ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, התייחס היום (שני) בציוץ בטוויטר לסוגיית מבקשי המקלט מסודאן, אשר עשויים לחזור למדינתם לאחר החתימה עם הסכם הנורמליזציה.

"הסכם הנורמליזציה עם סודן פותח חלון הזדמנויות עבור הממשלה לטפל סוף סוף בדרך הוגנת ורגישה במצוקת תושבי דרום תל אביב ומבקשי המקלט. הממשלה הביאה את הסודנים לאזור התחנה המרכזית ואנחנו נדרשנו להתמודד עם מציאות בלתי אפשרית לכולם. נקווה שיש אור בקצה המנהרה", כתב חולדאי.

קודם לכן, יהונתן יעקובוביץ', איש המרכז למדיניות הגירה הישראלית, שוחח הבוקר עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM, והעריך מה יהיו השלכות הסכם הנורמליזציה עם סודאן על המסתננים הסודנים החיים בישראל.

נתניהו מתייחס להסכם עם סודאן. צילום: לע"מ

מה השלכות הסכם עם סודן על המסתננים מסודן?
"יש מעל ל-6,000 מסתננים סודנים, והטענה המרכזית לגבי אי היכולת להחזיר לסודן היא שאין קשרים דיפלומטיים. היו טענות שסודן תעניש אותם, כלומר גם כשמדובר במהגרי עבודה, בגלל היעדר הקשרים לא ניתן היה להחזיר אותם. כמובן שברגע שיש נורמליזציה הטענה יורדת מהשולחן ונסללת הדרך להחזיר את אלה שאין להם עילת מקלט פרטנית".

מדינות אירופה לא מחזירות.
"כולם מחזירים לסודן שנים רבות".

אני יודע שזה לא נכון.
"זו טעות יסודית. כל העולם המערבי מחזירים לסודן אנשים שאינם ממוצא דרפורי. בשנים האחרונות, ישראל היא היחידה שלא יכלה לעשות את זה ומתוך 17,000 מסתננים רק 4,500 טוענים שהם מדרפור".

למעלה מ-60 אחוז מהפליטים באירופה לא חזרו על פי הנתונים שאני מכיר.
"אני לא יודע מה הנתונים שאתה מכיר, אבל אני אומר מה העובדות. באירופה יש קושי להחזיר כמו שבישראל מתקשים להחזיר פיליפינים. באירופה מרבית המהגרים לא מוחזרים, בכל העולם מחזירים סודנים ללא יוצא מן הכלל. יש את סוגיית הדרפורים וגם לגביהם במרבית מדינות המערב בשנים האחרונות התחילו להחזיר אותם. כלומר גם אלה הטוענים שהם דרפורים בישראל, למעט מתנגדי משטר בולטים, הם יכולים לחזור. לכן להסכם זה יש משמעות מרחיקת לכת לגבי אותם מסתננים סודנים שנמצאים כאן. כמובן שהקבוצה העיקרית של המסתננים הם הארתיראים וזו סוגיה שלא תיפתר".

5,200 בארץ הגישו בקשה להיות מוגדרים כפליט, חלקם מדרפור, ומדינת ישראל לא דנה בבקשות שלהם.
"זה לא מדויק. צריך לזכור שמעל 2,100 קיבלו מעמד, אותו מעמד בדיוק שמקבלים פליטים מוכרים. אני הייתי בעד שיבדקו מהר את הבקשות, אבל הייתי ממליץ גם לדחות את מרבית הבקשות כי הסכסוך בדרפור בעצימות נמוכה כמעט שני עשורים. בישראל היו תקופות שמתו יותר אנשים מהסכסוך מאשר בדרפור ולכן אין בעיה לחזור גם היום לדרפור".

במצפון מלא אם אתה שולח את כולם, אתה מרגיש שלם.
"אני לא בעד לשלוח את כולם, אני ממש לא בעד לשלוח את כולם. אני בעד שיבדקו את בקשות המקלט, ובעד כלים כמו חוק הפיקדון שהביאו לכך שחזרו מעל 5,000 סודנים, לעודד אותם לעזוב".

אני חושב שהמדינה אולי צריכה לעשות עסקה כלכלית.
"הגענו להסכם דומה עם אוגנדה ורואנדה והדבר הזה נתקע, מדינת ישראל הגיעה להסכם כלכלי עם אותן מדינות, בסוף זה לא משנה. יש אנשים שאסור להחזיר לפיליפינים וודאי שלא יהיה אפשר להחזיר לסודן  אבל הסודנים יכולים לחזור לסודן".