על פי דיווח המתפרסם הערב (שבת) בחדשות 12, מסתמן כי עומאן תהיה המדינה הבאה לנרמל את יחסיה עם מדינת ישראל. בוושינגטון ובירושלים פועלים נמרצות להביא לפריצת דרך ביחסים בין שתי המדינות עוד לפני הבחירות בארה"ב ב-3 בנובמבר. למרות זאת, גורמים רשמיים בישראל מסייגים את האפשרות להכרזה קרובה, מאחר ולטענתם עומאן מעוניינת לקבל החלטות בצורה מסודרת ולא נמהרת, שכן לאחרונה התמנה בה סולטאן חדש.

לישראל ועומאן אין יחסים דיפלומטיים רשמיים. יחד עם זאת, אין זה סוד כי מתקיימים יחסים בשלל תחומים בין המדינות. לפני כשנתיים ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בבירת הסולטאנות, מוסקט, ונפגש עם הסולטאן הקודם, קאבוס. 

עוד מתפרסם הערב כי ראש המוסד יוסי כהן מביע את הערכתו כי ערב הסעודית צפויה אף היא לנרמל בקרוב את יחסיה עם מדינת ישראל. יחד עם זאת, נדמה כי גם בסעודיה, כמו עומאן, לא ממהרים לצאת בהצהרות, למרות קיומם של יחסים חשאיים עם ישראל, המתקיימים מזה שנים רבות.

נתניהו מתייחס להסכם עם סודאן. צילום: לע"מ

בנוסף, נמסר כי בריאד ממתינים לראות קודם את תוצאות הבחירות הקרובות בארה"ב, בטרם יקבלו החלטה על צעדיהם. בנוגע להסכם בין ישראל וסודאן, מסתמן כי סעודיה היא העומדת מאחורי תשלום החוב של סודאן לארה"ב, בסך של למעלה מ-300 מיליון דולר, כתנאי להסרתה מרשימת המדינות תומכות הטרור. על רקע הניסיונות הקדחתניים בוושינגטון להביא להסכמת סעודיה לנירמול היחסים עם ישראל, דווח כי מתנהל בין שתי המדינות משא ומתן ענף בנוגע לעסקת נשק גדולה, שנועדה בעיקר לשכנע את הסעודים להסכים למהלך.

בתוך כך, לאחר ההודעה על הסכם הנורמליזציה עם סודאן, מתפרסם כי ירושלים וח'רטום צפויות להביא למתווה משותף של החזרת הפליטים הסודאניים מישראל לארץ מוצאם. טרם גובש אף מתווה ראשוני בעניין, אך העניין צפוי לגרור בעיות משפטיות רבות. בין השאר, תידרש סודאן להבטיח כי כל אלפי הפליטים שיוחזרו לא יהיו בסכנת רדיפה במדינתם.