ההצבעה בעניין הקמת ועדת חקירה שתדון בפרשת הצוללות לא התקבלה היום (רביעי) במליאת הכנסת. זאת לאחר דרמה שהתחוללה במליאה, לאחר שיו"ר הכנסת יריב לוין כמו גם רבים מחברי הקואליציה, טענו כי הקריאה הראשונה שנעשתה, לפיה כן התקבלה ההחלטה, לא נשמעה בקהל. על כן, לוין ביטל את ההצבעה והחליט לערוך הצבעה שמית. במהלך ההצבעה נשמעו קריאות "בושה להצביע" מצד ח"כ מיקי לוי וכמה נוספים.

לפי תוצאות ההצבעה הראשונות, 25 ח"כים הצביעו כי הם בעד הקמת הוועדה, בעוד 23 הצביעו נגד. אך בעקבות הדרמה במליאה, ‏ישיבת קבינט הקורונה נעצרה, וכל שרי הקבינט ששהו בכנסת התבקשו לעלות למליאה ולהצביע נגד ועדת החקירה. לאחר ההצבעה השמית, 44 הצביעו נגד בעוד אף אחד לא הצביע בעד.

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

בדיון שקדם לוועדה, טען יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, כי  בדיון שקדם להצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא פרשת הצוללות כי "ימינה הסירו את ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת מערכת המשפט, כדי שלכחול לבן לא יהיה תרוץ להצביע נגד ועדת החקירה לצוללות". זאת ברקע ההתנגדות להצעה מטעם מפלגת ימינה

הוא הוסיף במהלך הדיון כי "עכשיו לא צריך להגן יותר על מערכת המשפט. לא צריך לוותר על ועדת חקירה אחת כדי למנוע הקמת ועדת חקירה אחרת. אם בטחון מעל הכל, אז כולל מעל השיקול הפוליטי המיידי. אין לכם שום תרוץ להצביע נגד ועדת חקירה פרלמנטרית לנושא הצוללות. יש לכם שעה עד להצבעה כדי לדון ולעשות את המעשה הנכון".

ההצבעה על הקמת ועדת החקירה לפרשת הצוללות (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
ההצבעה על הקמת ועדת החקירה לפרשת הצוללות (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

במהלך הדיונים שקדמו להצבעה, אמרה ח"כ תמר זנדברג כי "בתור אזרחית במדינה כשאני שומעת שהיועץ המשפטי למשרד הביטחון מעיד שהוא שמע משמעון שיש לקדם את העסקה לבקשת ראש הממשלה בזמן שאין לו מושג ששמעון גוזר קופון מזה, שדן הראל מעיד בתצהיר לבית המשפט העליון על לחצים "התערבות חריגה ובלתי סבירה של נתניהו" כאשר גם הוא לא יודע ואין לו מושג שבן דודו מתפקד כסוכן כפול, במובן הכי פשוט שיש". זנדברג הוסיפה כי "חובה עלינו לדרוש ירידה לחקר האמת בגלל החשדות והעדויות הכל כך חריפים".

יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, כבר הודיע כי סיעתו תצביע נגד ההצעה. הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר, ח״כ משה (בוגי) יעלון שהציג את הדרישה בכנסת אמר טרום הדיון: ״אין מנוס מלחקור עד תום את פרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר מאז קום המדינה. לא נאפשר לפרשה הזו לרדת מסדר היום הלאומי, שכן בנפשנו הדבר". את ההצעה של מרצ תגיש ח"כ תמר זנדברג.

גם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הביע את תמיכתו בהקמת הוועדה בחשבון הטוויטר שלו וצייץ: "אין ברירה אלא לערוך בדיקה מקיפה בנושא פרשת הצוללות". זאת, לדבריו, "לאור התצהירים שמסר לאחרונה דן הראל והדברים שהשמיע עמוס גלעד, כדי להסיר כל ספק ועננה". הוא הוסיף כי "הצדק צריך להיראות" גם אם לטענת היועמ"ש אביחי מנדלבליט, אין מקום לפתיחת חקירה בנושא. 

במקביל יעלה היום ח"כ בצלאל סמוטריץ' פעם נוספת הצעה להקים ועדת חקירה פלרמנטרית לבדיקת התנהלות מערכת המשפט. בליכוד מתכוונים להצטרף לכחול בן ולטרפד את ההצעה אותה הם מגדירים "טרלול".