ברקע ההצעות להפיל את ממשלת החלופים בין הליכוד וכחול לבן מצד יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד ואחרים, ולאור העלייה המובהקת בכמות המנדטים שצוברת מפלגת ימינה בסקרים האחרונים, חברת הכנסת איילת שקד הסבירה למאזינים בראיון שהעניקה לאריה אלדד וגיא פלג ב-103FM, על כוונותיה של מפלגתה במידה והבחירות אכן יתרחשו בדצמבר הקרוב: "נפתלי בנט יהיה ראש ממשלה נהדר, סמוטריץ' יישאר חלק מהמפלגה". שרת המשפטים לשעבר המשיכה במסע הביקורת הנוקבת מצד מפלגתה על ממשלתם של גנץ ונתניהו, והטיחה: "נתניהו מכר את כל ערכי הימין לגוש השמאל. הממשלה הנוכחית כושלת וצריכה לחלוף מן העולם".

נפתלי בנט הופך למועמד לראשות הממשלה לפחות בסקרים. זה גורם לכם לשקול את המיצוב שלכם כמפלגת ימין? אתם לא רוצים 'להתמרכז' עכשיו?
"אנחנו מפלגת ימין, שומרים על הזהות שלנו. שלושת הדברים שחשובים לנו, חשובים להרבה מאוד אנשים מבלי לשייך לימין ושמאל – מלחמה בקורונה, שיקום הכלכלה אחרי ההרס שהממשלה מטילה עלינו ולאחד את העם. אנשים יכולים לשים בצד גם את נושא ימין ושמאל ולהתמקד בשלושתם".

נוצר הרושם שלא מאמינים לכם. לא מאמינים שאתם מבקשים להסיר את נתניהו מהדרך. היה פרסום שיש יוזמה שתוביל לסילוקו של נתניהו. היה דחוף לנפתלי בנט להכחיש כל אפשרות שתחברו לבוגי יעלון.
"לא מחליפים ממשלה גרועה אחת ולא מתפקדת בממשלה גרועה אחרת ולא מתפקדת, יש לנו אזרחים נהדירם ומגיעה להם ממשלה נהדרת".

בלי נתניהו אי אפשר להרכיב ממשלה?
"ממשלה שנשענת על קולות הרשימה המשותפת, וכל הצבעה היא צריכה את קולות הרשימה המשותפת היא לא ממשלה שאנחנו מוכנים להיות חלק ממנה. הייתי שרת המשפטים שעשתה המון למגזר הערבי, אני מאמינה גדולה בדו קיום. אבל הנציגים שלהם בכנסת, רובם, לא מאמינים במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ואנחנו מוכנים להיות שותפים רק של מפלגות ציוניות".

ברמה העקרונית אני יכול לקבל את זה. אבל במבט לערב הבחירות הבאות, בנט לא מבטיח שהוא יתמוך בשלטון ימין. הוא יכול ללכת עם המרכז שמאל בלי המשותפת.
"הדמיון בין שלטון ימין לנתניהו הוא מקרי בלבד, כי הוא הקים קואליציה עם כחול לבן, מכר את כל ערכי הימין לגוש השמאל, את משרד המשפטים, הביטחון, את הרשות להסתדרות ההתיישבות בנגב, מי שמכתיב את הטון האידיאולוגי של הממשלה הכושלת זה השמאל".

בעת האחרונה ביקרתם בחריפות את הממשלה וייחסתם לה כישלון אדיר שגורם לתמותה רחבה ולמאות אלפי מובטלים. למה שלא תגידו שלא תשבו תחת נתניהו באופן מפורש?
"נתניהו וגנץ מנהלים ביחד ממשלה כושלת שצריכה לחלוף מן העולם. תראה מה קרה בבחירות הקודמות, פרץ התחייב ונשבע ואמר בכול אולפן 'אני עם נתניהו לא אשב', גם גנץ קיבל מנדטים על 'רק לא ביבי' והיום הם בממשלת נתניהו. אנחנו לא מסתכלים על הדברים בצורה פרסונלית, אלא על מדינת ישראל. הממשלה הנוכחית כשלה כמעט בכול תחום. אנחנו יכולים לעשות אחרת, לנהל את זה כמו שצריך, להנהיג את זה כמו שצריך. לציבור מגיעה הנהגה אחרת ובנט יכול להיות רה"מ מצוין, הוא יכול להקים ממשלה מצוינת מתפקדת ומגובשת ואנחנו לא שייכים עכשיו למחנה כזה או אחר".

איילת שקד, בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
איילת שקד, בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

אריה: סמוטריץ' הוא לא משקולת?
"אני חושבת שכל איש שמאל במדינת ישראל ישמח מאוד אם בצלאל סמוטריץ' יהיה שר תחבורה, הוא היה שר תחבורה מצוין".

לא תפצירי להיפרד ממנו?
"אני חושבת שימינה היא מפלגה גדולה כמו הליכוד, גם בליכוד יש את קלנר ואת שטייניץ. יש מניפה וגם בימינה תהיה מניפה, אנשים מכל קצוות הקשת, מכל הגוונים של הימין במפלגה".

שאלה ביחס לדיון שהתקיים היום בבג"ץ, עתרו נגד שינוי חוק היסוד שמאפשר הקמת ממשלה דו ראשית עם ראש ממשלה חליפי. מה עמדתך?
"זה ממש לא עניינו של בית המשפט. מדובר בתיקון פוליטי לחוק יסוד. ביהמ"ש לא צריך לדון בתיקונים לחוקי יסוד. אני חושבת שהתיקון הזה רע באופן אישי כי הוא יוצר חוסר משילות בממשלה אבל את זה הכנסת תחליט, ואם זה מה שהיא רוצה לעשות וזה בסך הכול עוד קונסטלציה פוליטית, בוודאי זה לא עניינו של ביהמ"ש להתערב ואני מאמינה ומקווה שהעתירה הזאת תדחה על הסף".

הסקרים גורמים לכם לראיין מועמדים כדי להגדיל את הרשימה?
"יש לנו הרבה מאוד אנשים טובים, אנשי עשייה, אנחנו לא מחפשים כוכבים אלא אנשים שנוגעים באנשים אחרים בהרבה מאוד תחומים, ויש לנו לאורך השנים אנשים שעבדו איתנו. תהיה לנו רשימה נהדרת, אנחנו מתעסקים הרבה בחודשים האחרונים בכול הקשור לחיי האזרח". 

האוזר והנדל יצטרפו אליכם? הם לא עוברים את אחוז החסימה על פי הסקרים.
"אנחנו לא עוסקים בבניית הרשימה כרגע אלא בלנסות לשפר ולבקר את הממשלה, להזיז אותה למקומות טובים".