אל"מ (מיל') זאב רז, טייס שעמד בזמנו בראש המבנה שהפציץ את הכור הגרעיני העיראקי, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על הפצצה הקטלנית חודרת הבונקרים שעשויה להגיע לישראל מארה"ב וצינן את ההתלהבות: "הדבר הזה הוא לא הפתרון לבעיות הביטחוניות של ישראל, זה נראה כמו טלאי שמישהו מחפש כדי לאזן את ה-F35 של האמירויות".

פיתוח ישראלי חדש: האם זו המערכת שתוכל לאתר את מטוסי החמקן F-35

השימוש המבצעי הראשון בפצצה חודרת הבונקרים "Bunker Buster". צילום: משרד ההגנה של ארצות הברית

זאב רז, ספר לנו על הפצצה.
"פצצה מאוד גדולה שמיועדת לדברים מאוד מיוחדים. דבר אסטרטגי, לא גרעיני".

פצצה קונבנציונלית שארה"ב נמנעה מלמכור לשום מדינה בעולם ובקונגרס פועלים לשינוי חוקה שיאפשר למכור לישראל את הפצצה שזכתה לכינוי 'מפצחת הבונקרים'.
"אצלנו רק ההרקולס יכול לקחת אותה ויש לי ספק, כל העניין הזה נראה לי מוזר. אפשר להגן על הרקולס עם כל מיני צוותים שטסים לידו אבל אני לא בטוח עד כמה הדבר הזה הוא הפתרון לבעיות הביטחוניות של ישראל. זה נראה כמו טלאי שמישהו מחפש כדי לאזן את ה-F35 של האמירויות".

מה היא עושה?
"פצצה מאוד גדולה שבזכות המסה שלה והתכנון שלה יכולה לעשות נזק מאוד גדול".

חדירה של 60 מטר מתחת לאדמה.
"כן, משהו מסיבי. אני לא בטוח שזה מה שמערכת הביטחון הישראלית חיכתה לו שנות דור ושיפתור את הבעיות שלנו, לא נראה לי".

מתי השתמשו בזה בארה"ב?
"לא ידוע לי מתי הם השתמשו בה, אני לא יכול להגיד בוודאות שהם לא, אבל אני לא זוכר שהשתמשו בה בווייטנאם או בעימות מול מעצמה". 

יכולה ברמה תיאורטית לחדור למתקני גרעין של איראן?
"כן, יש גם דרכים אחרות לטפל. האיום הגרעיני האירני כרגע הוא מפוזר על פני כל איראן. מדובר על הרבה מאוד צנטריפוגות שמייצרות את החומר שממנו מייצרים את הפצצה, אין להם עוד פצצה. יש הרבה מתקנים, חלקם הגדול מתחת להרים ולא רק אדמה".

יש להרקולס את היכולת לטוס למרחקים?
"המרחק זה לא הנקודה, זה מטוס יחסית פגיע, לא מתמרן, זה נראה לי ממש משהו ברמת הסיסמא שמישהו מחפש כדי לאזן בכוח את הסיפור של ה-F35".

עד כמה אתה חושב שמכירת המטוסים למדינות ערביות, גם אם יש הסכמי נורמליזציה, זה סיכון עבורנו?
"כל הזמן מדברים על היתרון האיכותי, האמירויות לא אויב שלנו, ברגע שמוכרים את המטוסים ברור שבהמשך יבואו המטוסים למדינות אחרות שיש להם היום F16 וישראל מרגישה עם זה פחות נוח. כי זה מטוס חמקן, סמל של איכות של כוח אווירי מאוד איכותי. זה הבעיה, לא שהוא יהיה באמירויות".

אילו היית צריך להחליט - הסכם שלום לעומת המכירה?
"אי אפשר לעשות הסכם שלום עם מדינה שאין לך מצב מלחמה איתה. מה שטוב זה שהנושא של הסיפוח ירד מהפרק אבל עצם זה שהמטוסים נמצאים שם לא מסכן את ישראל".

ואם המטוסים יגיעו לסעודיה?
"סעודיה היא לא באמת מדינת אויב, בניגוד לעיראקים שהיו מעורבים במלחמות נגדנו, יש פה משהו סמלי שרוצים להגיד – לא בהכרח מה שהיה הוא שיהיה. סעודיה לא מדינת אויב".