ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד בנושא "חסימות אנשי ימין בפייסבוק". הדיון נערך לבקשתו של חבר הכנסת אריאל קלנר ממפלגת הליכוד.

ח"כ אסנת מארק בדיון ועדת הטכנולוגיה. צילום: ערוץ הכנסת

מלבד חברי הוועדה, השתתפו בדיון דמויות ימניות בולטות מהרשת החברתיות, ביניהן יואב אליאסי (הצל), רן כרמי בוזגלו, מאיר דויטש מתנועת רגבים ונציג חברת פליקס, אשר הייתה אחראית על קמפיין הבחירות של מפלגת הליכוד ברשתות החברתיות. מנגד, בדיון לקחו חלק גם נציגי המכון הישראלי לדמוקרטיה והמרכז הרפורמי לחינוך.

פייסבוק החליטה שלא לשלוח נציג לדיון בוועדה. במקום זאת, הסתפקה נציגת פייסבוק, ג'ורדנה קאטלר בשליחת מכתב: "הטענה כי פייסבוק פועלת באופן לא שיוויוני היא חסרת בסיס. פייסבוק מעודדת חופש ביטוי לפי כללי הקהילה ללא קשר להזדהות או שייכות פוליטית. אנחנו מכבדים את הכנסת והוועדה, נשמח להמשיך את העבודה והשיח על נושאים חשובים אחרים כפי שתמיד עשינו".

ח''כ אריאל קלנר (צילום: שרון גבאי)
ח''כ אריאל קלנר (צילום: שרון גבאי)

בפתח הישיבה אמרה יו''ר הועדה, חברת הכנסת עינב קאבלה כי "לצערי זהו דיון פוליטי. כשבאים עם מטרה מכוונת מראש יש להניח שדיון ענייני ומעמיק לא יצליח להתקיים כאן. העובדה שאנשי מקצוע לא הסכימו לבוא משום שהכוונה לקיים פה קרקס פוליטי, מדברת בעד עצמה, ומוכיחה בדיוק את מה שאני אומרת."

חבר הכנסת קלנר אמר: "בימים האחרונים אני מקבל אין סוף הודעות ודיווחים של אנשי ימין שפייסבוק חסמה את הפרופיל שלהם או הסירה תכנים שכתבו. אם פייסבוק לא תתעשת ולא תחדל מלהתערב בתכנים המועלים אצלה, לא יהיה מנוס מהתערבות כדי לשמור על חופש הביטוי בישראל. אני מבין שבאתם לפה כדי לסתום פיות".

חברת הכנסת אסנת מארק טענה בדיון כי "תנועת קריים מיניסטר קוראת לפגוע בשוטרים".  מתנועת קריים מיניסטר נמסר כי "מדובר בפייק ניוז מוחלט שפורסם בעמוד מתחזה אשר הוכחש על ידנו והובהר על ידי משטרת ישראל. העמוד המתחזה הוסר על ידי פייסבוק והגברת מארק מתבססת על צילומי מסך ישנים מאותו עמוד מזוייף. אסנת מארק היא חברה בכירה בארגון הפשע של נתניהו שלא מפספסת אף הזדמנות להסית נגד המפגינים. בין אם הגברת מארק משקרת ביודעין ובין אם היא הוטעתה, הדבר מעיד על רמת ההכנה שלה לדיוני הכנסת. קשה שלא לתהות כיצד היא תתנהל בדיוני הוועדה החשובה למינוי שופטים. אנו דורשים מהגברת מארק לחזור בה מיד מדברי הבלע ומההשמצות כלפינו וקוראים לה- אם את אכן מתעקשת שמדובר בפרסום אמין - אנא הסכימי להסרת חסינותך והתמודדי בבית המשפט עם הטענות נגדנו".

בנוסף , ענתה ח''כ אסנת מארק ליו''ר הוועדה: "חרצת את גורל הדיון כבר בהתחלתו. הייתי מצפה שתנהלי את הדיון בצורה הגונה ולא משנה מה כותרתו, חופש ביטוי בימין או בשמאל. יש דף פייסבוק שנקרא קריים מיניסטר שכותב 'הצורר מבלפור' והוא לא נחסם, אני מקבלת אין ספור דוגמאות מאנשים שמתקשרים אלינו שחסמו אותם. פייסבוק הגדולה לא יכולה לחסום את קריים מיניסטר אבל כן לחסום אנשי ימין?"

בתום הדיון סיכמה יו"ר הוועדה, ח"כ קאבלה, ואמרה: "חבל שיש חברי כנסת מסוימים בליכוד שבוחרים לקיים קרקס פוליטי ציני, במקום דיון אמיתי חשוב ורציני בנושא חופש הביטוי ומדיניות הסרת התכנים של פייסבוק. חסימות יש לכל הצדדים והכיוונים, ולכן כל הכותרת של הדיון היא פייק ניוז אחד גדול, כמו חלק מהדוגמאות שהוצגו בדיון. ואגב מי שחושב שבריונות, גזענות ושיימינג הם דעות ימין, השתבש לו המצפן. בתקופה שאמון הציבור בנבחריו לצערנו הולך ופוחת, בתקופה שכל-כך קשה לאזרחים מבחינה בריאותית, כלכלית וחברתית, יש לפעול לשיח שפוי, ולא לשיח שמלבה שנאה ולעג".