו. לכל אורך שנות כהונתו בכנסת ובממשלה היווה תמיד מגדלור של עמידה על עקרונות ושל מִשְׁנָה ביטחונית נועזת וסדורה. איש ציבור, אשר פיו וליבו שווים".

יריב לוין (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
יריב לוין (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לגנדי במהלך הדיון: "גנדי היה מהיורשים והמהמורשים. ינק מהתנ"ך, מנכסי הרוח של עמנו. מספרים עתיקים אותם ליקט במאמץ בלתי ספק. אני זוכר את הספרייה העצומה שלו . אני זוכר אותו מספר כיצד היה עולה על סולם כדי לצטט שורה מדברי קדמונים על זיקתנו לאאי. היה בור סוד שאינו מאבד טיפה. גנדי שאב ממעשי החלוצים שהגיעו במאה התשע עשרה. גנדי לוחם הפלמח . הליכה בראש הכח בארץ המרדפים היא עד היום דסמל של דבקות במטרה. יחד עם חברי ליחידה השתתפי משני צידי הירדן בהרבה מאוד פעולות מאברים פשיטות מבצעים מיוחדים קרבות אש. יחד עם עוזי דיין ואוסנת מארק".

"גנדי ירש וגנדי הוריש. את הקריאה אחרי את אהבת הארץ את הכרת הארץ. את החיבור לשורשים ומעל הכל את ההבנה שאיננו חולות נודדים במזרח התיכון. גנדי הבין שזוהי ארצנו כבר אלפי שנים. בעוד כמה חודשים אניח את אבן הפינה לזכרו בברקן. השנה האחרונה לחייו התאפינה בסתירה מסוימת. מצד אחד היה שר תיירות. השקיע מאמץ מיוחד לתיירות הפנים. המחבלים ראו בו מעין נובע של רגש יהודי וציוני ולכן פגעו דווקא בו. בכוונה תחילה. אלא שהמציאות טפחה על פניהם. גם מי שלא הסכים עם דעותיו אין מישהו שלא העריך הערכה עצומה את המחויבות של גנדי למולדת לצה"ל".

"אני חושב שאנו צריכים להתאחד ביום המרגש הזה, שפתחנו אותו בקבלת המשלחת הרשמית הראשונה מאיחוד האמירויות בישראל. יחד עם שר האוצר האמריקאי. הפכנו את מדינתנו לכוח משמעותי בעולם, הצעדנו אותה להישגים אדירים ועכשיו אנו מביאים אותה להישגי שלום שלא ידענו כמותם. אויבי השלום שלקחו מאתנו את גנדי נותרו מאחור בעליבותם. מדינת ישראל נוסקת מעלה וגנדי תמיד אתנו. יהי זכרו ברוחך.

בנימין נתניהו (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ח"כ מאי גולן הוסיפה: "אני עומדת פה מולכם באמת ברגשות מעורבים. מצד אחד - אני נרגשת ומלאת הערכה לתרומה הענקית של גנדי ז"ל למדינת ישראל ולמורשת שלו, וההשפעה העצומה שהיתה לו על אזרחים רבים וביניהם אני. ומן הצד ההשני אני גם כואבת את מסלול חייו שנקטע בצורה כל כך טראגית על ידי בן עוולה רוצח מתועב שלא ראוי להיות בין החיים. אני עוד זוכרת במדוייק ולפרטי פרטים את היום העצוב בו שמעתי על אותו רצח בלתי נתפס. הייתי רק תלמידת תיכון ואני זוכרת את זה ממש כאילו זה היה אתמול".

"אני מסתכלת על המליאה וקשה לי להתעלם מהעובדה שכמה מסיעות הבית בחרו, באופן חצוף מזלזל ומתריס, להחרים את האירוע הממלכתי. מפאת הכבוד הרב שאני רוחשת לאיש ולמשפחתו - אשמור על איפוק מרבי אך אי אפשר עד כמה זה מקומם וכמה צביעות יש באותם אנשים שניסו להשחיר את שמו לאחר מותו. אבל אל תטעו. לא הצלחתם ולא תצליחו". 

השר אמיר אוחנה, אחרון הדוברים בדיון סיכם: "אני זוכר את היום שבו גנדי נרצח ולא אשכח אותו מעולם. חוותי בו את אחת החוויות הכי ישראליות באותו בוקר הייתי בביקור קצר בשוויץ. ישבתי על שפת האגם בלוזן. ואז אחד המשתתפים אמר לי שמעתי בחדשות שרצחו את השר שלכם. השר גנדי בישראל. אמרתי לעצמיי - איזה מקום אנו חיים בו. בשבוע בישראל קורים דברים שבמקומות אחרים לא קורים בשנות דור.
לא זכיתי להכיר באופן אישי את גנדי אלוף וגיבור ישראל. איש דור הנפילים. איש הרעות. הלוחם והחולם השם יקום דמו. גנדי היה מצביא קשוח ומאהב רך של המולדת. נולדתי בארץ שבה העשן והאש הדם והיגון היו כל ימי חיי. מאז ועד היום נמצא האקדח מתחת לכר שלי וזה יהיה עוד הרבה דורות".

בני משפחתו של גנדי (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בני משפחתו של גנדי (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

מוקדם יותר היום, השתתף נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס האזכרה לשר לשעבר, זאת במלאת 19 שנים להירצחו. "כשרחבעם זאבי נרצח נרצח גנדי האבא, וגנדי הסבא, וגנדי האיש, וגנדי החבר, אבל המתנקשים ביקשו בראש ובראשונה לפגוע במדינת ישראל של גנדי. הם ביקשו את השר, את המנהיג, את האלוף, את חבר הכנסת ויושב ראש המפלגה, את הסמל", אמר, "הם רצו להוריד את דגלנו, לפגוע בזקיפות קומתנו, לנתץ את רבונותינו לזרוע טרור כאן בארץ הטובה, הארץ שגנדי כל כך אהב. ההתנקשות הצליחה אך משימת הרוצחים נכשלה. מדינת ישראל איתנה, מעמדה באזור מתחזק והארץ רק הולכת ונבנית.".