קבינט הקורונה אישר היום (שני) את חזרת התלמידים בכיתות הנמוכות ללימודים כבר ביום ראשון הקרוב, בהתאם למתווה הקפסולות והצהרונים עליו הוחלט בתום יומיים של דיונים. הקבינט אף אישר את פתיחת מכוני היופי והמספרות, אך ההכרעה על פתיחת יתר המסחר נדחתה ליום חמישי בעקבות חילוקי הדעות הקשים.

ההצעה שהתקבלה בסופו של דבר היא הצעת המל"ל, לפיה כיתות ג'-ד' יחזרו ללמוד ביום ראשון במתווה של קפסולות ואילו כיתות א' עד ב' ילמדו שלושה ימים בשבוע בקפסולות נפרדות במהלך יום הלימודים הרגיל, אך יעורבבו בצהרונים - כל עוד גודל הכיתה לא יעלה על 28 תלמידים. חלק מהשרים לא הבינו את ההיגיון שבהנחיות, בהם שר הפנים אריה דרעי ושר הכלכלה עמיר פרץ, שהצביעו נגד המתווה. גם נציגי משרד הבריאות ציינו כי הדבר מבטל את יתרון הלמידה בקפסולות.

ח"כ יפעת שאשא ביטון בדיון על החזרה ללימודים (קרדיט: צילום מסך מערוץ הכנסת)

שר החינוך, יואב גלנט, הסביר את החלטת הקבינט בריאיון לחדשות 12. "הקבינט ניסה לאזן בין דרישת משרד הבריאות ללמידה בקבוצות קטנות לבין קביעת האוצר כי אין כסף לכך. הקבינט קבע שלושה דברים אחרי שהוא לוקח בחשבון שאין כסף. הדבר הראשון, הכיתות היותר גבוהות, ג'-ד', יחזרו במתווה של קפסולות. הדבר השני, כיתות א' ב' יעשו חצאי שבועות, ודבר שלישי הוא הנחה את שר החינוך למצוא את המתווה האופטימלי ולפעול בהתאם וזה מה שאני עושה".

גלנט התייחס לחשיבות שיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות וציין כי "ביחד עם הרשויות המקומיות נוכל לפתוח את הלימודים לכיתוב א' וב' לכל ימי השבוע - וזה ייעשה בכל רשות באופן עצמאי". הוא הוסיף: "אני חושב שהמנהיגות הלאומית, אחרי זה האזורית, חייבת לגלות אחריות. זו לא בעיה של יהודים או ערבים, חרדים או חילונים. אני מציע לא להבליט את השוני כי הוא קיים. יש הפרות. אני מציע שכל ראש עיר, כל ראש מגזר, כל מנהל בית ספר, ייקח אחריות. אנחנו לא נשלים עם עבירות על החוק. אני קורא לציבור לקחת אחריות ולמנוע את השסע".

יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

ההחלטות שהתקבלו בתחום החינוך:

1. הלימודים בכיתות א'-ב' יתקיימו לסירוגין (פיצול, מחצית כיתה), על פי נוסחה שהובאה לקבינט שתהווה פתרון מעשי זמני לטווח המיידי. כל כיתה בשכבות א'-ב' תפוצל לשניים. לא יהיה ערבוב בין שתי הקבוצות. התלמידים יחויבו בעטיית מסכות. רשויות שיוכלו ללמד בכיתות מלאות תוך עמידה בדרישות הבריאות – יקבלו לכך אישור משרד החינוך. 

2. צהרונים יכללו עד 28 תלמידים מאותה שכבת גיל (כיתות א' או כיתות ב') ומאותו מוסד חינוכי, לא יותר מ-3 קפסולות. שר החינוך יפעל יחד עם השלטון המקומי כדי להפחית מעבר למוצע את העירוב בין הקבוצות בצהרונים. הסעות לצהרונים (היכן שיש) יתקיימו בצורה הקיימת כיום, אך תתקיים הפרדה באמצע האוטובוס והתלמידים יחויבו בעטיית מסכות. 

3. פתרון הקבע לסוגיית הפעלת כיתות א'-ב' בתקופת הקורונה יגובש לאחר שנלמד את מה שקורה בגנים וינותחו החלופות שעלו בדיון וחלופות נוספות. אחריות: שר החינוך יחד עם משרד הבריאות, משרד האוצר, משרד רה"מ והשלטון המקומי. 

ההחלטות שהתקבלו בתחום המסחר:

1. ביום ראשון הקרוב ייפתחו התחומים שנקבעו במתווה - רפואה משלימה וטיפולים לא רפואיים. בנוסף ייפתחו טיפולים במתכונת "אחד על אחד", ספרים (מספרות), טיפולי יופי וקוסמטיקה, מורי נהיגה, מאמנים אישיים ותחומים נוספים בהתאם לרשימה שתגובש ע"י משרד הבריאות.  כאמור, ההחלטה בדבר חנויות רחוב, צימרים ושירותים קהילתיים – תובא לדיון בישיבת הקבינט ביום חמישי.

דברי נתניהו בפתח קבינט הקורונה, קרדיט: לע"מ

בנוסף למתווה החזרה ללימודים, עסק הדיון בקבינט גם בפתיחת המסחר, עם התמקדות בחנויות הרחוב ובעסקים הקטנים שמקבלים קהל, כמו מספרות ומכוני יופי, שייפתחו החל משבוע הבא. ההכרעה על פתיחת חנויות הרחוב והצימרים נדחתה ליום חמישי, לאחר שחלק מחברי הקבינט התנגדו נחרצות לפתיחת העסקים, בהם שר הבריאות יולי אדלשטיין, שאף הזהיר כי משרדו "לא יעמוד בהצעה הזו, אנחנו משחקים פה באש. אנחנו עוד לא יודעים מה תוצאות הפתיחה הראשונה. למה אנחנו ממהרים להוסיף את מה שאנחנו רוצים לפתוח?".

שר האוצר ישראל כ"ץ רמז כי אדלשטיין יכול "להתגמש מעט" ואילו שר הביטחון בני גנץ אמר כי "אם צריך להכריע בין חינוך למסחר - אני הולך על החינוך". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "קודם כל נקדם את פתיחת החינוך במתכונת מוגבלת", אך ציין כי הוא תומך בפתיחת חנויות רחוב. בנוסף, התקבלה החלטה להפריד בין חנויות הרחוב לבין מרכזי הקניות הגדולים, שכך או כך יישארו סגורים לעת עתה. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו

טרם הדיון במתווה החזרה ללימודים שר האוצר ישראל כ"ץ תקף את משרד הבריאות ואמר כי "הניסיון של המשרד לשנות את כללי הלימוד בכיתות א'-ב', בניגוד לסיכומים הקודמים שלפיהם נפתחה שנת הלימודים, ולדרוש תוספת של שישה מיליארד שקלים בנוסף ל-4.2 מיליארד שכבר הוקצו למערכת החינוך לצרכי מוגנות, בהתאם לדרישות שר הבריאות ומערכת הבריאות - הוא בלתי סביר באופן קיצוני ודינו להידחות". כ"ץ כתב את הדברים בחשבון הפייסבוק שלו.

שר הבריאות יולי אדלשטיין, יצא מישיבת הקבינט על מנת להתייעץ עם בכירי משרדו על החלופות שהוצאו למתווה החזרה ללימודים של הכיתות הנמוכות. בשלב זה עדיין אין הסכמות סביב מתווה החזרה, אך הוצעו מספר אלטרנטיבות למתווה שאושר בקבינט אתמול. בין החלופות שהוצעו, חזרה ללימודים ללא חלוקה לקפסולות, חזרה עם קפסולות אך ללא צהרונים, וכן פתיחה במתכונת קפסולות וצהרונים. 

‏בקבינט דנו באפשרות להפעלת הסעות לצהרונים. ראש הממשלה נתניהו אמר: "יש עם זה קושי. מבקש לדעת איך אפשר לעשות את זה". על כך ענה לו נציג במל"ל כי "עקרונית זה אפשרי". נתניהו לחץ: "אל תדברו איתי באוויר. תביאו מספרים מדויקים ואיך אפשר לעשות את זה מסודר ואני אשקול את זה". מנגד, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הציע להאריך את יום הלימודים בשעתיים.

הודעת נתניהו והשר כ"ץ (משרד רה"מ)

לדבריו, "דרישה זו אינה מגובה גם בשום מחקר אמיתי שמראה שיש שוני בהיקף התחלואה בין גילאי 6-0, שפועלים באופן רגיל, לבין גילאי 8-6.
מעבר לכך, מערכת החינוך לדבריה אינה ערוכה להפעלה מידית של שינוי מהסוג הזה ודורשת זמן הערכות של חמישה שבועות מרגע אישור התקציב, דבר שמשמעותו דחייה של חודשיים נוספים בחזרת תלמידי כיתות א'-ב' ללימודים". 

עוד כתב השר, כי "גם מרכז השלטון המקומי מתנגד לשינוי וקורא לאפשר את חזרת כיתות א'-ב' ללימודים בהקדם בהתאם לכללים שנקבעו, וכך גם רוב חברי קבינט הקורונה". הוא הוסיף כי "בתוך מספר ימים יתקבלו ממצאי התחלואה בקרב ילדי הגנים ואני מקווה שיאפשרו להחזיר מיד את תלמידי כיתות א'-ב' ממתכונת החצי-חצי ללימודים מלאים, כולל מערכת הצהרונים וההזנה".

מתוך מצגת המל''ל שהועברה לשרים (צילום: צילום מסך)
מתוך מצגת המל''ל שהועברה לשרים (צילום: צילום מסך)


לקראת כינוס קבינט הקורונה, שיגר מטה המאבק של זוגות מתחתנים, מסר לחברי הקבינט כי אם לא יגבשו בקרוב מתווה הגיוני לקיום חתונות באולמות, הם מתכוונים לקיים את החתונות בשטחי תלמודי התורה בריכוזים החרדים שנפתחו, כזכור, בניגוד להנחיות. עו״ד סתיו בויאנג׳ו , מובילת מאבק הזוגות שבעצמה אמורה הייתה להתחתן היום, הדגישה כי ״500 זוגות שאמורים היו להינשא כדת משה וישראל ממתינים למבוגר האחראי בממשלה שימצא פתרון ראוי למי שמבקשים להקים בית בישראל".