ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על מתווה החזרה ללימודים של הכיתות הנמוכות והבטיח שאצלו בעיר התלמידים ילמדו חמישה ימים בשבוע, ולא שלושה כפי שנקבע במתווה משרד הבריאות. לדבריו, המתווה מהווה "פגיעה רגשית ולימודית-פדגוגית בתלמידים וגם פגיעה בפרנסה של ההורים. מסכנות הרשויות שלא יכולות לאפשר את זה לעצמן בעוד שרשות כמו רמת גן כן יכולה". הוא ביקש להדגיש כי "הדבר הכי חשוב: לא לכו להיבדק – רוצו להיבדק, גם צוותי החינוך, גם הילדים".

ח"כ יפעת שאשא ביטון בדיון על החזרה ללימודים (קרדיט: צילום מסך מערוץ הכנסת)

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן, כמה ימים ילמדו אצלך, 3 או 5?
"ברור ש-5".

למה ברור?
"גם אם תיקח את כל אחד מהילדים ותשאל אם יש היגיון בלקחת את הילדים הגדולים יותר, שכבות ג-ד' ולתת להם שבוע מלא ולהשאיר את א-ב' עם מענה רק לחצי שבוע ולשגע אותם עם קפסולות - אין יותר פגיעה רגשית, לימודית- פדגוגית מזה, וגם פגיעה בפרנסה של ההורים. איזה הורים זקוקים יותר למסגרת מלאה? לא צריך להיות שר בריאות או חינוך אלא מספיק להיות אדם עם שכל ישר והגיון בריא, זה לא קפריזה של ראש רשות כזו או אחרת, מדובר בהחלטה רחבה. מסכנות הרשויות שלא יכולות לאפשר את זה לעצמן בעוד שרשות כמו רמת גן כן יכולה".

למה אתם לא תורמים גם לאלה שלא יכולים?
"יש עלות כספית לא מבוטלת. לנו זה עולה מיליון שקלים".

כל השבועיים?
"כן, וזה בלי להתאים את הצהרון, כי גם הצהרון שהוסיפו עם ערבוב הקפסולות זה כבר עלויות מטורפות. להשמיש את שכבות א'-ב' ללימודים מלאים של 5 ימים בשבוע ברמת גן זה מיליון שקלים וזה הרבה כסף אבל היא יכולה לקחת הלוואות".

גם אם אין טעם לפתוח את בית הספר ל-3 ימים, זה ההוראות וזה החוק.
 "הקריאה שלנו היא ברורה, אנחנו לא מדברים על מרד, אלא אומרים להיצמד לחוק".

אם זה 3 ימים זה לא עומד.
"אני מדבר על שבירת הוראות הבטיחות, אין יותר סיכון מזה שאתה מביא את הילדים ללמוד בקפסולות". 

אין שוויון, המדינה מנסה לארגן את הדברים כך שהרשויות החלשות יותר לא יפגעו.
"זה לא ניהול נכון. למה לפגוע בילדים?".

זו לא החלטה שלך.
"זה נהנה וזה לא חסר. איפה השוויון? נניח ורוצים שוויון מוחלט, א'-ב' שבוע מלא וג'-ד' חצי שבוע? מאיפה הגיע ההיפוך המוזר הזה? הבעיה מתחילה – קבינט שכול הזמן רק מתקוטט, משדר לציבור חוסר שקיפות, חוסר מקצועיות, אי אפשר לנהל כך מדינה במשבר".

יש שר חינוך והוא מחליט, אתם לא מצייתים גם אם לא תקרא לזה מרד באופן מפורש.
"יש חוק והחוק אומר מה מותר ומה אסור".

אתם לא בחוק. העניין הוא הבריאות.
"אנחנו עומדים בכללי הבריאות, אנחנו בחוק, הוא לא אומר אתה לא יכול לעשות יותר מזה, פחות זה משהו אחר. לתת יותר חינוך ודאגה לילדים זה אסור?".

ההסתדרות לא תומכים. יש סכסוך עבודה.
"זה קשקוש, אני לא מתייחס לזה. אם אנחנו יודעים להסתדר עם המורים והמנהלים שלנו, אז לבוא מלמעלה בשם כל מיני פוליטיקות זה נקרא קשקוש".

תעבירו את זה?
"אני ניהלתי שיחת זום עם 50 מנהלים ומנהלות ברוח מצוינת. הודנו על המאמץ האדיר, לא קל להכין מערכת שעות בתנאים שהכתיב משרד החינוך, זה מצריך יצירתיות. נתנו להם הכול, משאבים".

ראש עיריית ר''ג כרמל שאמה כהן (צילום: פלאש 90)
ראש עיריית ר''ג כרמל שאמה כהן (צילום: פלאש 90)

איך אתה פותר את בעיית הצהרונים?
"זו החלטה של איזון שהקבינט קיבל וצריך להבין. זה לא מבטל את המוגנות של הבוקר, כי אם אתה שומר על הפרדה של קפסולות, הייתה אמורה להיות אותה הפרדה בצהריים, אבל החיים ממשיכים והילדים מתערבבים בגינת המשחקים או בבתים מסוימים".

עירוב כזה זה לא כמו לשבת בצהרון ביחד.
"ברור אבל יש מחיר ממול. אם אתה רוצה לאפשר צהרונים ולאפשר להורים לעבוד יום מלא, שוקל הקבינט ואומר אני מנהל סיכונים ואני רוצה לאפשר מסגרת אחה"צ תוך שוויון לכל המדינה, כי אם אכתיב שצריך להיצמד לקפסולות של הבוקר יהיו עלויות אדירות".

אולי להיצמד לקפסולות 3 ימים בשבוע?
"זה לא היה עוזר הרבה כי אם אתה ממשיך לצהריים ורוצה גם בצהרונים לקיים את הקפסולות של הבוקר, מדובר בעלויות ש-99 אחוזים מהרשויות לא יכולות לעמוד בזה, ולא נדבר על כוח האדם. קשה לגייס כוח אדם כי המדינה נתנה חל"ת עיוור עד יוני 21".

מה עם הבדיקות לצוותי ההוראה?
"הדבר הכי חשוב, לא לכו להיבדק – רוצו להיבדק".

למה לא מציבים בבתי ספר?
"בגנים, דחינו את הגנים ביום והצלנו מאות רמת-גנים מבידוד ועשרות משרשראות הדבקה. יש סייעת אחת שהלכה להיבדק יום-יומיים יותר מאוחר מהמועד שביקשנו והכניסה לבידוד 3 מסגרות".

אתה דורש אישור ממורים?
"אני מבקש ומפעיל את הלחץ, אני לא יכול לדרוש על פי חוק, כי גם ההסתדרות מתנגדת לזה, אסור לי לעדכן את ההורים אם הם נבדקו או לא, אבל אנחנו מתחננים ושילמנו כסף לגננות ולסייעות שייבדקו ודאגנו להסעות הלוך וחזור, ולמתחם בדיקות בתוך ביה"ח שיבא ולתוצאות תוך כמה שעות. יש מתחמים בכל גוש דן, קחו את הילדים - כך נמנע מסגר שלישי".