ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) שלח היום (שלישי) מכתב להנהלת רשת 13 ובו דרש את התנצלות הערוץ על כך שהציג את העולים מרוסיה ומדינות ברית המועצות בצורה גזענית, לדבריו, בתכנית המקור בערוץ. בנוסף, דרש במכתבו ח"כ קושניר כי ינקוט הערוץ בסנקציות נגד יוצרי התכנית ובראשם העיתונאי רביב דרוקר

האזינו להקלטה: הסקופ המדהים שנחשף על נשיאת העליון

בתאריך 25 באוקטובר 2020 שודר בערוץ בהנהלתך פרק "אזרחות או הפקרות" במסגרת תכנית "המקור", אשר עסק בהצעת חוק הדרכונים והתמקד בתחקיר על עליה דוברת רוסית בשנים האחרונות. לדבריו של ח"כ קושניר, אחר שידור התכנית הגיעו ללשכתו מאות פניות מציבור העולים ומאזרחים אחרים, במחאה על אופן הצגתם של העולים בה. 

ח"כ קושניר הציג במכתבו, בו כיתב גם את שר התקשורת יועז הנדל, מספר דוגמאות לאופן הצגתם "הסטיגמטית" של העולים דוברי הרוסית. כך כתב כי "הערוץ והכתב בחרו להציג את העולים בתור דמויות של בובות 'מטריושקה' בעלות שיניים של ערפדים, המכוונת את הצופה להבניית סטיגמה גזענית וחד משמעית על ציבור העולים כציבור מיושן, "סובייטי", שבא במטרה 'למצוץ דם' לציבור הישראלי הכללי". עוד נכתב כי הוצגה אנימציה "המציגה קשיש עם החכה היורדת אל הביוב, לבוש בלויים וסביבו חגים זבובים המתארים, כביכול, ריח צחנה שעולה ממנו. אנימציה מסוג זה מעוררת קונוטציה בעלת גוון גזעני חריף ומזכירה את כינוי הגנאי 'רוסי מסריח', מוקצה בלתי ראוי להימצא במדינת ישראל".

אלכס קושניר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אלכס קושניר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בנוסף מחה ח"כ קושניר על שימוש "מקומם ומכליל באופן גס בכינוי 'רוסים' כאשר המנחה מתייחס אל העולים דוברי השפה הרוסית. כמדומני, לא הוזכרו ולו פעם אחת המילים "יהודים יוצאי ברה"מ לשעבר", "ישראלים דוברי רוסית", "יהודים", "אזרחי ישראל" וכל תיאור אחר אשר היה נכון להשתמש בו כלפי ציבור העולים".

בתום המכתב כתב ח"כ קושניר כי "סבור אני כי כל אלה נותנים לגיטימציה לשיח גנאי כלפי ציבור העולים, שיח של פילוג ופירוד, שיח שהיה אמור לחלוף מן העולם מזה עשרות שנים". בדבריו הבהיר כי ברור לו שאין הערוץ ביקש להלהיט את השיח הגזעני בישראל, אולם הוא דורש את התנצלותו הכנה בעניין. 

מרביב דרוקר נמסר בתגובה: "כתבת התחקיר שלנו מתחה ביקורת, בין השאר, על חוק שיזמה המפלגה בה חבר ח"כ קושניר, מפלגת "ישראל ביתנו". היא הראתה והדגימה בנתונים ובמקרים את הנזקים הקשים שגורם אותו חוק לישראל. לדעתנו, לא היה ניחוח גזעני קל שבקלים בשפה הגרפית שליוותה את הכתבה. בובות המטריושקה ליוו את כל הדמויות בכתבה, לא רק את עולי רוסיה ועולי חבר העמים, אלא גם את נציגי משרדי הממשלה, משרדי הקליטה, החוץ, השב"כ והמוסד. גם הם נראו בצורות של מטריושקה. התבוננתי שוב בדמות המטריושקה אליה מתייחס ח"כ קושניר ואני לא מוצא בה שיני ערפדים. לגבי הקשיש - גם כאן ח"כ קושניר מפליג בדמיונו ובורא עולם שלא היה כלל על המסך".

"תיארנו מספר מקרים אמיתיים בהם קשישים מאוקראינה ומרוסיה נשלחו לישראל על ידי משפחותיהם, לבד, הוטסו ישירות מנתב"ג לבית חולים ומתחנו ביקורת על העובדה שכך מנוצלים משאבי המדינה. אחת הדמויות צויירה בתור אדם מבוגר במצב לא טוב. לא עלה על דעתנו כלל הביטוי "רוסי מסריח", לא הייתה שום כוונה לרמוז לו ואנחנו גם משוכנעים שאף אחד מצופינו לא חשב כך. לגבי השימוש במילה 'רוסים'. ספרנו. פעם אחת הוזכר המונח "עולי רוסיה", פעמיים הוזכר המונח "עולי ארצות חבר העמים" ופעמים נאמרה המילה 'רוסים'. הסיבה לכך היא שבשני המקרים הללו דובר על אזרחים רוסים שלא באמת עולים לארץ, אלא מרמים את מדינת ישראל".

הנה המשפטים המלאים: 1. "בזמן שליברמן, פורר ולנדבר בראו עולים שצריך להקל עליהם, קמה תעשיה שלמה שנועדה ללמד רוסים איך להשיג דרכונים ישראלים". 2. "בשנת 2019 מתוך כלל העולים מארצות חבר העמים 45.9% יצאו לחו"ל תוך פחות מחודש. מתוך עולי רוסיה 49.9% יצאו לחו"ל תוך פחות מחודש. מדהים. אחד מכל שני רוסים ש'עלו' לפה, נעלם תוך חודש."

אנחנו מבינים כי ח"כ קושניר מאוד לא אהב את ממצאי התחקיר ואת כוונת הממשלה לשנות את המציאות הקלוקלת, לדעתנו, אותה יצרה מפלגתו, אבל נדמה לי שלא הוגן לתקוף את התחקיר דרך הדבקה מיותרת ולא הוגנת של "גזענות" לתחקיר.