מ"מ היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד שגית אופק, קבעה כי ביטול ההצבעה היום (רביעי) בעד הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות וכלי השיט חוקית. החלטתה באה לאחר שעות של דיונים במחלקת הייעוץ המשפטי של הכנסת, תוך צפייה חוזרת באירועי המליאה משעות הצהריים והתייעצות עם מספר מומחים וכן שיחות עם הגורמים המעורבים באירוע.

כזכור, ביטל יו"ר הכנסת לוין את ההצבעה האלקטרונית שבה היה רוב בעד הקמת הוועדה ובהצבעה השמית החוזרת, שנערכה בהעדר האופוזיציה, ההצעה הוסרה מסדר יומה של הכנסת. ההצבעה בוטלה בשל טענות ח"כים מהליכוד על הליך הצבעה לא תקין.

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

במכתב ששלחה הערב עו"ד אופק ליו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, הסבירה כי קבעה שהייתה חוסר בהירות במליאה בנוגע להתחלת הליך ההצבעה. בשל העובדה שבימים אלו מפוזרים הח"כים על פני מקומות נרחבים במליאה, לרבות יציע האורחים והעיתונאים, בשל החשש מהדבקה בקורונה, חל חוסר סדר בנוגע למיקומי ההצבעה של כל ח"כ.

בנוסף לסוגיית סידורי הישיבה והעובדה כי לא חברי הכנסת הגיעו למקומם על מנת להצביע, קיבלה מ"מ יועמ"ש הכנסת את טיעוני הח"כים מהליכוד שציפו להצבעה שמית. לדבריהם, התקיים קצר תקשורת משמעותי בין מנהל המליאה, סיו"ר הכנסת מנסור עבאס (הרשימה המשותפת) לבין יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, שדרש ממנו לקיים הצבעה שמית. 

טענה נוספת שנשמעה נגד ההצבעה היום, שבגינה דרשו חברי הכנסת מהליכוד לפסול אותה, היא כי לא הכריז היו"ר בבירור על נושא ההצבעה. מוקדם יותר הודיעה ח"כ תמר זנדברג כי אם תיפסל בשל כך ההצבעה, תדרוש לבטל את כל הצבעות הכנסת בהן לא נשמע היו"ר מבהיר בבירור את הנושא.

בין השאר כתבה במכתבה עו"ד אופק: "בימים אלה, ועם פרוץ משבר הקורונה, 'הריצה' של חברי הכנסת למושביהם נעשתה מסורבלת מבעבר. כמו כן, הפניה ליו"ר הישיבה והדיבור עם מסכה על הפנים מקשה אף היא בשמיעת הנאמר. מהסרטון ניתן לראות כי שרר במליאה רעש רב והמולה, יו"ר הישיבה ח"כ מנסור עבאס לא הכריז על הנושא עליו מצביעים, והיו קריאות רבות לעברו ומסביבו".

לאחר הודעתה של עו"ד אופק הודיעה ח״כ תמר זנדברג, יוזמת הצעת החוק: ״בבוקר נעתור לבג"ץ נגד ההחלטה השערורייתית הזאת. ההצבעה הייתה חוקית ונערכה על פי תקנון הכנסת. ביטולה בדיעבד מרוקן מתוכן לא רק את ההחלטה החשובה על הקמת ועדת חקירה על הצוללות, אלא את כל הליך ההצבעה בכנסת שהוא לב הדמוקרטיה. אי אפשר לבטל הצבעה אחרי שהתוצאות כבר מופיעות על הלוח, בגלל שהתוצאה לא מוצאת חן״.

גם התנועה לאיכות השלטון הודיעה כי היא מתכוונת לעתור לבג"צ בדרישה לאשר את תוצאות ההצבעה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות, אשר בוטלה היום (רביעי) על ידי יו"ר הכנסת, יריב לוין. עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה: "פעם נוספת שיו"ר הכנסת שאמור להיות הגורם הממלכתי, המאוזן וההגון פועל כשליח של הממשלה ומעקר ומבטל את הרשות המחוקקת בישראל".

מוקדם יותר פנה מרכז האופוזיציה ויו"ר סיעת יש עתיד-תל"ם, ח"כ מאיר כהן, בדרישה לחוות דעתה של היועצת המשפטית של הכנסת לאירוע בצורה כתובה ורשמית. ח"כ כהן: "שמונה שנים אני בכנסת כיהנתי כיו"ר המליאה וכסגן יו"ר הכנסת וניהלתי אינספור ישיבות. לצערי ביטול ההצבעה היום הוא לא פחות ממחטף של הדמוקרטיה ופגיעה במעמדה של כנסת ישראל".

גם חברי הכנסת מהאופוזיציה הביעו זעם על המהלך של לוין. ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר: ״החרפה של ביבי וגנץ שברה שיא חדש. הכנסת אישרה הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, ויו״ר הכנסת ביטל את ההצבעה בטענות מופרכות. כי בדמוקרטיה של ביבי ובני הכנסת קובעת רק כשהיא קובעת לטובתם. ואם לא, נבטל אותה״.

ח"כ משה יעלון, שהיה שר הביטחון בזמן התפוצצות הפרשה, אמר במליאה: "ארבעה מכתבים שלחתי ליועץ המשפטי לממשלה, ארבעה מכתבים בהם שאלות פתוחות שלא נחקרו, שבאופן תמוה לא נשאלו. למה? למנדלבליט הפתרונים. למותר לציין שהוא לא טרח להשיב לי, למה? מה יש לו להסתיר? ממה הוא חושש? ממה הפחידו אותו? או שאין לו תשובות? אלה לא שאלות שלי בלבד! אלה שאלות של מפקדים ולוחמים, אלה שאלות של אזרחי ישראל - ומגיע להם לקבל תשובות ולא מריחות והתחמקויות! לשקר אין רגליים, האמת תורה דרכה!".

יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, מסר כי סיעת מרצ תעתור לבג״צ נגד יו״ר הכנסת יריב לוין, שביטל את ההצבעה בה הושג רוב להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות. ח״כ הורוביץ: ״נעשה כאן היום מעשה נבלה שלא היה כמוהו בתולדות הכנסת. הקואליציה הפסידה בהצבעה, ובאופן בריוני ביטלה את התוצאות וערכה הצבעה חדשה ובלתי חוקית. אנחנו נעתור לבג״צ. לא נרשה שיגנבו הצבעות בכנסת ישראל״.

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, צייץ: "כשתוצאות הבחירות לא יתאימו לנתניהו, הוא גם יבקש הצבעה שמית?". ח״כ אלי אבידר צייץ: ״הייתי גאה להיות חלק מניצחון האופוזיציה בעד ועדת חקירה לפרשת הצוללות. 25-23. אלא שאז הגיח ראש הרשות המחוקקת, יריב לוין, ביטל את ההצבעה ולקח את הדמוקרטיה בת ערובה".

ח״כ תמר זנדברג (מרצ) פנתה לייעוץ המשפטי של הכנסת בדרישה להציג את הוידאו של ההצבעה מכל הזויות. לטענת זנדברג, אם התבקשה הצבעה שמית מידי הממשלה, זה קרה אחרי שההצבעה התחילה. כמו כן, אם תפסל ההצבעה כיוון שהיו"ר לא הקריא את ההצעה במלואה לפני שהחל בהצבעה, תבקש זנדברג לבחון את כל ההצבעות שעברו במליאת הכנסת בהן לא הקריא היו״ר את שמה המלא של ההצעה.

לוין עצמו אמר: "היום התרחש בכנסת דבר חמור. ניסיון לחטוף הצבעה בניגוד לתקנון". הוא קיים בלשכתו שיחת ברור עם ח"כ מנסור עבאס, שניהל את הדיון בעת ההצבעה המקורית, והשניים פרסמו הצהרה: "יו״ר הכנסת לוין וסגן היו״ר עבאס שוחחו ביניהם בעניין ההצבעה שהתקיימה היום במליאת הכנסת. סגן היו״ר עבאס הסביר כי לא שמע את הבקשה הראשונה להצבעה שמית, אלא שמע רק את הבקשה השניה לאחר שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית. לכן אף כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטורנית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה. לאחר שצפו בסרטון הוידאו ממליאת הכנסת, הסכימו יו״ר הכנסת וסגן היו״ר עבאס כי היה נכון לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך אותה מחדש".

ח"כ מנסור עבאס, ששימש כיו"ר הכנסת בעת ההצבעה המקורית על ועדת חקירה לפרשת הצוללות, למעריב: "ח"כ מיקי זוהר פנה אלי לקיים הצבעה שמית אחרי שכבר לחצתי על הכפתור להצבעה אלקטרונית. מרגע זה שעון העצר סופר עשר שניות לאחור. הוא פנה אלי כשנותרו שמונה שניות לסיום ההצבעה. אמרתי לו שכבר התחלתי. זה הכל עניין של שניות. הנושא בבדיקה של היעוץ המשפטי לכנסת. מקובל עלי שזכותו של יו"ר הכנסת לקבוע הצבעה חוזרת. אם אתבקש אמסור את גרסתי ליעוץ המשפטי של הכנסת ואם יהיה צורך גם לבג"ץ".

מזכירת הכנסת, ירדנה מלר הורביץ, ביקשה להבהיר כי ההליך התנהל בצורה ותקנית והדגישה כי "בקשה מצידו של יו"ר קואליציה למזכירות הכנסת לקיים הצבעה שמית בשם הממשלה - הנה דבר שקורה מעת לעת ואין לראות במקרה שקרה היום בבחינת תקדים".