אלוף (מיל') עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM על סערת מכירת מטוסי ה-35-F לאיחוד האמירויות. לדבריו, למרות כל ההצהרות בעניין, "בלי ההסכם הזה לא היו מקבלים באמירויות את החמקנים". בכך התייחס ידלין גם לתקדים החמור לדעתו, שהתאפשר בשל מכירת המטוסים למדינה ערבית, על זהות האינטרסים של ישראל ואיחוד האמירויות מול איראן וטורקיה ועל הדרך בה תשמור ארה"ב על העליונות הצבאית של ישראל.

בן: חיכיתי לך כמו למשיח; ינון: יש ידיעה לפיה ארה"ב תספק ליוון שישה מטוסי F-35 במקום לטורקיה. שמעת?
"לא, אבל זה נשמע הגיוני, האמריקאים מאוד כועסים על הטורקים שרכשו מערכת 400-S מרוסיה. הטורקים הם חברים בנאט"ו ומבחינת האמריקאים לא מתקבל על הדעת שבאותה רשת של הגנה אווירית יהיו 35-F שיש לו סודות מאוד כמוסים ומסווגים וביחד תהיה מערכת רוסית שתלמד את ה-35-F".

נתניהו מתייחס להסכם עם סודאן. צילום: לע"מ

ינון: מצבנו בישראל בעקבות הסכמי השלום עם מדינות ערב. שר הביטחון השיג חבילת סיוע כנראה משמעותית. מה ידוע לך על זה?
"אני חושב שהנושא לא קיבל פומביות לגבי הפרטים ויש פה הרבה שמועות, דיס-אינפורמציה אבל צריך להסתכל על התמונה הכללית-אסטרטגית. קודם כל התברר לכולנו שלאותו הסכם העם האמירויות יש שלוש רגליים. שתיים משמחות - נורמליזציה ושלום, הישג מעולה שלוקח את יוזמת השלום הערבית וזורק אותה לפח האשפה של ההיסטוריה, לפלסטיניים אין יותר וטו על הנורמליזציה עם מדינות ערב. השנייה היא דחיית/השהיית הסיפוח, בכול מקרה זה היה מהלך שהיה בו רק נזק ולא טיפת תועלת לכן זה גם בשורה משמחת. המחיר ששילמו זה אספקה של אמל"ח מתקדם לאמירויות, 35-F, מל"טים תוקפים, יכולות סייבר ומודיעין ופה יש דרך בה עובדת ישראל מול ארה"ב לפיצוי על הפגיעה ביתרון האיכותי שלה".

בן: אבל החמקן הוא חמקן, איך אפשר להתעלות?
"ה-35-F זו מערכת שמאוד קשה לקלקל אותה. זו מערכת שאו שיש לה את החמקנות או שאין לה, אי אפשר קצת חמקנות ולכן הדרך לטפל בשימור היתרון היחסי הישראלי הוא פחות בלקלקל את המוצר שהולך למדינה ששוחקת לנו את היתרון, ויותר בלפתוח לנו טכנולוגיות ומערכות, מודיעין, שלא היה עומד קודם לרשותנו' כי לאמריקאים יש רמת סיווג של דברים שהם לא נותנים לאף אחד, יש את הדברים שנותנים לבריטים, לאוסטרלים ולקנדים ואנחנו בקבוצה אחרי זה".

בן: היית הולך על הדבר הזה בהנחה ונתניהו עשה את הכול בהליך הסדור והראוי.
"זו עסקה טובה אם זה רק מוגבל לאמירויות, מה מדאיג פה? האמירויות לא נלחמו איתנו מעולם, נמצאות במרחק שהוא מעבר לטווח הטיסה של ה-35-F. מדינה קטנה עם אינטרסים הזהים לשנינו – איראן. זו מדינה מודרנית, מתונה ולכן זה פחות נורא. זה כמו יוון וטורקיה".

בן: היית?
"לא אבל אהיה שם בקרוב, לעומת זאת ראיתי את בכירי האמירויות במדינה שלישית. התקדים הוא מה שמטריד אותי. אם ה-35-F יגיע למדינות קרובות יותר, גדולות והסיכוי למהפך שלטוני שם הוא יותר גבוה".

ינון: ערב הסעודית?
"כן ועל זה אני חושב שהיה צריך לקיים דיון לפני. מה שלא היה תקין זה העובדה ששר ביטחון ושר החוץ לא היו שותפים למהלך אסטרטגי חשוב חיובי שאני מברך עליו, אני מברך עליו. אנחנו במדינת ישראל, יש לנו היסטוריה שכאשר נלקחות החלטות בלי התייעצות סדורה במכניזם שקבענו לעצמנו, בד"כ יש תקלות גדולות".

ינון: מדבר על אוסלו?
"מדבר על העסק ביש ב-1954 שאחרי זה שאלו מי נתן את ההוראה, על פתיחת מנהרת הכותל, על החיסול ומבחינתך את אוסלו, מבחינתי יש פורום שקבענו לעצמנו אם זה מבצעים וגיחות בו כל חייל ישראלי צריך לקבל אישור לא מרה"מ ולא משר הביטחון ולא מהרמטכ"ל אלא זה עולה לדיון מסודר. יש פורום ראשי המודיעין. כשזה נהיה משהו הרה גורל כמובן ששר הביטחון ורה"מ מגיעים וכמובן ברמת הקבינט. זה מזכיר לי משהו מזרוע אחרת, לא כל כך אווירית, יותר ימית וגם פה אם היו מתייעצים עם שר הביטחון ועם שר החוץ והיו מגיעים להחלטה.

ינון: אבל ברקוביץ', מיועציו של טראמפ, התראיין היום ואמר שזה לא היה בכלל על הפרק בהסכם. שזו דרישה ישנה.
"שמעתי הבוקר את אבי ברקוביץ' והיה צריך להקשיב לו היטב, הוא אמר 'הם תמיד ביקשו את זה' אחרי השלום אנחנו נתנו להם אבל שנינו יודעים שאי אפשר לפגוע ביתרון האיכותי של ישראל בלי שישראל מסכימה, יש חוק בארה"ב, בקונגרס ולכן ברור לגמרי ולנחום ברנע עמיתכם היה ברור שזה חלק מההסכם. מישהו נותן פה רוח גב לרה"מ וזה בסדר גמור, אבל לא היה 35-F לאמירויות בלי ההסכם הזה".

ינון: זה ברור אבל לא זו הנקודה, אתה אומר שהמכירה הייתה חלק מההסכם. אהוד יערי אמר שעם האמירויות זו ברית.
"העתיד, הלוואי והוא צודק, האמירויות יותר דואגות מטורקיה מאשר מאיראן כי מול איראן הם מאוד זהירים, יש להם קשרי כלכלה עם איראן וחוששים מאוד מהם. הטורקים מדאיגים אותם יותר כי הם האחים המוסלמים ואם יש משהו בראש הדאגות של האמירויות, שכן אין שיעים שיהפכו את השלטון, זה טורקיה והאחים המוסלמים במצרים, מאוד מדאיגים אותם. ישראל דואגת מהאחים המוסלמים הרבה פחות, טורקיה עוד לא פיתחה תכנית גרעין כנגד ישראל ועוד לא הציבה טילים טורקיים בסוריה או בלבנון. לכן אני חושב שיש בינינו, אמרתי את זה בתחילת השיחה, יש זהות אינטרסים, אפילו זהות ערכים (לא בדמוקרטיה) ויש אמון שנוצר 20 שנה. אמון זה דבר מאוד חשוב ביחסים בין מדינות ובמיוחד בין מנהיגים של המדינות".

בן: דובר על כך שישראל תפוצה בפצצה שחודרת בונקרים, אבל להבנתי אין לנו כשירות לשאת את הפצצה. נכון?
"אין לנו מטוס קרב שיכול לשאת פצצה של 14 טון, אפילו ה-15-F הכבד ביותר לא יכול לשאת את הפצצה הזאת. מי שכן זה מטוס תובלה כדוגמת הרקולס, האם הוא יכול לחדור ולהגיע למקומות שהוא צריך להגיע כדי להשתמש בפצצה? זו שאלה מבצעית שלא נדון בה. גם החבר נסראללה ש-14 שנה מתחבא בבונקר, יכול להיות שמישהו רוצה לחדור את הבונקר הזה שהוא מאוד עמוק. זה לא רק חייב להיות באיראן. אני אפילו לא יודע את הפרטים אבל שר הביטחון והמנכ"ל שלו עשו עבודה טובה בשני ביקורים בארה"ב ואחרי שנעשה המהלך מול האמירויות מדינת ישראל תתחזק ביטחונית ועל זה לדעתי גם ינון וגם בן יסכימו שזה דבר טוב".