יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל: דני יתום, ראש המוסד לשעבר, שכיהן גם במזכירו הצבאי של ראש הממשלה המנוח, ספד לו הבוקר (חמישי) בשיחה עם ניסים משעל וגיא פלג. "יש הרבה מאוד אנקדוטות והרבה מאוד סיפורים על רבין", סיפר ב-103FM, "פעמיים שירתי אותו, פעם כשהיה שר הביטחון ובפעם השנייה כאשר היה ראש הממשלה ושר הביטחון. הפעילות שלנו הייתה סופר-אינטנסיבית. ראינו אחד את השני יותר מאשר ראינו את המשפחות שלנו".

לדבריו, רבין היה איש רגיש למרות שהחיצוניות של הטעתה ונדמה היה כאליו הוא מנותק קצת מהעולם. "היו שכינו אותו אוטיסט אבל הוא היה רחוק מלהיות כזה. הוא היה ביישן וקשה להאמין שאדם שזכה בפרס נובל והוכתר על ידי אחד מהעיתונים המובילים ביותר בארה"ב באותה תקופה להיות אחד מחמשת המנהיגים הגדולים ביותר, היו פעמים רבות שהרגיש לא בנוח", הוסיף, "במצבים של אנשים נוספים שלא הכיר, הלך לפינה, ונראה היה כאילו הוא לא מוצא את מקומו עד שקלינטון, או מארח אחר, סחבו אותו ל'סמול-טוק'. הוא היה איש של מעשה, בקיא בפרטים בצורה בלתי רגילה ולצערי הרב אחד התפקידים שלי היה להודיע לו על נפגעים".

קח אותנו לנחשון וקסמן.
"הוא לקח את מלוא האחריות ולא כעס. יכול להיות שבתוכו פנימה הוא לא קיבל את התוצאות אבל זה טבעי לגמרי. רבין אישר את הפעולה בעודו יושב בת"א ובשטח הרמטכ"ל, אלוף פיקוד המרכז וכל המפקדים הרלוונטיים. כשברק הודיע לו שהפעולה נכשלה, שהם נהרגו, הוא עצר לרגע את נשימתו. הוא קלט את זה, כל הרוג וכל פצוע גרמו לו לפצע מדמם בלב. הוא הרגיש שהוא אחראי על גורלם של כל אחד ואחד. יחד עם זאת הוא לא זרק מעליו את האחריות ובמסיבת עיתונאים שכונסה באותו יום שישי ארור בערב הוא אמר 'אני אחראי אני נתתי את ההנחיה, אני אסביר מה היה אבל דעו לכם האחריות היא עליי', זה דבר שמאז לא ראיתי וגם עד אז לא ראיתי את האופן בו גיבה את פקודיו".

אנחנו מדברים איתך ערב אירועי הזיכרון לרצח רבין ואני רוצה לחזור אחורה להסתה שקדמה לרצח וללכת קדימה – האם אתה מוצא הקבלה ברמת השנאה, הקיטוב והעוינות למתחולל בימים אלה?
"ערב הרצח, במשך שנתיים בין החתימה על הסכם אוסלו ועד הרצח מדינת ישראל בערה, אתם יכולים להיזכר בהפגנות הנוראיות, בשנאה, בעובדה שניסו לפגוע ברבין, שהגיעו עד אליו. מאידך השב"כ לא נתן התרעה לא על כך שיהודי ירצח את רבין ולא על כך שערבי ינסה לרצוח את רבין למרות שהייתה התרעה מפוקפקת על כך שמחבל ערבי ינסה לחבל בעצרת, אבל לא האמנו וזו הייתה הבעיה העיקרית. היו בפנינו, בפני והביטחון השונות ובעיקר השב"כ, הוצבו הרבה מאוד מראות והיו על פי העדויות לא מעט סימנים שהתפיסה בקרב הימין המשיחי, הקיצוני, הולכת וגוברת".

איך אתה רואה את המצב של היום?
"הולך ומתדרדר ועלול להגיע לאותו מצב. כבר היום יש פילוג נורא בחברה הישראלית והמנהיגות בראשותו של רה"מ במקום לאחד את השורות מפרקת את השורות. אני מרגיש שהחברה שלנו הולכת ומתפוררת, מאבדת כיוון. תמיד זה היה סוד כוחנו, החברה, האדם, הלוחם - לא הטנק ולא המטוס אלא המוטיבציה להגן על מדינת ישראל. הדוגמה של רבין שכל חייו הקדיש לטובת מדינת ישראל וביטחונה וכאן אני לא רואה את זה, אני רואה הסתה, בריונים שזורקים בקבוקי זכוכית ותוקפים בנבוטים אבל השלב הבא לדעתי יהיה אקדח, האקדח יופיע, הוא חייב להופיע ויהיה רצח נוסף. אני מאוד מוטרד".

פלג: "חס וחלילה"
משעל: "42 אחוז מהציבור חושש מרצח פוליטי נוסף".
יתום: "אני מוטרד מעוד דבר, לא רק מהעובדה שחברה מפוררת בישראל פוגעת ממש בחוסן הלאומי שלנו וביכולת שלנו להתמודד עם אתגרים בעתיד שמחייבים חברה מגויסת, אלא אני מאמין לצערי הרב או לא מאמין שהחברה הישראלית כזאת שחלקיה מתייחסים בבוז ובשנאה תהומית אלה לאלה תוכל לשרוד עוד רצח כזה, אני לא מאמין".