שר המדע יזהר שי (כחול לבן) שוחח עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM ואמר כי למרות שאיים להתפטר בעבר, "בשבועות האחרונים אני רואה עבודה מסודרת על פי היגיון". השר דחה את הטענות לפיהן קרא לאנשים ולעבור על ההנחיות והבהיר כי הוא דורש ענישה מקסימלית למפרים. בנוגע למשבר הקואליציוני ואיומי כחול לבן להדיח את נתניהו, הזמין השר שי את יאיר לפיד ואנשי יש עתיד "לעבוד איתנו בצורה רצינית, למצוא את המבנה הנכון ולגרום ל-61 ידיים לפחות להיות מורמות".

ינון: שר המדע והטכנולוגיה (כחול לבן), מה שלומך? שיבחת אנשים שעברו על ההנחיות?
"לא שיבחתי וזה קשקוש, מישהו ניסה להזיק ולא הצליח. הצדעתי למורים שהלכו לבקר בשבוע שעבר את התלמידים שלהם, כל הכבוד למורים שלא נטשו אף תלמיד מאחור".

ינון: שכל אחד יפעל לפי השכל הישר, כמו ליברמן?
"לא יודע מה ליברמן אמר, אני קורא לכולם לציית להוראות הממשלה ומי שמפר צריך להיענש על כך, לשלם קנס מאוד גבוה ואם אפשר דין פלילי בכלל טוב, הכול בהתאם לחוק. עונש חמור למי שמסכן את בריאות הציבור".

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ מודיע על התקדמות לשלב הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

ינון: כמעט התפטרת, אתה מבסוט?
"היו לי הערות קשות להתנהלות של הממשלה ותהליך קבלת ההחלטות, אבל בשבועות האחרונים אני רואה עבודה מסודרת על פי הגיון וכמובן שההחלטות קשות ומורכבות, אבל בסך הכול בקבינט דנים בנושאים מאוד משמעותיים. לוקח הרבה זמן לקבל החלטות יש ממצאים חדשים ששינו חלק מההיערכות שלנו בשבוע האחרון וזה מה שיש צריך להתמודד עם שאלות לא פשוטות בהחלטות הללו".

בן: היית על סף יציאה והעברת את מקל המרד לאסף זמיר.
"אני עושה עבודה שאני חושב שחשוב לעשות אותה".

ינון: יש תחושה שראש הממשלה סומך עליך?
"את זה אתם צריכים לשאול אותו. אבל רה"מ אכן ביקש לכנס אמול צוות מצומצם שלשרים, שר הבריאות, שר האוצר, ואני כדי להציע לקבינט את מתווה היציאה וכל מה שצריך להכניס פנימה בשבועות הקרובים. יש הרבה מאוד עבודה מקצועית שמתבססת על מומחים".

ינון: מה לגבי החנויות? הלימודים?
"לאפשר יותר מסחר וצימרים ביום ראשון הקרוב, יש מתח טבעי בין ההחמרה הבריאותית לבין ההקלה הכלכלית וצריך לקבל החלטות שהן ניהול סיכונים ברור שכול ענף מעלה את הסכנה לתחלואה מצד שני אם נשאר אותו סגור זה סכנה לכלכלה. כל החלטה כזו משמעותית, נשארו שתיים לשבוע זה ואני מקווה שנאפשר את פתיחת המסחר של חנויות קטנות ובינוניות, וצימרים מתבקש שנפתח גם כן".

בן: מטריד אותי נושא מערכת החינוך.
"אני מסכים, אנחנו חייבים להחזיר את החינוך במלואו, הילדים חייבים לראות את המורים זה לא רק התוכן, זה גם הבדידות והמצוקה הנפשית, יש עליה מאוד מדאיגה בכל המדדים שמלמדים על המצוקה של בני הנוער והילדים. הממצאים החדשים לימדו את משרד הבריאות שחייבים ללמד את כיתות א' וב' גם כן בקפסולות. שר החינוך עושה עבודה מצוינת כדי למצוא פתרונות".

ינון: פוליטיקה; בן: מה לגבי האולטימטום?
"האולטימטום כמו שאתם קוראים לו נגמר ברגע שנכיר בכך שהליכוד לא מתכוון להגיש את תקציב 2021, התאריך הוא לפני שתגמר השנה, ולעבור אישור בכנסת כדי שמדינת ישראל תדע מה היא רוצה לעשות שנה קדימה במבחן התקציבי. אני חושב שנזכה בתואר המדינה היחידה בעולם שהממשלה לא רוצה להכין תקציב משיקולים פוליטיים, כי יותר נוח לרה"מ וליו"ר הקואליציה ללכת לבחירות. הרוב המוחלט של אנשי הליכוד בממשלה והכנסת יודעים ואומרים בפה מלא שצריך לעשות תקציב".

ינון: הכול ברור אבל אין לכם כדורים באקדח.
"אנחנו נעשה את מה שצריך, אני מתכוון לעשות את הדבר שלשמו נשלחתי לכאן. אנחנו לא נוטשים את משרדי הממשלה ומשאירים אותם בידי שותפינו.

ינון: הכול כרגיל.
"נעשה מה שצריך לעשות במישור הפוליטי, הדמוקרטי והחוקי. הודענו: אם לוקחים אותנו לסיבוב ציני על חשבון אזרחי ישראל המובטלים, העסקים הקורסים, האנשים בבתי החולים, בנימין נתניהו לא יהיה רה"מ בעוד מספר חודשים".

ינון: עפ"י הסקרים הוא כן יהיה.
"זו תהיה התוצאה של הפעולות השונות שאנחנו ננקוט".

ינון: מה תעשו? אתה מדבר בעלמא ואני לא מבין מה אתם יכולים לעשות?
"אנחנו עושים מה שצריך באחריות, יש מספר אפשרויות. האחת היא בחירות, השנייה היא מבנה פוליטי כזה או אחר בכנסת והשלישית חוקים. אנחנו מרשים לעצמנו להשאיר את זה אפור כרגע כי אנחנו לא חייבים לפרוש את התכניות שלנו".

בן: איך תצביעו באי אמון בשבוע הבא?
"ככה כשהוא עומד בצורה כזאת בלי מעטפת נכונה סביבו, יזכה לאותה תוצאה בשבוע שעבר, ככה לא מפילים ממשלה. אם יאיר לפיד או בכנסת רוצים להקים ממשלה חליפית, צריכים לעבוד איתנו בצורה רצינית, למצוא את המבנה הנכון ולגרום ל-61 ידיים לפחות להיות מורמות".

ינון: רוטציה?
"אנחנו יכולים לעשות הרבה דברים ואנחנו שוקלים אותם ודיברנו גם על זה ועל דברים אחרים".

ינון: רוטציה של לפיד וגנץ?
"אני לא יודע אני לא במשא ומתן קואליציוני, אבל מי שרוצה להקים ממשלה חליפית בכנסת צריך לעבוד עם כל הגורמים בכנסת ולבנות את זה על ידי מערכת פוליטית".

ינון: איך אתה מסביר את הקריסה שלכם בסקרים?
"אני לא מומחה לסקרים. יש לנו הרבה עבודה לעשות כדי לשכנע את הציבור שאנחנו עושים את הדברים הנכונים". 

בן: יש היתכנות לממשלה חליפית?
"יש היתכנות לממשלה חליפית ונבחן אותה יחד עם אופציות נוספות. בנימין נתניהו, אם ייקח את מדינת ישראל לסיבוב על חשבון הסבל של האזרחים, הוא לא יהיה רה"מ בעוד מספר חודשים".