אופיר פינס, בכיר לשעבר במפלגת העבודה, התייחס הבוקר (שלישי) בתוכניתם של אראל סג''ל ויריב אופנהיימר ב-103FM למאמצים להקים מפלגה יהודית-ערבית לקראת הבחירות הקרובות: "יש לפחות חמש קבוצות שעוסקות בהקמה". 

סג"ל: מה אומרת היוזמה?
"זה בא ממקם שאני חי במדינה הזאת ואני מסתכל על המיעוט הערבי שלצערי עובר אפליה ממוסדת הרבה שנים, ההשפעה שלהם מאוד קטנה כמעט סמלית בפוליטיקה הם תמיד באופוזיציה לא משנה מה וחשבתי שבמסגרת השיח היהודי-ערבי. לכן אני אומר, יש כאן מדינה יהודה ודמוקרטית, רוב יהודי, מדינת העם היהודי, שום דבר לא משנה את העמדות שלי. אבל יש כאן מיעוט ערבי ואני רוצה לחיות איתו בברית אזרחית, בשותפות גם פוליטית, לא רוצה שהם יהיו רק סקטוריאליים וישימו יהודי מחמד או אנחנו נשים ערבי מחמד, הגיע הזמן לשותפות פוליטית. יש הסכמה על הרבה מאוד נושאים ואי הסכמה על חלק מהנושאים".

איימן עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איימן עודה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אופנהיימר: הרשימה המשותפת מייצרת גאווה, האם יש עם מי לעבוד?
"קודם כל קרה פה משהו שאנחנו לא שמים לב, המרכז הישראלי, בוגי יעלון היה מוכן להקים ממשלה בתמיכת המשותפת בעיני זה דבר מדהים, חשוב מאין כמותו. קורה פה מהפך, לא בימין הישראלי עדיין לצערי. האם יש פרטנר ערבי? הרשימה המשותפת היא סיפור הצלחה, אין שאלה. אבל, יש עדיין ציבור ערבי גדול שרוצה להשתלב, לאו דווקא תחת התווית של מפלגה סקטוריאלית. אני לא יודע להעריך כמה מנדטים, אני מדבר הרבה עם ראשי רשויות ערבים והם לא אומרים את זה בפומבי, אבל לדעתי יעדיפו אופציה של מפלגה יהודית ערבית על אופציה של מפלגה רק ערבית. אנחנו מקווים ומצפים שיהיה מאמר נגדי למאמר שלנו, שיהיה חתום על ידי מנהיגים ערבים שיגידו 'יאללה בואו נלך ונעשה'".

סג"ל: מרצ עברה בזכות כפר קאסם בזמנו. גם היא צריכה לשאול את עצמה למה כל כך הרבה ערבים מרגישים תחושת ניכור מהמפלגה?; אופנהיימר: מה זה יעשה בחברה הישראלית, הרי יש שם הצלחה. אני לא רואה את הערבים נוהרים להצביע לא למרצ ולא למפלגות אחרות. נראה לי שבסך הכול די מרוצים. 
"אני לא יודע כמה זמן עודה יחזיק מעמד כראש הרשימה וכל הסיפור של הרשימה המשותפת, היא בנויה על דברים מאוד רגישים".

סג"ל: אתה תהיה חלק מהמפלגה?
"הפלטפורמה שאנחנו מציעים אותה לא מיועדת לנו, אנחנו מבוגרים, זה מיועד לדור הצעיר וגם לפוליטיקאים עכשוויים, אני חושב שחלק מהם יכולים להוביל את זה. היו לנו שיחות עם עפר שלח, ניצן הורוביץ'".

סג"ל: הוא יוביל?
"הוא יישאר לדעתי ביש עתיד עם יאיר לפיד, אבל הוא אדם שמאוד מחובר לנושא כזה, ואני חושב שהוא יכול להוביל את זה נהדר. נפגשנו עם מאות יהודים וערבים, אתם לא מאמינים כמה הנושא הזה מעסיק אנשים מתחת לרדאר. יש לפחות חמש קבוצות יהודיות-ערביות שעוסקות בהקמת המפלגה הזאת ממש. אנחנו רוצים שתקום רק אחת".

אופנהיימר: אתה חושב שהדבר הזה יכול להבשיל לבחירות, אם יהיו, ב-2021?
"זו הכוונה, הכוונה להעמיד מפלגה כזאת לבחירות הקרובות".