הצעת החוק של חבר הכנסת יוראי להב הרצנו (יש עתיד) שמבקשת לאפשר לרשום במסמכים אזרחיים "הורה 1" ו"הורה 2" במקום אב ואם נידונה היום (רביעי) במליאת הכנסת, אך נפסלה לאחר ש-48 חברי כנסת הצביעו נגד ו- 25 הצביעו בעד. חברי כחול לבן נעדרו מן ההצבעה למעט ח"כ איתן גינזבורג שהצביע בעד.

להב הרצנו אמר בתגובה להפלתו של החוק כי "לא ביקשתי שוויון זכויות ולא ביקשתי לברוא מציאות - בסך הכל ביקשתי שיכירו במציאות הקיימת, לפיה יש בישראל כל מיני סוגים של משפחות. אבל כנראה שגם זה כבר גדול על כחול לבן והליכוד, גם את המינימום הזה לא יכלו לתת לנו. בפעם הבאה שבני גנץ ואבי ניסנקורן יבואו לבקש את קולם של חברי הקהילה הגאה - זכרו את היום, זכרו כיצד הפילו את החוק".

בפתח הדיון אמר להב הרצנו כי "הצעת החוק שלי לא מבקשת לפתור את המצב הבלתי נסבל, והבלתי נסלח, לפיו זוג צעירים שמילאו את כל חובותיהם כלפי המדינה לא רשאים לבוא בברית זוגיות עם אהבת חייהם, שמבטלים את יכולתם להביא ילדים  ולהקים משפחה בישראל. היא לא מבקשת לברוא זכויות או לשנות את המציאות כפי שאנחנו מכירים אותה. אני גם לא מבקש לבטל מוסדות חשובים בציבוריות הישראלית, או לייצר דירוג בתוך התא המשפחתי. אני מבקש לתקף את ההכרה הכי בסיסית, את זו שאי אפשר לסתור, להכיר במציאות שבישראל יש סוגים שונים של משפחות אבא ואמא, אמא ואמא ואבא ואבא".

"מאחר ועדיין לא ברור איך יצביעו חברי כחול לבן, הייתי רוצה להקדיש מספר מילים להם", המשיך להב-הרצנו. לפני פחות משנה הגענו לבית הפתוח של הקהילה הגאה בירושלים. זה היה יום גשום וישבנו שם – בני גנץ, יעל גרמן הנפלאה, איתן גינזבורג ואני. בחדר הקטן הצטופפו כל ראשי ארגוני הלהט"ב. גנץ הבטיח להם שהוא יביא שוויון, אבל לא הסתפק באמירה החד משמעית הזו. אחרי המפגש בני הוציא סרטון ובו אמר כי "במשך תקופה ארוכה מדי, בכל שנות שלטון נתניהו, לא קודמו זכויות הקהילה הלהט"בית. בכל פעם שעלתה בכנסת הצעה למען הקהילה הגאה הוא פעל במו ידיו כדי להפיל אותה, וגרוע מכך – נתניהו כרת ברית קיצונית עם מצעידי מצעד הבהמות, עם הומופובים מוצהרים. הכל כדי להשיג חסינות מפני כתבי האישום המרחפים מעל ראשו. השוויון הוא הדבר האחרון שמעניין אותו".

אבי ניסנקורן ומיקי זוהר בדיון על חוק ההורים במליאה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
אבי ניסנקורן ומיקי זוהר בדיון על חוק ההורים במליאה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

להב הרצנו המשיך: "בני, הסתכלת לי בלבן של העיניים והבטחת להביא שוויון. הסתכלת לבוחרים של כחול לבן בלבן של העיניים והבטחת להביא שוויון. אני ראש הממשלה החליפי, הבטחת. בני גנץ, איפה אתה? אבי ניסנקורן, אתה שר המשפטים של מדינת ישראל. התיקון הזה יושב בתחומי משרדך. הוא צודק, הוא נכון, ואתה יודע את זה. אבי ניסנקורן, איפה אתה? אסף זמיר, אתה הובלת את התיקון של הטפסים בת"א. מאבא ואמא להורה1 והורה 2. בוא ונעשה את המהלך החשוב גם ברמה הארצית. איפה אתה עומד בסוגיה?"

"רם שפע, אתה יושב ראש ועדת החינוך של הכנסת. מה אתה אומר היום לעשרות אלפי ילדים שהמדינה אומרת להם: אנחנו לא מכירים בכם, במשפחות שלכם, לכם – אין מקום. איפה אתה רם שפע? מיקי חיימוביץ', את הנציגה של הציבור הזה בישראל שסבור ומאמין שכולנו שווים וזכאים לשוויון זכויות. מכוחם את יושבת בבניין הזה. את נציגתם. איפה את מיקי חיימוביץ'?", אמר חבר הכנסת.

לסיום אמר, "חברי חבריי הכנסת, היום אנחנו חברי הכנסת עומדים למבחן האם סוף כל סוף נכיר במציאות כפי שהיא ונתקן את הטפסים כך שיכירו במציאות כפי שהיא, או שנמשיך לקבור את ראשינו בחול. תצביעו נכון".

יאיר לפיד בדיון על חוק ההורים במליאה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד בדיון על חוק ההורים במליאה (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ראש האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד) פנה לשר המשפטים אבי ניסנקורן במהלך הדיון: "אדוני שר המשפטים, אתה ואני יודעים שהצעת החוק הזאת היא בערכים שלך. אתה מאמין שזה הדבר הנכון ורק עלית הנה לדוכן להגיד אני יודע מהו הדבר הנכון, ואני לא אעשה אותו. יש איזושהי נקודה, שבה אדם אמור להגיד לעצמו - אם אני ממשיך לפעול נגד מצפוני, נגד ערכיי, נגד מה שאני חושב שזה נכון  - אני לא בנאדם טוב, אני לא הבנאדם שחשבתי שאני. אתם מתקרבים לנקודה הזאת קירבה מאוד מסוכנת. הצעת החוק הזאת היא דוגמה מובהקת מפני שלא ייגרם נזק בשום צורה שהיא לאף אחד כולל לשלמות הקואליציה הזו אם היא תעבור".

ניסנקורן הבהיר מוקדם יותר בערוץ הכנסת כי  "כחול לבן" לא תתמוך בהצעת החוק והוסיף כי "אנו לא נוכל לתמוך בהצעת החוק הזו. אנו חלק מהקואליציה ואנו צריכים לשמור על המשמעת".

"אני כן בודק מה אפשר לעשות בנושא בלי חקיקה", הוסיף ניסנקורן, "אבל לאור העובדה שאנו חלק מהקואליציה אני לא רואה הרבה ברירות אלא להצביע עם הקואליציה כמו שהליכוד מצביע אתנו בנושאים רבים למרות שהוא לא מרגיש נוח בנושא". עוד אמר כי הוא מצפה שהליכוד לא יתמוך בהצעה שיעלה היום פעם נוספת ח"כ בצלאל סמוטריץ' להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגוד עניינים של שופטים. 

בתגובה אמר ח"כ להב הרצנו: "אבי ניסנקורן ובני גנץ הבטיחו לציבור הישראלי שיביאו שוויון זכויות, הייתי שם לצידם - שמעתי במו אוזניי. אני פשוט לא מאמין שבני גנץ וכחול לבן יפרו באופן כ״כ בוטה את מה שהבטיחו וימשיכו את האפליה הצורמת כלפי משפחות גאות בישראל".

בימינה צפויים חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואופיר סופר להצביע נגד ההצעה של "כחול לבן". חברי הכנסת נפתלי בנט, איילת שקד ומתן כהנא ייעדרו מהדיון. בנט מתאושש מניתוח שעבר אתמול, שקד מקוזזת עם השר יובל שטייניץ וכהנא ימצא באירוע מחוץ למשכן. כאמור ח"כ סמוטריץ' ינסה לאתגר היום שוב את הקואליציה ויעלה פעם נוספת את הצעתו להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגוד עניינים אצל השופטים.

שר המשפטים ניסנקורן אמר היום כי הוא מצפה שהליכוד לא יתמוך בהצעה של סמוטריץ', אותה הגדיר "פגיעה בדמוקרטיה הישראלית".
באותו עניין הבהיר הבוקר יו"ר הקואליציה מיקי זוהר כי "העמדה הבסיסית שלנו שצריכה לקום ועדה כאת אבל משום שאנו בקואליציה אנו נצטרך להצביע נגד. כרגע לא ניתן אפשרות להצביע לא בעד ולא נגד ובכך אני מקווה שהסיפור הזה יגמר".

בצלאל סמוטריץ (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
בצלאל סמוטריץ (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

בתוך כך, מוקש חדש מצפה לקואליציה המקרטעת. יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ חיים כץ מתכוון להעלות כבר ביום שני בשבוע הבא להכנה לקריאה ראשונה את הצעת החוק האוסרת טיפולי המרה על פסיכולוגים, הצעה שיזם יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ. כזכור, כחול לבן הצביעה בשעתו בעד הצעת החוק שאושרה בקריאה טרומית במליאה בחודש יולי ברוב של 42 תומכים מול 36 מתנגדים, בניגוד לעמדת הממשלה - ועוררה בכך מחלוקת חריפה בקואליציה. 

בהצבעה שעוררה את זעם הסיעות החרדיות תמכו בשעתו גם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה וח"כ מיכל שיר מהליכוד. בנוסף להם, יותר מעשרה חברי כנסת מהליכוד נעדרו מההצבעה, אף שנכחו במשכן הכנסת. ח"כים חרדים נשמעו בעקבות ההצבעה צועקים לעבר יו"ר כחול לבן בני גנץ: "לא תהיה ראש ממשלה".

מלשכתו של ח"כ כץ נמסר כי הוא התכוון להתחיל בדיונים על הכנת הצעת החוק כבר לפני מספר שבועות אך נתן אפשרות לצדדים להגיע להסכמות בעניין. "מרגע שח"כ כץ נוכח לדעת כי הנושא לא מתקדם הוא הכריע ובכוונתו לקיים דיונים בהצעת החוק כבר בשבוע הבא. הציבור מצפה שהנושא יעלה לדיון בוועדה".